Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vissa länder kan beställa Apple Homepod från 26 januari

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .

USA, Storbritannien och Australien kan beställa Apples smarta hemhögtalare Homepod med start på fredag. Högtalaren dyker upp i butiker i samma länder från 9 februari.

Läs hela artikeln här

Man blir nyfiken på hur bra den låter. Hoppas att reviews kommer snart.

  • Medlem
  • 2018-01-24 05:59
Ursprungligen av westerlu77:

Man blir nyfiken på hur bra den låter. Hoppas att reviews kommer snart.

Verkar som om multiroom kommer senare och gäller att ha en Apple music prenumeration
Oavsett spännande

Ursprungligen av PaO:

Verkar som om multiroom kommer senare och gäller att ha en Apple music prenumeration
Oavsett spännande

Källa?

Siri-stöd har väl bara Apple Music men å andra sidan har ju Homepod bluetooth 5.0 så den kommer väl hursomhelst kunna airplay:a vad som helst tänker jag.

Jag funderar på hur jag ska göra på vår Floridaresa i april...

Att den inte skulle fungera utan ett Apple Music abonnemang verkar minst sagt osannolikt. Även om airplay 2 inte finns med från start så borde man ju kunna förvänta sig att den har nuvarande airplaystöd i likhet med min tio år gamla AirPort express. Prenumeration lär endast behövas om man vill kunna streama direkt från homepoden utan att gå via en extern enhet.

Jag var väldigt intresserad av denna produkt men tycker att denna release är ett riktigt magplask, oavsett hur bra den kommer att låta. Att inte ha multiroom stöd från start känns verkligen förlegat. Vid presentationen förra sommaren skröt Apple om hur smart högtalaren skulle vara och jämförde den med Sonos “dumma högtalare”. När den nu släpps den 9 feb (i ett fåtal länder) så är det bara att konstatera att Sonos senaste flaggskepp är betydligt smartare på flera punkter.

Verkar ha blivit Apples nya grej att presentera nya funktionaliteter som sedan visar sig vara så ofärdiga att de måste skjuta på det i över ett halvår (airplay 2, messages in the cloud för att ta några exempel). Förvånar mig inte om airplay 2 kommer lagom till ios 12.

Om ni bara klickar till 9to5 källan som finns som länk i artikeln så...

Citat:

Apple is pushing users to get HomePod with a $9.99/mo Apple Music subscription to enable Siri to play any of the 40 million tracks in the Apple Music catalog. Siri can also answer rich questions related to the music being played. Without a subscription, HomePod can stream Beats 1, play podcasts and any songs and albums previously purchased from iTunes.

Ursprungligen av dfox:

Att den inte skulle fungera utan ett Apple Music abonnemang verkar minst sagt osannolikt. Även om airplay 2 inte finns med från start så borde man ju kunna förvänta sig att den har nuvarande airplaystöd i likhet med min tio år gamla AirPort express. Prenumeration lär endast behövas om man vill kunna streama direkt från homepoden utan att gå via en extern enhet.

Jag var väldigt intresserad av denna produkt men tycker att denna release är ett riktigt magplask, oavsett hur bra den kommer att låta. Att inte ha multiroom stöd från start känns verkligen förlegat. Vid presentationen förra sommaren skröt Apple om hur smart högtalaren skulle vara och jämförde den med Sonos “dumma högtalare”. När den nu släpps den 9 feb (i ett fåtal länder) så är det bara att konstatera att Sonos senaste flaggskepp är betydligt smartare på flera punkter.

Verkar ha blivit Apples nya grej att presentera nya funktionaliteter som sedan visar sig vara så ofärdiga att de måste skjuta på det i över ett halvår (airplay 2, messages in the cloud för att ta några exempel). Förvånar mig inte om airplay 2 kommer lagom till ios 12.

Lugn Säkert klart innan den rullas ut i resterande del av världen.

