Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag vill ha bokstavsordning!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-10-27 00:57

Finns det någe trick eller är OSX på det viset att om jag tex. kopierar namnet på en massa filer i Finder och klistrar in dem i ett textdokument så blir det i kaotisk ordning?

Samma sak om jag drar in en bunt med bilder i Textedit så kommer de upp i konstig ordning.

Preview också, om man öppnar en bunt bilder så kommer de inte i ordning.

Hur får jag ordning å reda?

TIA

  • Medlem
  • 2003-11-03 02:11

Ex.

"001.jpg" tom "200.jpg" kan öppnas i samtidigt Preview men de kommer inte i nummerordning.

Kopiera namnet på ljudfiler i en mapp för att klistra in dem i ett textdokument och spara som m3u-fil. Samma sak där när jag klistrar in namnen i dokumentet så kommer de inte i bokstavsordning.

Drag and drop av "001.gif" tom "087.gif" i Skrivtext resulterar i en helt ologisk nummerföljd av bilder.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-03 05:57

Gå till Inehåll - Placera - I Bokstavsordning.

  • Medlem
  • 2003-11-03 09:30

Jo, de har jag gjort. Innehållet i mappen är i den ordning jag vill ha den men blir i oordning när man klistrar in, släpper eller kopierar det till något program. Testa exemplen, eller är det bara jag som har problem???

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-03 09:34

Jag har också märkt detta. Mitt fula trick är att klistra först in i tex Excel. Där sorterar jag om i alfabetisk ordning, klipper och klistar vidare listan dit jag ville ha den från början.

Problemet med att öppna bilder i ordning i Preview (Förhandsvisning) kan du lösa så här:

Markera alla bilderna du vill öppna, välj Kolumn-vy (inte List-vy) som visningsläge och dubbelklicka sedan en av bilderna. De visas nu i bokstavs- (eller nummer-) ordning i Preview.

  • Medlem
  • 2003-11-03 13:19

Ahh super! Det funkar ju på alla andra ordningsproblem också. Så länge man har kolumnvyn så blir det i ordning, även drag and drop .

Tacktack..

1
Bevaka tråden