Nu har jag använt min Mate 20 Pro i en vecka. så jag tänkte ge några av mina intryck så här långt som jag lovat
Jämfört med min iPhone SE så är Mate 20 STOR. Har inte riktigt vant mig med en sån här bjässe än.
Telefonen i övrigt andas kvalitet. Oled displayen är riktigt bra. Väldigt fina färger. Mitt exemplar lider inte heller av "gluegate" https://www.99.se/artikel/12095-mate-20-pro-d...
Mate 20 pro har ju fått väldigt bra kritik för sin kamera, och jag förstår varför.
Kameran är GRYM. Väldigt fina foton tar den. Jag har inte hunnit testa och filma med telefon än, men kan inte tänka mej annat än att det blir riktigt riktigt bra det med.
Även FaceTime kameran?? (FaceTime, android???) är riktigt bra. Jag har testat videosamtal med en app som heter LINE, dels mot en Samsung Galaxy S7 samt mot en iPhone8. Båda personerna kan intyga att FaceTime?? (frontkameran kanske det heter) är super. (fast å andra sidan har iphone SE en ganska föråldrad FaceTime kamera).
Att ladda telefonen går riktigt snabbt , Som @ekloev redan nämnt.
Ska jag anmärka något på själva hårdvaran, så skulle det vara att jag tycker "Power Button" sitter för nära volym knapparna.
Det har hänt fler än en gång att jag vill sänka volymen, och kommit åt strömknappen istället istället. Jag hade även föredragit att ha en fysisk på/av knapp för ringsignalen, likt iPhone.
Håller med Andreas Eklöv om att ansiktsupplåsningen kunde ha varit bättre.
När det gäller mjukvaran, så är det ju trevligt att den har senaste Android9.
Jag har inte upplevt just några direkta brister med EMUI (Jag vet det Eklöv inte riktigt gillar EMUI )
Det är klart att efter att som jag, kört iOS i många år, så kan man inte förvänta sig att allting ska fungera likadant. Mycket är ju en vanesak. Trevligt dock att kunna använda nätverksrelaterade appar som Fing och Wifi Analyzer, utan massa idiotiska iOS begränsningar.
Det enda som är tråkigt är ju att tappa Apple finesser som FaceTime och Airplay. Har man dessutom som jag iPad, Apple TV samt MacBook Pro, så blir det ju svårare att integrera en Android telefon i ekosystemet (även om det går). Foton som man tar med kameran gåt ju att få upp på t.ex ipaden utan problem, med hjälp av Google Photo. Det skulle vara trevligt om det även gick att synka Kalender och Kontakter med iCloud med. Jag får försöka klura ut en lösning
Dessa synpunkter är ju i ärlighetens namn inte telefonens fel, utan det blir helt enkelt så när det är olika ekosystem.
Den fungerar däremot utmärkt med Chromecasten kopplad till tv:n i sovrummet, men det var förväntat.
Så sammantaget , En trevlig STOR telefon, med utmärkta kameror, och överlag andas kvalitet.