Jag tror du får gå den långa vägen… alla skrivere är olika och ger lite olika resultat även om CMYK värdet är det samma. Det fick jag erfara idag när jag besökte ett tryckeri.
Vill du, t.ex ha en viss blå färgnyans kan du skapa en nästan likadan blå färgnyans genom att minska ena grundfärgen och öka några av de övriga grundfärgerna. Kanske denna ändring kan leda till jämnare färgyta (dvs färre prickar).
Du får nog bygga upp en tabell med ”säkra” färger likt den man brukar använda på webben. Denna tabell kommer att bli unikt för din skrivare eller modell av skrivaren. Kanske man kan snickra ihop ett program som skapar små rutor och automatisk ändrar färginställningarna steg för steg för varje ruta.
Någon annan kan ha byggt upp en sådan tabell baserad på likadan modell av skrivare som din.
Att få ut en färgnyans som du ser på skärmen ut på pappret är en hel vetenskap i sig. Det blir aldrig exakt. Även detta fick jag idag erfara vid tryckeriet. Skärmen och skall vara kalibrerade, datorn skall ha rätt färgprofil inställd – ändå blir det aldrig helt exakt men man kan komma bra nära det önskade resultatet.