Problemet med att radera sitt konto, i mitt fall, är att jag förlorar kontakten med vissa vänner som jag bara kan nå via Facebook. Alltså en "vi är inte så nära att vi har varandras nummer, men vi behåller kontakten genom att vara vänner på Facebook"-relation. Nära bekanta, med andra ord (eller något mitt mellan vän och bekant). Jag har löst det genom att vara extremt passiv - loggar in cirka 1 gång i veckan och kollar endast om någon har skrivit något. Även om jag vet att de spårar mig via andra sidor, för det räcker med att en sida har en Gilla!-knapp så spåras du om jag förstått rätt. T.ex. Sweclockers.com (rätta mig gärna om jag har fel, men mina adblockers/tillägg/extensions i Chrome pekar på att själva Gilla!-knappen är en spårare utan att man behöver klicka på den).
Mina vanliga/nära vänner pratar jag med via telefon/SMS. Men alla som är ett steg längre än så har jag på Facebook. Och de som jag känner väldigt lite har jag inte ens på Facebook, utan säger bara "Hej!" om jag råkar stöta på dem längs vägen.
Edit: Väldigt trevlig guide för övrigt. Bra att ni lyfter upp detta!