Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bygger man en algoritm på nätet som leder fram till ett visst svar?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej!
jag tänkte göra en egen valkompass (men inte för svenska valet utan för val av en viss person i min organisation.

Antag att vi har tre personer som ställer upp i ett val.
Person A vill: 1) satsa på forskning. 2) att vi samarbetar med svenska företag. 3) att vi går över från Oracle till SQL.
Person B vill: 1) satsa på undervisning. 2) att vi vänder oss mot utländska företag; 3) att vi behåller SQL
Person C vill: 1) har ingen åsikt om forskning/undervisning; 2) vill att vi stoppar nyanställningar. 3) att vi håller nere lönerna för alla chefer.

Går det på nätet att göra en enkät som ser ut ungefär så här.
1. Det är viktigt att satsa mer på forskning än undervisning: Ja/Nej (om du svarar Nej så får B en poäng)
2. Vi bör satsa på samarbete med utlandet snarare än med Sverige: Ja/Nej (om du svarar Ja så får B poäng, svarar du Nej får A poäng)
3. Vi bör stoppa nyanställningar (C får poäng, A och B får inte)¨

och så på slutet anges varje svarandes poäng:
du röstade så att Persona A fick 4 p, Person B fick 2 p, Person C fick 0 poäng.

Går det att sy ihop något sådant på internet, eller via excel? (som man sedan epostar ut till alla medarbetetare)?
Med vänlig hälsning, Jonas

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-09-02 03:03

Tips på läsning: ALGORITMIK Lennart Salling

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-02 11:25

Det där är som gjort för att byggas med Google Sheets och ett formulär som också skapas med Sheets.

Jag är dock lite tveksam om formuläret kan visa varje svarandes summa längst ned.

1
Bevaka tråden