- iSweden
- Medlem ●
- Göteborg
- 2018-06-25 19:35
Jag kommer inte över att Apple sviker sin ursprungliga kundbas och numera satsar på glam till överpris. Vem är nöjd? De okunniga som lika gärna hade kunnat behålla jobbets plastiga bärbara från HP?
Blev återigen påmind på om detta efter ett besök i en apple-butik.
MacBook – Endast en(!) USB-C kontakt. Om den hade haft två så hade det varit en okej kompromiss. Kasst att den saknar Thunderbolt. Mer om tangentbordet nedan.
MacBook Air – Ännu ingen retina display! Rent vansinne.
MacBook Pro – Ja, var ska vi börja. Jättelika tangenter, som sitter tätt, väsnas och är hyperkänsliga för smuts. Bristen på portar behöver väl inte nämnas här. Och Touch Bar är ju ett skämt.
Mac mini – Något så styvmoderligt behandlat får man leta efter. Först stympad prestanda, sen ingen uppdatering på evigheter.
iMac – Den enda dator som jag bedömer som ok. Men det är en bärbar dator som limmats fast på baksidan av en skärm. Att en stationär dator inte är mekvänlig drar ned betyget rejält.
iMac Pro – Tokhög prestanda till överpris. Modellen som Apple lanserade med dunder och brak, men som de idag knappt vill kännas vid. Många kunder har nekats service, ja till och med nekats att KÖPA reservdelar. Och hög prestanda i en tajt förpackning resulterar alltid i samma problem. Höga temperaturer. Spelar ingen roll hur bra kylning de konstruerar. Trycker de in några av markadens fetaste grafikkort och processorer, ja då blir det kokhett i ett litet hölje. Glöm den tidigare ljudlösa Apple upplevelsen.
Mac Pro – Driver du med mig? Vem vill ha museum? En dator för masochister.
Att Apples stationära datorer med extremt fina skärmar inte längre kan användas som extern skärm från en annan dator är ett hån. Och även tidigare var stödet för Target Display-läget snålt. Var är Apples egna externa skärm??
iPhone 6, 7 och 8 – Ok, men jösses vilken liten skärmyta år 2018! Och för dyra.
iPhone 6, 7 och 8 Plus – För stor och tung, framförallt för bred. Apple har missat helt med proportionerna. Här har Samsung et al. prickat helt rätt med sina högsmala former.
iPhone X – Nästan mitt i prick. Men den omgjorda navigeringen är väl sådär och bryter också mot tidigare metaforer och mönster. Priset är ju ett skämt.
iOS är för oflexibelt, men vinner på en fantastiskt välputsad upplevelse. Är idén med utstickande glas på både fram och baksida så bra? Antalet krossade iPhones som skådats är nästan oräkneligt.
Och att ett av världens rikaste bolag lägger ned en mycket uppskattad produktserie för hemmanätverk och mindre kontor är minst sagt svagt.
En av Apples stora styrkor tidigare var att man nästan kunde köpa dator eller mobil helt blint. När man klev ut genom dörrarna med sin nya maskin så skuttade man av glädje. Nu får man ta det onda med det goda och det till överpris. Ungefär med någon skrutt-PC, fast dyrare.
Ska det vara så här?
(I den nya forumstrukturen finns det inte längre någon avdelning för allmänt snack om Apple, så det hamnade under Mac.)