Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV (4th) med nätverkskabel?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kör plexappen på min Apple TV och jag har upplevt att den ibland förlorar anslutning till min iMac. Jag får starta om och då funkar det igen. Jag köpte då en cat 6 nätverkskabel och satt mellan Apple TV´n och macen. Nu funkar Plex bättre! (Jag fick gå in på delning och välja internetdelning på macen för att nätet skulle fungera också). Men nu funkar inte fjärrkontrollappen på iPhone samt så är det inte längre airplay 2 när jag ska strömma till apple tv´n?? Man måste väl kunna komma förbi att det är kopplat med nätverkskabel eller måste apple tv´n vara på wifit? Snälla smartizar förklara för mig!

(OBS: Jag kör iMac 21,5 retina från 2017, Apple TV 4th, BBB fiber 250/100 med den senaste routern, Iphone 7 allt uppdaterat till senaste programvarorna)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-06-19 17:50

Koppla både ATV och iMac till routern istället (med sladd)

Ursprungligen av Json_81:

Koppla både ATV och iMac till routern istället (med sladd)

Jo förstår att det är det ultimata. Men undviker gärna sladdar över hela lägenheten. iMacen och appletv´n står precis bredvid varandra. Som sagt tycker det känns stabilt å laggfritt nu. De är bara Fjärkontrollappen och airplay 2 som inte vill funka. Klarar mig utan det också men man är ju nyfiken på om d går å lösa!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-06-19 20:26

Du måste slå på internetdelning mellan wi-fi och ethernet.

Ursprungligen av frazze:

Du måste slå på internetdelning mellan wi-fi och ethernet.

Alltså du menar i inställningar och delning på macen. Det har jag ju gjort. Eller menar du nåt annat!?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-06-19 23:32

Äsch, glöm min kommentar. Nu ser jag att du redan har slagit på Internet-delning. Då är det något annat som gör att trafiken från din app på iPhone inte kommer fram till AppleTV.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-06-20 07:59
Ursprungligen av Laguna Montana:

Jo förstår att det är det ultimata. Men undviker gärna sladdar över hela lägenheten. iMacen och appletv´n står precis bredvid varandra. Som sagt tycker det känns stabilt å laggfritt nu. De är bara Fjärkontrollappen och airplay 2 som inte vill funka. Klarar mig utan det också men man är ju nyfiken på om d går å lösa!

Problemet är att du nu skapat två olika nät, med din iMac som router mellan dem.
Jag vet inte om man kan trixa till att imacen även skickar vidare paketen från airplay/remote men som sagt dra kabel. Alternativt se över om du kan förbättra ditt wifi.

Ursprungligen av Json_81:

Problemet är att du nu skapat två olika nät, med din iMac som router mellan dem.
Jag vet inte om man kan trixa till att imacen även skickar vidare paketen från airplay/remote men som sagt dra kabel. Alternativt se över om du kan förbättra ditt wifi.

Hörde idag att det blir kollektivt bredband genom brf´en från com hem i höst. Då står routern vid datorn så jag trådar allt till routern då istället! Tack för svar!

1
Bevaka tråden