När jag köper en högtalare så förväntar jag mig att den ska först och främst låta bra. Jag har provat både Bluesound Pulse (ok ljud men lite platt pga den inte har 360 i sej. som kostar drygt 4000:- och Bang Olufsen M5 ( bra spridning med 360 men hopplöst och alldeles för mycket bas hur man än gör). Därför ska det bli superintressant med Homepod. Som sagt, för mej är ljudet viktigast ( vilket så klart är en smaksak) annars faller hela idén.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-24 11:01

Är det inte lite pinsamt att Apple inte ens har stöd för ett stereo par out of the box? Eller har folk helt släppt sådana basic krav?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-24 11:03
Ursprungligen av westerlu77:

När jag köper en högtalare så förväntar jag mig att den ska först och främst låta bra. Jag har provat både Bluesound Pulse (ok ljud men lite platt pga den inte har 360 i sej. som kostar drygt 4000:- och Bang Olufsen M5 ( bra spridning med 360 men hopplöst och alldeles för mycket bas hur man än gör). Därför ska det bli superintressant med Homepod. Som sagt, för mej är ljudet viktigast ( vilket så klart är en smaksak) annars faller hela idén.

Absolut. Ljudkvalité och stabilitet är A och O i en högtalare. Därför är det ganska märkligt man inte fått med AirPlay 2 som standard (vilket erbjuder just bättre av bägge - stereo ljud med två högtalare samt stabilare streaming).

Ursprungligen av Erik.dv:

Är det inte lite pinsamt att Apple inte ens har stöd för ett stereo par out of the box? Eller har folk helt släppt sådana basic krav?

Har inte stereopar varken på kontoret eller hemma där jag kör Sonos. Nöjd ändå, men klart stereopar skulle kunna va intressant i framtiden om jag får pengarna över (till hemmet då).

Jag kommer försöka köpa en på releasedagen, då jag råkar vara i London över den helgen. MEN, är det någon som vet om jag kan förhandsboka den här från Sverige och välja att hämta ut den i butik där? Vore riktigt skönt att slippa köa/riskera att bli utan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-24 12:51

Ljud och smidig uppkoppling mot iPhone, iPAd och Mac är helt prioriterat. Finns en risk att man på denna typ av sidor övervärderar allt som inte har med ljud att göra. Därför ska det bli otroligt intressant att jämföra ljudnördarnas recensioner med datanördarnas... Om ni förstår hur jag menar..?. Bra ljud skulle vara en riktig köpsignal för mig. Skulle absolut kunna tänka mig en om bara ljudet är tillräckligt bra. Sedan måste den ju såklart kunna kopplas upp smidigt mot de olika klienterna jag använder. Att prata med den hoppas jag nästan går att stänga av...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-24 13:06
Ursprungligen av Ida Blix:

Har inte stereopar varken på kontoret eller hemma där jag kör Sonos. Nöjd ändå, men klart stereopar skulle kunna va intressant i framtiden om jag får pengarna över (till hemmet då).

Uppenbarligen finns en marknad för mindre bra ljudupplevelser, det är helt uppenbart med alla dessa single / mono-högtalare. Fascinerande utveckling helt klart. Och att man är villig att betala så mycket för det.

Mindre bra eller tillräckligt bra?

Det är inte helt ovanligt att vi har svårt att förstå eller acceptera andras prioriteringar men det borde inte vara någon överraskning att gemene man ganska snabbt nöjer sig när det gäller ljudkvaliteten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-24 13:30
Ursprungligen av BlackSmp:

Mindre bra eller tillräckligt bra?

Det är inte helt ovanligt att vi har svårt att förstå eller acceptera andras prioriteringar men det borde inte vara någon överraskning att gemene man ganska snabbt nöjer sig när det gäller ljudkvaliteten.

Allt är relativt ja. Nu vet jag inte om priset för HomePod är satt i sverige men gissningsvis kommer den hamna på kring 4000-4500 SEK - för en möjligen bra mono-högtalare med en medioker assistent. För priset återstår att ses om det är bra eller inte. Du får exempelvis två stycken Sonos PLAY:1 för troligen lägre pris. Eller en för mindre än halva priset av en Apple HomePod.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-24 13:32

Nu vet jag inte vad Apple sagts om tredjepartsappar på HomePod men en killer feature vore om ex. Spotify kund släppa en app för plattformen precis som för iOS. Då skulle HomePod ha en väldigt unik fördel mot ex. Sonos. Under förutsättning man löser the basics.

