Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstiga hängningar och blåa skärmar

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-10-29 07:57

Hej hå!

Nu trodde ni nog att jag pratade om någon helt annan dator än min macintosh :)... Men det gör jag inte.

Hoppades nån skulle kunna ha nån aning om vad som kan vara galet.

Den beter sig väldigt skummt.
Cykeln är såhär:
1. allt stannar upp (även muspekare...) i säg...2-5 sekunder
2. skärmen fadar till macosxblått(om man tittar noga under fadeningen så ser man att muspekaren rör sig. (Fadeningen är likadan som den när man byter upplösning tex)
3. skärmen är blå ett par sekunder. sedan fadar den tillbaka till normal skärmbild igen.

Classic miljön hänger sig ofta alternativt bara slås av.

Denna cykel upprepar sig till synes oregelbundet... det verkar dock som det är lugnt i några timmar... sedan ökar det successivt tills det inte är något mellanrum mellan. sedan slutar det.

En annan observation är att färgdjupet på skärmen ställs till Miljontals vad jag än har det på innan.

Jag har testat att installera om systemet och att installera 10.3 över 10.2(dock inte formaterat emellan...?). Testat olika skärmar. Trixat lite med minnesbankerna... kört hårdvarutestet utan problem osv.

Problemet kvarstår.

Jag har läst lite om ett problem som fanns på en tidig version av OSXServer då skärmen blev blå. Detta berodde på att det var några rättighetsproblem på startdisken.

Jag sliter mitt hår och mår allmännt hemskt av detta otroligt enerverande problem. Hoppas Verkligen någon har några ledtrådar eller tips.

Min dator är en dubbel G4 1,25a med en gig ram.

Tack på förhand
/Hannes

• Oregistrerad
  • 2003-10-29 08:11

Går det se något med Top el.dyl.?

• Medlem
  • 2003-10-29 09:25

Svar: nej

• Oregistrerad
  • 2003-10-29 09:38

Då borde det innebära att datorn går ner i vila / strömspar eftersom till och med processfördelningen lägger ner...
Hur är det med pram och nvram?
(Går väl se nvram i terminalen)

• Medlem
  • 2003-10-29 09:47

Om du menar att jag har command opt p r : at så har jag det

har vart och och rört om lite openfirmwaren.

har du några ideer om vad man kan resetta mer?

det här borde ha med osx att göra.. för hårdvarukollen(som körs i os<10) gick igenom smärtfritt utan konstigheter eller varningar.

en annan skumm sak är att den grå äppleskärmen som visas under uppstart inte syns på min bildskärm om jag inte resettat pramen innan... skärmbilden kommer först när den börjar logga in min user.....

• Oregistrerad
  • 2003-10-29 10:05

Lista nvram i terminalen så kan du plöja den manuellt efter konstigheter - eller oxå håller du tummarna hårt och resettar den

(nvram och pram är inte samma sak - eller snarare samma sak för två olika saker )

Antar att du kört [f]periodic[/f] och sådär...

EDIT: Taggen [_f_]jadajada i faq:en[_/f_] funkar ju som gurka i zatsiki

• Medlem
  • 2003-10-29 10:34

Har kört periodic grejjorna... weekly tog lite tid.. men de andra gick blixtsnabbt..

um.. för tidigt att veta om det hjälp

håller tummarna!

• Medlem
  • 2003-10-29 14:16

kontrollen blinkar blåå....

bah... får snart ett nervsammanbrott på detta

1
Bevaka tråden