Jadu det var en svår nöt (som cheferna säkert sitter och klurar på). Man skulle kunna vrida och vända på mjukvaran hur mycket som helst för att locka över folk. Men i slutändan tror jag att det kommer ner till vem som har:
- Bäst prisplan (de har kommit överens om en prisnivå redan så denna parameter kan man inte så mycket på)
- Binda artisterna med lukrativa kontrakt så att deras låter endast får spelas upp på deras plattform
- Expandera tjänsten så att den täcker mer än bara strömmad musik (tror Spotify har varit och nosat på strömma video)
- Tillägg/appar - finns väldigt många system att använda tjänsterna på. Med t.ex. mobilapp/surfplatta/dator/casta chromecast/AppleTV/SmartTV/osv. Om Spotify/Apple har en tjänst som fungerar bra på de flesta systemen så vinner man en del bonuspoäng hos många kunder kan jag tänka mig.
- O.s.v.
Som du är inne på så är tjänsterna väldigt lika varandra i grunden och kommer nog att vara så ett tag till. Sedan kommer de försöka hitta en nisch som gör att den ena sticker ut. Tänker på plattformar såsom Instagram vs Snapchat/ios vs android/Netflix-HBO vs Amazon-Viaplay/Google Drive vs One Drive/osv. Dessa tjänster mot varandra är i grunden är väldigt lika men de har också valt att inrikta sig mot en viss nisch. Sedan skiljer de sig med innehållet (t.ex. så har inte Netflix samma filmer som HBO och övriga)
Om man ska titta på motsvarigheter på film-sidan som också strömmar så är det att Netflix har börjat producera allt fler egna filmer/serier, Viaplay har att de erbjuder inte bara film/serier utan också live-sändningar och Amazon Prime inkluderar sina andra tjänster i paketet. Så det är något Spotify/Apple kanske kan ta efter.
Kan tänka mig att Apple kan köra med en "prenumerera på Apple Music och få 100GB lagring på iCloud på köpet" eller nåt liknande. Såsom Microsoft har med Office 365 där det ingår 1 TB(?) lagring på One Drive. Nu har Office-paketet och molnlagring något mer gemensamt än strömmad musik och molnlagring, men min poäng är att man erbjuder och inkluderar andra tjänster