Sverige - Den sista Sovjetstaten
Skiten finns där, utan tvivel. Jag har gett upp allt hopp om att kunna få byta telestation, eller ens för den delen att lyckas få Telia att hörsamma mina önskemål. Jag är en kund hos dem, men det bekommer dem inte det minsta. Emellertid har nu drygt 40 personer anmält sig, så nu väntar vi bara på Alla Slöfockars Heliga Moder, Skanova, skall få tummen ur r*ven och masa sig ut och bygga ut stationen. Första beskedet var att det skulle ta 3 månader för dem att bygga ut telestationen och koppla upp användarna. Nytt besked kom dock i dagarna att det nu tar 4 månader att bygga om stationen, och 1 månad att koppla upp användarna, dvs 5 månader. Eftersom vi fick in anmälningarna i november, så räknas inte december (för många helger för att få något gjort). Beskedet är nu alltså att i slutet av maj kommer ADSL att fungera. Jag frågar mig då: Hur i hela fridens namn kan det ta så lång tid att bygga ut stationen? Ingen jag har pratat med har gett ett vettigt svar, vilket gör att jag kan dra tre slutsar, alla lika skrämmande.
A. Skanova har en så omfattande byråkrati att en beställning tar fem månader att leta sig från den person som beställt utbyggnaden till den som skall göra den.
B. Skanova har så lite personal att trots att det jobbar 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan tar det 5 månader för dem att för dem att slutföra jobbet.
C. Skanova (läs Telia) motarbetar alla konkurrenter som vill tillhandahålla en tjänst som Telia själva inte kan/vill.
Om det finns någon som vet varför det tar så lång tid får de gärna svar eller PM:a mig. Det var bättre när monopolet fanns kvar, för då kunde man åtminstonde ställa krav på Telia som enda aktör på marknaden. Nu har vi istället ett enda företag som har vinstintresse i att sinka andra leverantörer samtidigt som de, och endast de får röra telestationerna. Jag undrar hur lång tid det hade tagit för Telia själva att bygga ut stationen om de hade varit intresserade av att leverera ADSL här? Knappast 5 månader...
Mina 5 cent.