Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Open GL på MacOS?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-04-28 10:59

Laddade ner en ny mod-pack till Minecraft som heter "Nature's Beauty" (av Welsknight). När Wels visade upp den på Youtube så såg den jättesnygg ut eftersom han använde en shader. För mig så fungerar shadern inte. Vad jag börjar inse så bygger shadern på Open GL, något som tydligen inte finns i macOS. Finns det någon tredjepartslösning för att köra OpenGL på macOS?

Imac 27" sent 2012
Sierra 10.12.3
16 GB ram
Fusion drive
GTX 675MX 1024 MB

Open GL finns väl till macOS? Antar att versionen är för gammal. Testa om du kan kontakta utvecklaren.

https://support.apple.com/sv-se/HT202823

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-04-28 12:15

Tyvärr måste man ha Xcode för att kunna installera Open GL och Xcode 9.3 kräver att man har HighSierra. Tidigare versioner av Xcode är inte tillgängliga vad jag kan se.

Ursprungligen av Gunnar B:

Laddade ner en ny mod-pack till Minecraft som heter "Nature's Beauty" (av Welsknight). När Wels visade upp den på Youtube så såg den jättesnygg ut eftersom han använde en shader. För mig så fungerar shadern inte. Vad jag börjar inse så bygger shadern på Open GL, något som tydligen inte finns i macOS. Finns det någon tredjepartslösning för att köra OpenGL på macOS?

Imac 27" sent 2012
Sierra 10.12.3
16 GB ram
Fusion drive
GTX 675MX 1024 MB

Jag kör en hel drös program baserat på OpenGL utan några som helst problem. Det har funnits i åratal på Macen.

  • Medlem
  • 2018-04-28 13:20
Ursprungligen av Gunnar B:

Tyvärr måste man ha Xcode för att kunna installera Open GL och Xcode 9.3 kräver att man har HighSierra. Tidigare versioner av Xcode är inte tillgängliga vad jag kan se.

Ja, om du ska utveckla programvara som använder OpenGL. Men knappast annars. Det vore ju märkligt om den vanliga användaren ska behöva installera Xcode för att kunna köra sina OpenGL-baserade program.

Ett problem med Apple och OpenGL är att man använder version 4.1 som släpptes år 2010.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-04-28 16:47

Var inne och rotade i videoinställningarna för Minecraft och såg att det stod OpenGL 2.1, varefter Minecraft frös och var tvunget att tvångsavslutas.

Så hur uppdaterar jag till OpenGL 4.1?

1
Bevaka tråden