Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredbandsbio mm

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-10-27 11:09

Jaha, tänkte mig att BBB skulle förklara varför bredbandsbio mm inte finns för Macanvändare via Bredbandsportalen etc. ( Har 10 Mbit VDSL och tjänsten finns enbart för PC) På fråga fick jag som svar att "mediamotorn" för mac inte stöder strömmande media över 700 kbit/s. Låter främmande för mig att detta inte skulle stödjas av Mac (MacOS X). Är inte Apple i många fall en av drivkrafterna av Mediatjänster och inbyggt stöd för dessa?? Någon som kan detta bättre och som kan säga om de har rätt på BBB???

• Medlem
  • 2003-10-27 11:14

Med nästan sjukt stor säkerhet, så använder de Windows Media. Att Windows Media på Mac inte är så ballt är väl ingen hemlighet. De tycker nog att det är skojigt att påstå att begränsningen på något sätt skulle sitta i "Mac-kretsarna", men så är det ju naturligtvis inte.

• Medlem
  • 2003-10-27 11:32

Visst tror jag de använder Windows media (vaför är en bra fråga..).. De kör i en multicastström, men några detaljer om detta har jag inte fått. På vilket sätt är det begränsat för Mac egentligen om så är fallet? Förmodar att det bara är en bitström som behöver avkodas ( format?) med en viss hastighet...

• Medlem
  • 2003-10-27 11:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av LucE
På vilket sätt är det begränsat för Mac egentligen om så är fallet?

Det är ju bara Microsoft som kan svara på den frågan. De levererar ju tjänsten. Man kan ju spontant komma med gissningar, som säkert inte är helt galna. Typ: de vill inte att man använder Mac.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Det är ju bara Microsoft som kan svara på den frågan. De levererar ju tjänsten. Man kan ju spontant komma med gissningar, som säkert inte är helt galna. Typ: de vill inte att man använder Mac.

Mediaplayer för Mac funkar inte med BBB-bio. Det har inget med Macen att göra, bara att MediaPlayer för Mac är kass-rudimentär. Jag försökte uppdatera och hitta plugins, men se det gick inte.

Konstigt egentligen eftersom man tydligt beskriver hur man ansluter en Mac till deras tjänst: Både OS9 och OSX

Man får väl "glädja" sig åt att det är en gratistjänst man missar....:mad:

Det är en ny version av Windows Media Player på G till Mac... Får hoppas att de förutom alla nya codecs som ska läggas till även fixar så att man kan läsa inbäddade filmer på webbsidor.

Sen vore det ju inte helt fel om de skrev om själva spelaren från grunden. Trycker man ner en meny så stannar filmen, det tycker iaf jag är höjden av dålig programmering under Mac OS X.

• Oregistrerad
  • 2003-10-27 12:34

funkar det inte med VLC då? det programmet känns som om det klarar det mesta som har med rörliga bilder att göra.

• Medlem
  • International user
  • 2003-10-27 12:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dj Leafer
funkar det inte med VLC då? det programmet känns som om det klarar det mesta som har med rörliga bilder att göra.

Skälet till att de använder Windows Media är nog för att de vill ha nån form av kopieringsskydd på det hela och den typen av Windows media klarar tyvärr inte VLC av.

Vi får hoppas att en ny version av WMP för OS X löser detta.

En annan fråga, hur pass bra är BBB-bio egentligen? Hur ser utbudet av filmer ut?

Kan denna bredbandsbio konkurrera med DVD ifråga om kvalitet på bild och ljud?

Har hittills inte fått info som tyder på det.

Det här kommer inte att bli stort och användbart förrän DVD-spelarna har inbyggda MPEG4 eller WMV-dekodrar och uppkopplingarna klarar att strömma ner film i DVD-kvalitet med surroundljud.

Jag vill verkligen INTE använda en dator för att kolla på film när jag har en hemmabio.

