Jag är lite tudelad inför ett sådant köp, om det skulle ske. Å ena sidan gillar jag inte tanken på att en produkttillverkare köper en tjänst som används av den stora allmänheten, som kan använda en myriad av produkter. Att Apple, tillverkare av Iphones och Apple TV:s, köper en tjänst för strömmande video känns något obehagligt. De kanske skulle låta tjänsten bli allmänt tillgängligt efter uppköpet, likt Apple Music finns tillgängligt även för Android, men apparna och användarupplevelsen skulle kunna bli sämre. Jag vill inte att mitt val av telefonmärke ska avgöra hur bra min Netflix-upplevelse är.
Å andra sidan skulle Apple med sina stora finansiella muskler kunna leda till att Netflix tar fram ännu bättre serier och kan köpa in fler filmer, så det behöver ju inte bli helt och hållet negativt. Nu är hela affären fortfarande högst spekulativ, men om den faktiskt skulle äga rum hade jag hållit noga koll på hur bra den fungerar för den som vill leva ett prylmässigt leverantörsoberoende liv.