Det är som alltid med säkerhet; Risk vs praktisk nytta.
KOD: Någon kan tvinga ur dig din kod medelst t ex pistolhot, eller titta över din axel när du slår in den.
TOUCH ID: Någon kan medelst våld trycka ditt finger (avskuret eller inte) mot telefonen, eller bygga ett fingeravtryck med hjälp av lim och påhittighet.
FACE ID: Någon kan tvinga dig att titta på telefonen, alternativt bygga en 3D-mask av ditt ansikte (sannolikt så märker man om någon vill ta ett 3D-avtryck av ens ansikte).
Att någon med hjälp av ren slump skulle kunna komma in i din telefon genom att gissa rätt kod, hitta ett likadant finger eller ansikte, får vi nog anse vara extremt osannolikt.
De flesta nöjer ju sig t ex med fyra siffror till sitt bankkort, eller hur? Och det har varit kutym nu i 30-40 år utan att folk har fått panik.
Vidare ska man också betänka på aspekten "Vem är jag och hur mycket pengar har jag?" Är jag Överste i SÄPO? – Ja, då kanske det krävs lite mer avancerad säkerhet. Jobbar jag på lager och har 18.000 i månadslön? – Då kanske brottslingar inte är så intresserade av mig.
Själv ser jag till att inte ha mina pengar på mitt kortkonto, jag låser dörren om nätterna och har larm på bilen. Jag svarar inte på tiggarbrev och om någon vän messar mig om pengar så ringer jag upp dem. Och nej – Apple lottar inte ut 100 stycken iPhone XS Max och just DU har vunnit!
Man klarar sig ganska långt med sunt förnuft.
Kontenta: Oroa dig inte, var tacksam för att vi har tillräckligt säker teknik som fungerar fantastisk bra!
Vill du vara så säker som det går: Avinstallera Bank ID och sluta använd internet.
/$0.02