Ursprungligen av Erik.dv:

Uppenbarligen finns en marknad för mindre bra ljudupplevelser, det är helt uppenbart med alla dessa single / mono-högtalare. Fascinerande utveckling helt klart. Och att man är villig att betala så mycket för det.

Jag tycker ju inte att jag har en "mindre bra" upplevelse dock Är helt enkelt supernöjd med ljudet. Antar vi lyssnar på musik på olika sätt. Jag har musik på för det mesta som lite bakgrundsljud/stämning. Sällan jag lyssnar på någon särskilt hög volym och aktivt lyssnar. Ibland vrider jag upp volymen och sjunger med medan jag städar, men det är liksom inte så ofta och också då är jag nöjd med Sonos One/Play:1 som jag har hemma/jobbet nu.

Ursprungligen av Erik.dv:

Nu vet jag inte vad Apple sagts om tredjepartsappar på HomePod men en killer feature vore om ex. Spotify kund släppa en app för plattformen precis som för iOS. Då skulle HomePod ha en väldigt unik fördel mot ex. Sonos. Under förutsättning man löser the basics.

Det som kommit ut hittills är att man ska ha prenumeration på Apple Music samt har möjlighet att spela upp från sitt iTunes-bibliotek.
Får väl se inom kort vad som gäller.

Ursprungligen av Erik.dv:

Nu vet jag inte vad Apple sagts om tredjepartsappar på HomePod men en killer feature vore om ex. Spotify kund släppa en app för plattformen precis som för iOS. Då skulle HomePod ha en väldigt unik fördel mot ex. Sonos. Under förutsättning man löser the basics.

Går att spela musik till Sonos via Spotify Connect. Alltså jag väljer direkt i Spotify-appen att spela upp till Sonos. Men det är kanske inte så du menar? Det lär väl gå att välja Homepod i Spotify-appen via Airplay om inte direkt så efter en uppdatering längre fram.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-24 16:11
Ursprungligen av Ida Blix:

Jag tycker ju inte att jag har en "mindre bra" upplevelse dock Är helt enkelt supernöjd med ljudet. Antar vi lyssnar på musik på olika sätt. Jag har musik på för det mesta som lite bakgrundsljud/stämning. Sällan jag lyssnar på någon särskilt hög volym och aktivt lyssnar. Ibland vrider jag upp volymen och sjunger med medan jag städar, men det är liksom inte så ofta och också då är jag nöjd med Sonos One/Play:1 som jag har hemma/jobbet nu.

Precis, du är nöjd med en relativt "enkel" lösning som en Sonos One/Play:1. Vad skulle få dig att betala 125% mer för en högtalare från Apple? Siri gör ju inte direkt några underverk…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-24 16:14
Ursprungligen av Ida Blix:

Går att spela musik till Sonos via Spotify Connect. Alltså jag väljer direkt i Spotify-appen att spela upp till Sonos. Men det är kanske inte så du menar? Det lär väl gå att välja Homepod i Spotify-appen via Airplay om inte direkt så efter en uppdatering längre fram.

Precis. Spotify Connect fungerar mellan Spotify-spelare vilket är smart. I stort sätt blir din telefon en remote för din Sonoshögtlare.

Med AirPlay streamar du från en device till en annan, ex. från din telefon till en Sonos-högtalare (eller HomePod). Nackdelen här är att telefonen och mottagar-enheten får "jobba" hela tiden. Med AirPlay 1 är även problemet att hela enheten du strömmar från strömmas till den externa enheten. Ringer det i din telefon avbryts strömningen till din högtalare. Med AirPlay 2 kan detta styras bättre - dock verkar som sagt Apple skippa AirPlay 2 stöd out of the box. Nackdelen är dock fortfarande att du hela tiden skickar data från en enhet till en annan. Det är ett ganska eller väldigt ineffektiv sätt att göra det hela på i många fall (även om funktionen är ypperlig att ha).

