Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna en gammal backup (.purgeable) för att rädda filer

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2018-01-07 11:35

Jag behöver komma åt en gammal TimeMachine-backup som jag har utsparad på en NAS. Backupen tillhör en Mac som har kraschat så jag behöver komma åt den från en annan dator (också en Mac) för att rädda lite filer.

Efter att ha googlat lite så verkar det som om backupen borde heta "datorns-namn.sparesbundle" och sedan ska det bara vara att mounta den via TimeMachine (genom att välja Bläddra på andra skivor för säkerhetskopiering).

Min backup som jag hittar heter "datorns-namn.purgeable", den innehåller:

- bands (mapp och innehåller massvis av filer med korta namn i stil med 7a00)
- com.apple.TimeMachine.MachineID.bckup
- com.apple.TimeMachine.MachineID.plist
- com.apple.TimeMachine.SnapshotHistory.plist
- token

Jag kommer inte vidare härifrån. Finns det t.ex. något annat program för att bläddra bland filerna i mappen bands? Eller är det någon som har något annat knep?

• Avstängd
  • Överallt
  • 2018-01-07 11:49

Du ska göra som du skrev i andra stycket. Håll ner [option] och tryck på Timemachine ikonen i menyn och välj bläddra på andra skivor.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-01-07 12:33

Korrekt. Apple har bytt format från .sparsebundle till .purgeable. Tidpunkten är för mig okänd, men jag fick intrycket att det hände någon gång innan 2011 enligt detta.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2018-01-07 13:04
Ursprungligen av Mija:

Du ska göra som du skrev i andra stycket. Håll ner [option] och tryck på Timemachine ikonen i menyn och välj bläddra på andra skivor.

Grejen är att det händer inte så mycket där.

Vilket operativsystem hade datorn där backupen togs?

Vilket operativsystem har datorn där du nu försöker läsa backupen?

• Medlem
  • Jönköping
  • 2018-01-07 13:55
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilket operativsystem hade datorn där backupen togs?

Vilket operativsystem har datorn där du nu försöker läsa backupen?

Jag tror att den hade Lion eller Mountain Lion.
På min burk nu kör jag Mavericks.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2018-01-07 21:52
Ursprungligen av frazze:

Korrekt. Apple har bytt format från .sparsebundle till .purgeable. Tidpunkten är för mig okänd, men jag fick intrycket att det hände någon gång innan 2011 enligt detta.

Nej, det tror jag är fel. Att filändelsen ändrats från .sparsebundle till .purgeable är nog en för TS mycket tråkigare orsak. Troligen blev något fel i den ursprungliga TimeMachine-backupen som fanns på en nätverksdisk. Det bör ha kommit upp en felruta om att TimeMachine behöver skapa en ny backup. I den processen får den gamla korrupta backupfilen filtillägget .purgeable vilket helt enkelt betyder att den vid behov kan raderas för att återfå diskutrymme.

Det är i alla fall vad jag kan utläsa ur bland annat den diskussionstråd du länkar till.

Här en liten utvikning: i diskussionen deltar en användare ”pondini”. Det fanns tills nyligen en visserligen dåligt uppdaterad men fantastiskt bra referens över diverse TimeMachine-relaterat på siten pondini.org. Nu är siten borta. Tyvärr beror det tydligen på att ”Pondini” avled redan 2013

Sidorna går dock att leta fram arkiverade via WayBackMachine. Den sida som relaterar till .purgeable är denna: Trobleshooting - C13.

Ursprungligen av rask_:

Min backup som jag hittar heter "datorns-namn.purgeable", den innehåller:

- bands (mapp och innehåller massvis av filer med korta namn i stil med 7a00)
- com.apple.TimeMachine.MachineID.bckup
- com.apple.TimeMachine.MachineID.plist
- com.apple.TimeMachine.SnapshotHistory.plist
- token

Jag kommer inte vidare härifrån. Finns det t.ex. något annat program för att bläddra bland filerna i mappen bands? Eller är det någon som har något annat knep?

Att du inte hittar någon .sparsebundle utan bara en .purgeable är alltså ett dåligt tecken. En .sparsbundle är ju en skivavbild formaterad som HFS+ som TimeMachine använder sig av när man använder en nätverksdisk (med annat filsystem) istället för en direktansluten hårddisk (vilket oftast rekommenderas). Det kan ju vara så enkelt att du kan rädda något ur den korrupta backupen om du helt enkelt ändrar tillbaks filändelsen från .purgeable till .sparsebundle och lyckas montera skivavbilden.

I den här diskussionstråden (där Pondini också deltar) lyckas en användare med något liknande. Läs sida 2. Tydligen kan det ta lång tid att montera avbilden. Fundera på om du kanske ska jobba med en kopia på en annan hårddisk när du försöker hitta och rädda filer.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2018-01-15 07:34

Hej @rask_
Har du testat att ändra filändelsen från .purgeable till .sparsebundle? Kan du då bläddra på skivavbilden via TimeMachine-gränssnittet eller montera skivavbilden på skrivbordet?

• Medlem
  • Jönköping
  • 2018-01-21 18:18
Ursprungligen av IngoX:

Hej @rask_
Har du testat att ändra filändelsen från .purgeable till .sparsebundle? Kan du då bläddra på skivavbilden via TimeMachine-gränssnittet eller montera skivavbilden på skrivbordet?

Så enkelt var det inte, det blev en skivavbild, men den var inte recognized.

1
Bevaka tråden