Jobbarkompisen frågade mig om hjälp och även om jag har en del lösningar så kanske det är någon som har en bättre!
Situation:
Sonen i hemmet kommer hem tidigare än föräldrarna, och sätter sig omedelbart och spelar på sin PC istället för att göra läxan. Föräldrarna har ställt kravet: Gör dina läxor först, sedan får du spela. Det funkar dock inte så bra, och den enklaste lösningen är att helt sonika stänga av internet.
Så, hur gör man enklast det när man själv sitter på jobbet 2 mil hemifrån?
De har fiber från Bahnhof, och som router en Apple Airport Extreme. Det finns annan utrustning på nätet som behöver internet, så det bästa är om de enbart kan stänga av sonens internetaccess, och inte via ett schema eftersom han ska få tillgång till nätet när läxorna är klara, eller om det inte är några läxor. Ja, ni fattar.
Jag har själv tänkt på en AmpliFi-lösning, eller sätta upp WAN-access på Airport Extreme:n, eller möjligen köpa en fjärrstyrd strömbrytare. Men det kanske finns bättre lösningar?
Nu finns det ju alltid någon vän av ordning som säger "Det är väl bara att sätta upp regler för barnen.", men verkligheten är inte riktigt sån. Faktum är att jag har fått den här typen av frågor många gånger genom åren, och det är ett stort problem i dag. Minsta möjliga motstånd vinner alltid, och då ligger tyvärr slappsurfa på internet högre upp än att göra läxorna, städa, eller annat.