• Avstängd
  • 2003-10-30 13:56

Funkar inte RealOne Player ver. 9.0 för Mac ?? På BBB

Citat:

Hej.
Tack för din e-post.

För att över 95 % av alla datorer har windows som operativ, och alla dessa
har default Windows Media Player. Det blir då mycket enklare för den stora
massan att använda tjänsten, samt lättare för oss att utveckla våran
tjänst. Naturligtvis skulle vi kunna skapa en tjänst som fungerar på fler
plattformar, men med tanke på hur mycket det skulle kosta så är det inte
ekonomiskt försvarsbart då under 5 % skulle ha någon nytta av det.

När du besvarar detta mail, behåll då tidigare svar från oss i mailet så
vi ser vad ärendet handlar om.

Med vänlig hälsning

Från bredbandsbolaget till mig. De är så gulliga. Men man brukar ju resonera på samma sätt om funktionshindrade. Att det är för dyrt att fixa i efterhand istället för att göra rätt från början. Dumheter.

De kräver WMP 9 som har kopieringsskydd för bredbandsbio. Denna finns ej för Mac OSX. Detta är egentligen sf-anytimes fel. För bredbandsteve så klarar inte WMP för Mac OSX av den strömhastigheten som krävs. Sorgligt. Skulle eventuellt gå att ta sig runt med MPlayer/VLC antar jag.

Alltid lika kul när BBB snackar ekonomi.

Jag är väldigt förvånad över att de inte inser att den enda praktiskt användbara lösningen är streaming till DVD-spelaren eller mediaboxen. Det börjar komma apparater som klarar det, KiSS DP-500 är en sådan. Sedan bör man helst använda MPEG4-formatet, men kommer det spelare med inbyggt WMV-stöd är det inga problem att använda det.

Återigen en fråga: kan deras bredbandsbio konkurrera med DVD ifråga om kvalitet på bild och ljud?

Enligt LucE så levererar BBB över 700 kbit/s för deras biotittande. Med tanke på att en dvd levererar max 1MB/sek i data (eller har jag fel?), så borde det innebära att BBBs bio är av bra kvalité.

1 B = 8 b
Alltså inte ens en tiondedel...

Har någon som sett film från BBB möjlighet att uttala sig om hur bild och ljud är jämfört med en bra DVD-utgåva? Får man ut surround (5.1)?

Jag är mycket intresserad av ett svar, dessvärre kan jag inte testa själv då jag inte har rätt utrustning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-02 15:46

Om man verkligen är intresserad av att betala för en tjänst som erbjuder bredbandsvideo måste man väl för bövelen orka installera QuickTime och inte nöja sig med sugiga WMP! När kommer Apple att lansera iVideo? Jag vill ha det NU!

Nu när Windows Media 9 finns för Mac OS X fungerar Bredbandsbolagets WebTV rapporterar medlemmar.

Läs mer här:

http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&postid=273392

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Om man verkligen är intresserad av att betala för en tjänst som erbjuder bredbandsvideo måste man väl för bövelen orka installera QuickTime och inte nöja sig med sugiga WMP! När kommer Apple att lansera iVideo? Jag vill ha det NU!

Tyvärr är allmänt känt att Windows Media-plattformen slår dagens QuickTime.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Nu när Windows Media 9 finns för Mac OS X fungerar Bredbandsbolagets WebTV rapporterar medlemmar.

Läs mer här:

http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&postid=273392

BBB fungerar om man bypassar sin router i ett litet fis-fönster som inte går att förstora.

Jag är besviken! WMP är fortfarande ett kasst program - på Mac. QT är ljusår bättre - på Mac.

(QT på PC är inte alls så mycket sämre än WMP - på PC)

Sen kan man ju bli trött på denna formatterror som råder, eftersom QT inte hänger med.

Det vore väldigt snällt om någon kunde svara på frågan jag ställde tidigare i tråden. Jag är fortfarande lika intresserad av ett svar som jag var när jag skrev inlägget.:)

1
Bevaka tråden