Hej!
Jag har ett problem med min iPhone X som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med. Jag blir inte klok på det och hittar ingenting om det på nätet (mycket möjligt att det är jag som är dålig på att söka).
I går upptäckte jag en märklig "skugga" i övre vänstra hörnet på skärmen. Skuggan syns bara när det är mörkt i rummet, när ljusstyrkan är satt på hälften eller avstängd samt när jag använder funktionen "Lätt att nå", till exempel i Safari – så att bakgrunden/hemskärmen framträder oskarpt i bakgrunden.
Skuggan följer med när jag tar en skärmbild, men syns bara på telefonen i ovan nämnda förhållanden. Jag har markerat skuggans form med hjälp av en röd linje (bild 1). Jag försökte även att fotografera av skuggan med min iPad mini (bild 2). Det är ingen superbra bild, men om man zoomar in ser man skuggan innanför den röda markeringen.
När jag går in i Inställningar > Allmänt > Hjälpmedel > Minska rörelse och slår på alternativet "Minska rörelse" ändrar skuggan form och blir i stället som en stor och två mindre fläckar (bild 3 och 4). Går jag in på Hjälpmedel > Öka kontrast och väljer alternativet "Mindre genomskinlighet" försvinner skuggan helt och hållet.
Skuggan syns dessutom bara när jag använder en specifik bakgrundsbild: en av Apples live-bakgrunsbilder (bild 5) som jag tror bara finns till iPhone X. När jag byter till en annan bakgrundsbild – live eller vanlig – försvinner skuggan.
Vad kan det vara? Är det någon annan som upplever något liknande eller som kan återskapa samma fenomen på sin iPhone X? Tror ni att det är hård- eller mjukvarurelaterat? (Jag tror inte att problemet fanns innan jag uppgraderade till iOS 11.2, men det är väldigt svårt att säga.)
Tacksam för all slags hjälp och respons!
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Bild 5