Kommer inte funktioner som Spotify Connect to HomePod känns det spontant som att de kommer ha svårt att säga in dessa framför ex. Sonos till mer än 2X priset.

Ursprungligen av Erik.dv:

Precis, du är nöjd med en relativt "enkel" lösning som en Sonos One/Play:1. Så vad skulle få dig att betala 125% mer för en högtalare från Apple kontra din Sonos One Play:1? Siri gör ju inte direkt några underverk…

Jag ser mycket fram emot att testa Homepod, men känner inget köpsug än nej. Pratar en del med Siri i min klocka, sätter timers i köket, ringer min garageport så den öppnas när jag kommer och lite sånt enkelt. Använder just nu inte ens Apple Music och har inga låtar alls i Itunes så på många sätt verkar Homepod inte vara för just mig.

Ursprungligen av Erik.dv:

Precis. Spotify Connect fungerar mellan Spotify-spelare vilket är smart. I stort sätt blir din telefon en remote för din Sonoshögtlare.

Med AirPlay streamar du från en device till en annan, ex. från din telefon till en Sonos-högtalare (eller HomePod). Nackdelen här är att telefonen och mottagar-enheten får "jobba" hela tiden. Med AirPlay 1 är även problemet att hela enheten du strömmar från strömmas till den externa enheten. Ringer det i din telefon avbryts strömningen till din högtalare. Med AirPlay 2 kan detta styras bättre - dock verkar som sagt Apple skippa AirPlay 2 stöd out of the box. Nackdelen är dock fortfarande att du hela tiden skickar data från en enhet till en annan. Det är ett ganska eller väldigt ineffektiv sätt att göra det hela på i många fall (även om funktionen är ypperlig att ha).

Kommer inte funktioner som Spotify Connect to HomePod känns det spontant som att de kommer ha svårt att säga in dessa framför ex. Sonos till mer än 2X priset.

Ah, ja då hajjar jag hur du menar. Tack för förtydligandet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-24 16:29
Ursprungligen av Ida Blix:

Jag ser mycket fram emot att testa Homepod, men känner inget köpsug än nej. Pratar en del med Siri i min klocka, sätter timers i köket, ringer min garageport så den öppnas när jag kommer och lite sånt enkelt. Använder just nu inte ens Apple Music och har inga låtar alls i Itunes så på många sätt verkar Homepod inte vara för just mig.

Det är lite där jag undrar var HomePod hör hemma. Förvisso kommer den väl agera en "Home Kit Hub" men ja… Den som lever får se. Jag trodde man på allvar skulle försöka konkurrera med Sonos men så verkar inte fallet initialt då man trycker fram många funktioner.

  • Medlem
  • 2018-01-24 16:49
Ursprungligen av barbapappa_86:

Källa?

Nu har ju detta diskuterats hela dagen men jag läste the Verge imorse

https://www.theverge.com/2018/1/23/16923288/a...

Har ett rejält köpsug men är redan orolig att den inte kommer prestera tillräckligt bra med Siri. För mig är smart assistent hela grejen.. Bra ljud är mest en bonus.
Överväger nästan att hoppa på Amazons lösning om Apple inte skärper till sig ordentligt med Siri. Vilket jag helst inte vill göra då jag är djupt nere i Apples ekosystem med Apple music o hela köret.

  • Medlem
  • 2018-01-24 18:24
Ursprungligen av Erik.dv:

Det är lite där jag undrar var HomePod hör hemma. Förvisso kommer den väl agera en "Home Kit Hub" men ja… Den som lever får se. Jag trodde man på allvar skulle försöka konkurrera med Sonos men så verkar inte fallet initialt då man trycker fram många funktioner.

Hela projektet verkar lite märkligt
Jobbat i flera år
Presentation i juni
Kommer inte ut som lovat före jul
Går att köpa i februari 2018 utan Airplay 2 mm

Verkar vara stymoderligt behandling av Apple

Eller så är den suverän ?

Bevaka tråden