Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filer som vägrar raderas

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett par filer som jäklas och vägrar raderas.

Det började med att Filevault-funktionen i 10.3 inte funkade för min användare. Struntade i det och ville ta en back-up på min användarmapp, men kopieringen stoppade vid en speciell fil. Letade upp filen och försökte slänga hela mappen där den låg.

Strul!

De trilskande filerna (2st) innehåller unicode-tecken i namnen, men det verkar vara det enda konstiga med dom.

Jag har gått igenom Versiontrackers program för papperskorgstömning och för att deleta filer, inklusive Cocktail och File Buddy.

Jag har även satt igång root-kontot och försökt slänga den vägen. No luck.

Filrättigheterna är fixade.

Är det nån som har fler tips?

Hämta hem X-ray

Den fixar allt

X-Ray funkar inte till 10.3 än.

Å fan, jag är i skiten. Mitt favvopgr är ute ur leken.. men det lär väl uppdateras snart.

Det skulle uppdateras den 28:e, så jag får väl hålla mig till imorrn. Men jag vill gärna ha fler förslag.

Det uppdateras imorgon

Jag har inte OS 9 på burken, men jag loggade in från en OS 9-maskin och försökte deleta den vägen, men det funkade inte. Filerna hade inte ens synliga namn i OS 9.

När jag försöker byta namn får jag
"The operation could not be completed.
An unexpected error occured (error code -43)"

Är det nån som har pejl på error codes?

Jag har samma problem. Jag har två st mpeg-filer samt en mapp med konstiga tecken i. De ligger i papperskorgen men vill inte försvinna. Har också gått igenom Versiontrackers alla program - utan resultat. Jag har även testat i stort sett alla knep jag hittat i stora mac-forum, men filerna har bosatt sig i min papperskorg för evigt känns det som.

Har inte hört talas om X-ray, och har tyvärr inte många förhoppningar om att det kommer fungera... men vi får helt enkelt hålla tummarna.

Jag läste att någon hade skapat en ny användare och kopierat över alla sina filer dit för att sedan radera den gamla användaren. Det borde fungera, men ett sådant stort projekt får vänta tills på torsdag när jag haft min tenta.

//fredrik

Citat:

Skrevs ursprungligen av HankPank
Jag har inte OS 9 på burken, men jag loggade in från en OS 9-maskin och försökte deleta den vägen, men det funkade inte. Filerna hade inte ens synliga namn i OS 9.

När jag försöker byta namn får jag
"The operation could not be completed.
An unexpected error occured (error code -43)"

Är det nån som har pejl på error codes?

Jag brottas också med 43:an och några andra "error codes". Underbart...

//fredrik

• Oregistrerad
  • 2003-10-27 20:28

Ni får väl glädjas åt att ni inte har "jox" i papperskorgen så ni får kernel panik varje gång ni försöker tömma den...
Jävel vad jag svor när det var mängder i papperskorgen innan jag hittat vilken fil-%#"%& det var
(Och fan vad jag startade om mycket)

• Oregistrerad
  • 2003-10-27 20:34

Skriv in 'sudo rm-r/var filen ligger/filens namn' i terminalen
skriv in lösen
tryck enter

det har funkat när jag velat bli av med
envetna filer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av lheidner
Skriv in 'sudo rm-r/var filen ligger/filens namn' i terminalen
skriv in lösen
tryck enter

det har funkat när jag velat bli av med
envetna filer.

Som sagt - I've tried 'em all. Har testat att ta bort dem en och en samt att ta bort hela .Trash-mappen i terminalen utan resultat tyvärr.

Någon mer som har några tips? Har kollat i alla gamla trådar och testat i stort sett allt som står i dem.

//fredrik

• Oregistrerad
  • 2003-10-27 22:06

Radera och formatera om disken, och installera ett nytt fräsht system.
Eftersom det låter som det är ett större problem ngnstans.

:rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av lheidner
Radera och formatera om disken, och installera ett nytt fräsht system.
Eftersom det låter som det är ett större problem ngnstans.

:rolleyes:

Jo...det är förmodligen det bästa. Men det är så jobbigt bara, tar tid att göra backup på allt osv. Man är ju ganska lat tyvärr...

//fredrik

Nu kan jag iallafall använda Filevault och backuppa min användarmapp. Såhär:

La de trilskande filerna i "Shared".

Skapade en ny användare.

Loggade in som root och flyttade filerna till den nya användarens desktop. Var tvungen att använda root, annars ville filerna kopieras.

Loggade in som min vanliga användare och körde omedelbar delete på det nya kontot.

Nu syns inte användaren i loginfönstret och jag kan använda mitt vanliga konto igen. "Nyttkonto/desktop/fulfilerna" ligger kvar, men gör ingen skada.

Jag hade också några sådana filer (PC-filer med å, ä och ö) som har blivit jibberish när man har fått dom till OSX. Förut på 10.2 gick dessa att hämta hem, byta namn på och deleta, men nu går inget av det. Jävligt surt!!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-28 00:42

Om filerna inte tar någon plats, kan man ju helt enkelt ha kvar dem. För att inte störas av dem kan man ju lägga undan dem i nån avlägsen mapp som man sällan kollar i.

Så gjorde jag med en tom mapp som inte gick att öppna eller kasta i Mac OS 9. I X gick det, men jag sparade den för minnes skull...

Jo ioförsig. Men problemet var att det inte gick att använda Filevault eller att ta back-up på användarmappen.

Jag har kollat äldre back-upper som ligger på andra diskar och problemet uppkommer där med. Det funkade med delete och kopiering under Jaguar, så det är förhoppningsvis ett fel som fixas med första Pantheruppdateringen.

Jag vet inte vad du har för maskin men om du har en som bootar i 9an så kan du prova den vägen.
Du skulle också kunna prova att installera ett system på en extern disk och prova den vägen. Eller koppla ihop din dator via FW med en OS 9 dator.

1
Bevaka tråden