Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför du inte ska köra deathstar på en server

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

IBM Deathstar 60GB 7.200rpm ligger på sin dödsbädd

Vi använde en G4/933:a som mailserver tidigare med MacOS X 10.2 och vår mailserverprogramvara. Förutom standardhårdvara hade vi ett Acard IDE-kort med RAID-1 (spegling) för att vara helt säkra på att vi inte skulle tappa data.

En morgon kommer vi inte åt servern. Efter att ha åkt till webhotellet och gjort omstart låter datorn "skrrrreeeeek....skrrrreeeeeek....skrrrreeeeek" ifrån hårddisken. Tystnad. Ledsen.

"Vi har ju RAID så vafan", kopplar ur datorn. Använder endast den disk som vi hade speglad. Får följande skärm vid uppstart hur vi än gör:

Disken är korrupt, antagligen pga något som har hänt när den första disken pajade (den speglade felet vidare till den andra disken).

Nuförtiden kör jag bara RAID-5 och SCSI-diskar förresten

Senast redigerat 2003-10-27 16:22

Var datan viktig hade du väl naturligtvis bandbackup?

Det vara en testmiljö för utveckling så vi hade aldrig kommit så långt i genomförandet. Men det var ett stort "aha!" för mig iallafall och gjorde att vi började om i planeringen kring tjänsterna.

Nu är nästan allting dubblerat, om någon månad är ALLTING dubblerat inkl dubbla brandväggar, dubbla switchar, dubbla nätagg, dubbla mailservrar, dubbel separat strömförsörjning med A/B-kanaler för UPS och dieselaggregat, dubbla 100Mbit linor. Kul med dubbelt

• Medlem
  • International user
  • 2003-10-27 16:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
...är ALLTING dubblerat inkl dubbla brandväggar, dubbla switchar, dubbla nätagg, dubbla mailservrar, dubbel separat strömförsörjning med A/B-kanaler för UPS och dieselaggregat, dubbla 100Mbit linor. Kul med dubbelt

Du glömde en sak: Dig själv! Du får väl anställa din tvillingbror, eller dubbla din egen vikt, eller bli schizo ...

Vi har "tripplerat" den biten. Vi kommer vara tre admins faktiskt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-27 16:33

Och dubbla procesorer i allting, inklusive administratörerna.

• Medlem
  • 2003-10-27 20:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Och dubbla procesorer i allting, inklusive administratörerna.

Det ger väl en bra möjlighet att dubbla användarantalet här!:D

Med risk för att vara en efterklok besserwisser. Öva nödsituationer någon gång i halvåret. Det är under en sådan övning som man kan komma på att ens bandbackup inte kan läsa tillbaka saker från band. Eller att ens RAID inte har skapat en bootbar spegel. Eller att backup-brandväggen inte fungerade. Dessutom kan man skapa en checklista på dom moment man behöver göra. Det är tryggt att ha den checklistan den dagen det är ALLVAR.

• Medlem
  • Österåker
  • 2003-10-27 21:43

Brrr! *ryser* Plågsamma minnen väcks till liv... Var en gång med om ett system som vi hade dubbla, helt olika, backupsystem för (dels till band dels ren filkopiering) där naturligtvis båda hade falerat en kortare tid och naturligtvis blev datat sönderskrivet av det användandet programmet en dag så det var en tids arbete som fick göras om. Den missen var inte kul (ansvaret för backuperna var min just då).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-27 21:57

Hupp, jag höll på att köpa en billig IBM Deathstar 120 GB i dag! Jag köper en Seagate-hårddisk istället...

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-27 22:10

Deathstar verkar ju vara ett passande namn... :rolleyes:

That's no moon. It's a space station.

• Medlem
  • 2003-10-27 22:57

Hur är det med Maxtors diskar då? Är de tillförlitliga? Jag funderar på att köpa en 200Gb Maxtor disk med S-ata anslutning.

Vad jag inte förstår är hur det kommer sig att du, Björnström, ger öknamn åt ett fabrikat för att du haft en krasch.

Har jag missat något eller finns det en parallell till Fujitsus monumentala felsläpp för en tid sedan?

Jag har Deskstar diskar och andra som Quantum, Seagate och Western Digital, lite blandat i mina datorer. Jag har haft tre rejäla krascher (irreparabla) sedan 1984. OK de första macar jag hade, 128K och 512K, saknade hårddisk. Men ändå ... Alla tre diskar som jag fick säga helt ajöss till var av märket Quantum. Två SCSI och en IDE. Skall de heta Klantdum?

1
Bevaka tråden