Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipad Pro – så bra är den

Tråden skapades och har fått 123 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-07 22:42
Ursprungligen av CekariYH:

Fick min iPad nyssens, men har inte tid just nu att packa upp och leka med den förrän i kväll...

https://farm5.staticflickr.com/4827/30824915617_793e0889c3_k.jpgiPad Pro 11" w accessories by Lars Hernborg, on Flickr

Stort Grattis till en helt grym produkt!

(Väntar lite med att beställa en själv just nu, men kommer garanterat så småningom.)

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-07 22:44
Ursprungligen av Ljung:

Fast utan kamera finns det ju ingen möjlighet för AR-appar, något som Apple satsar rätt mycket på.

Ser ingen nytta med det för mig personligen. Så hade personligen haft mycket mer nytta av tex. ett extra USB-C-uttag eller 3,5 mm uttag.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-07 22:47
Ursprungligen av jonasn:

Självklart hade de haft ett 3,5mm-uttag om de hade velat ha det. Det handlar inte om vad som är omöjligt utan precis som 3,5"-disketter, optiska läsare, USB-A och annat Apple har plockat bort från sina produkter så har de tagit bort 3.5mm-uttaget för att de tycker det är föråldrat och försämrar produkten på ett eller annat sätt. Jobs var ingen motståndare till att skala bort saker, som jag har uppfattat det var han snarare pådrivande.

Och som Ljung (och artikeln) säger så är det antagligen även därför som kameran finns kvar på iPad - den tillhör framtiden då den används till AR och dokumentscanning.

Vet inte om du läser slarvigt, eller kanske jag som skrev otydligt.

Oavsett; jag håller med att Jobs säkert plockat bort hörlurssuttaget (även om många kunder vill ha det kvar). V

ad han däremot aldrig hade tillåtit ät utstickande kameror på sina enheter - varken telefoner eller plattor. Han var specifikt allergisk mot sådana taffliga och oestetiska lösningar.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-07 22:50
Ursprungligen av BlackSmp:

Så ful är den inte. Det krävs förmodligen en viss storlek för att ge tillräcklig uteffekt. Den är större än den gamla men symmetrisk så den duger

Oavsett symmetri så tycker jag det är grymt fult formgiven, och rent praktiskt sämre då den inte kan byta väggplugg/sladd så som Apples alla andra laddare (förutom de minsta 5W:arna som är minimalt små).

Denna lösningen och formgivningrn är jag verkligen ingen fan av; varken praktiskt eller estetiskt.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-07 22:52
Ursprungligen av BlackSmp:

Aha, jag hade fått för mig att ipaden kunde agera qi-laddare

Tror det var en Kinatelefon som 99 skrev om väldigt nyligen som kunde det (minns inte vilken).

Men håller med om att det varigt en riktigt fin funktion om även Apple hade fått till detta.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-07 23:03
Ursprungligen av jonasn:

Självklart hade de haft ett 3,5mm-uttag om de hade velat ha det.

Absolut. Det är jag också övertygad om på en så stor enhet som iPad Pro (att tex. min Apple Watch inte har det är helt förståeligt).

Det som just gör det så extra trist att de skippat det.

Ursprungligen av omartint:

Tror det var en Kinatelefon som 99 skrev om väldigt nyligen som kunde det (minns inte vilken).

Men håller med om att det varigt en riktigt fin funktion om även Apple hade fått till detta.

Huawei Mate 20 Pro kan ladda annat trådlöst, Ipad Pro endast med sladd.

Ursprungligen av omartint:

Oavsett symmetri så tycker jag det är grymt fult formgiven, och rent praktiskt sämre då den inte kan byta väggplugg/sladd så som Apples alla andra laddare (förutom de minsta 5W:arna som är minimalt små).

Denna lösningen och formgivningrn är jag verkligen ingen fan av; varken praktiskt eller estetiskt.

Rent praktiskt så är nog behovet av att byta plugg begränsat. Enda gången jag har bytt plugg var för att Apple återkallade pluggen pga elfara. Min personliga uppfattning är att den är mer praktiskt än sina föregångare eftersom den inte blockerar andra uttag genom att sticka ut eller ligger och skräpar på golvet.

Grymt ful... är relativt. Jag tycker att den fungerar rätt bra och inte är fulare är andra elpluggar. Jag har många som fungerar sämre hemma hos mig.

Och jag anser inte att den är mycket fulare än övriga Applepluggar - inte är Duck Head pluggen ett under av skönhet...

Senast redigerat 2018-11-08 06:18

Trots allt måste jag erkänna att jag ändå är bra sugen på en iPad Pro.

Men med penna och tangentbord blir det fan dyrt. Det svider i plånboken. Inga problem med cashen men ändå. 13k? För en iPad? Men vågar man köpa?

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Trots allt måste jag erkänna att jag ändå är bra sugen på en iPad Pro.

Men med penna och tangentbord blir det fan dyrt. Det svider i plånboken. Inga problem med cashen men ändå. 13k? För en iPad? Men vågar man köpa?

Onekligen så svider det men när det gäller Ipad så har jag en längre uppdateringscykel och byter inte för varje ny modell - men denna gång så gjorde jag det.

När det gäller tangentbord så funderar jag på om det är läge att vänta in Brydge som har nya på gång?

Ursprungligen av BlackSmp:

När det gäller tangentbord så funderar jag på om det är läge att vänta in Brydge som har nya på gång?

Stort tack för det tipset!

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-11-08 08:52
Ursprungligen av omartint:

Vet inte om du läser slarvigt, eller kanske jag som skrev otydligt.

Oavsett; jag håller med att Jobs säkert plockat bort hörlurssuttaget (även om många kunder vill ha det kvar). Vad han däremot aldrig hade tillåtit ät utstickande kameror på sina enheter - varken telefoner eller plattor. Han var specifikt allergisk mot sådana taffliga och oestetiska lösningar.

Det är jag som läser otydligt!

Sorry för det. Som du säger, utstickande kamera hade nog inte gått hem hos Jobs. Funderade på om han levde när den första produkten med utstickande kamera utvecklades men han dog ju 2011 och iPhone 7 kom 2016 så det känns inte sannolikt.

Ursprungligen av BlackSmp:

Onekligen så svider det men när det gäller Ipad så har jag en längre uppdateringscykel och byter inte för varje ny modell - men denna gång så gjorde jag det.

Där har vi det! Motiveringen jag kan använda för att köpa ännu en alldeles för dyr produkt som jag egentligen inte behöver! Sålde min iPad Air i somras och den hade jag ju i fem år. Motsvarande uppdateringscykel på nya Pro med tangentbord och penna kostar mig bara.. åtta kronor per dag!

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-08 09:10
Ursprungligen av BlackSmp:

Rent praktiskt så är nog behovet av att byta plugg begränsat. Enda gången jag har bytt plugg var för att Apple återkallade pluggen pga elfara. Min personliga uppfattning är att den är mer praktiskt än sina föregångare eftersom den inte blockerar andra uttag genom att sticka ut eller ligger och skräpar på golvet.

Grymt ful... är relativt. Jag tycker att den fungerar rätt bra och inte är fulare är andra elpluggar. Jag har många som fungerar sämre hemma hos mig.

Och jag anser inte att den är mycket fulare än övriga Applepluggar - inte är Duck Head pluggen ett under av skönhet...

Gillar inte nr 1 och nr 3 (om man räknar från vänster).

Däremot är nr 2 och nr 4 helt OK tycker jag.

Jag brukar byta mellan sladden och väggpluggen. Oftast laddar jag min iPad med den långa sladden (kommer från en av mina MBP-laddare från början). Skall jag däremot ut och resa lätt så vill jag inte alltid ha den långa sladden med. Då tar jag enkelt loss laddaren från sladden och sätter på den lilla väggadaptern istället. Grymt smidigt - och en snygg Apple-esque lösning jag diggar starkt!

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-08 09:12
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Trots allt måste jag erkänna att jag ändå är bra sugen på en iPad Pro.

Men med penna och tangentbord blir det fan dyrt. Det svider i plånboken. Inga problem med cashen men ändå. 13k? För en iPad? Men vågar man köpa?

Jag också.

Visst är den dyrare, men tycker ändå att det känns motiverat (till skillnad för priserna på nya Mac Mini, iPhone, etc.) då det inte finns något liknande på marknaden, och att de lyft hela produkten framåt på flera punkter.

Så våg köp (tycker jag)!

Nu har jag jag haft min iPad Pro 11" i ett dygn och vilken maskin. Sinnessjukt snabb och även skärmen är ett klart lyft från min äldre iPad Air 2. Gillade även "Smart folio" till den som numera fästs magnetiskt på baksidan vilket gör den lätt att ta av och på man skulle vilja det.

En besvikelse är dock att Netflix inte (ännu) är optimerad för den större skärmen samt flera andra appar. Lite synd.

Det kan vara läge att komma ihåg ett av Steve Jobs sista råd till Tim Cook

Citat:

"Never ask what I would do. Just do what's right."

Det är helt ok att inte gilla en utstickande kamera men stå för åsikten utan att försöka gissa vad Steve Jobs skulle ha gjort eller inte.

I praktiken så är inte utskicket ett problem, det beror troligen att vinkeln mellan hörnen blir så pass liten att glappet inte märks. Jag gillar tunnheten och tar en kamera som sticker ut så pass lite som den gör. Jag skulle kanske (troligen) köpt Ipaden även om den varit tjockare men jag skulle definitivt inte köpt den utan en kamera. Det finns för många funktioner utöver ren fotografering som kräver kamera numera.

Men jag har troligen redan knäckt toppen på pennan genom att den lossnade från Ipaden och ramlade ner på golvet. Spetsen blev troligen tillplattad. Tur att spetsen är den del som återanvänds mellan den gamla pennan och den nya så jag har monterat min reservspets som följde med den gamla pennan.

Ursprungligen av BlackSmp:

Onekligen så svider det men när det gäller Ipad så har jag en längre uppdateringscykel och byter inte för varje ny modell - men denna gång så gjorde jag det.

När det gäller tangentbord så funderar jag på om det är läge att vänta in Brydge som har nya på gång?

Kan man använda även tredjeparts tillverkare och smart connector?

Ursprungligen av primu[s]®:

Nu har jag jag haft min iPad Pro 11" i ett dygn och vilken maskin. Sinnessjukt snabb och även skärmen är ett klart lyft från min äldre iPad Air 2. Gillade även "Smart folio" till den som numera fästs magnetiskt på baksidan vilket gör den lätt att ta av och på man skulle vilja det.

En besvikelse är dock att Netflix inte (ännu) är optimerad för den större skärmen samt flera andra appar. Lite synd.

Nåt som tar priset är väl ändå Instagram? Tänker dom fortfarande att man ska ladda in iphone appen på en 12 tums ipad? Det är helt absurt!

Ursprungligen av westerlu77:

Kan man använda även tredjeparts tillverkare och smart connector?

Ingen aning. Hoppas att någon annan vet

Ursprungligen av BlackSmp:

Ingen aning. Hoppas att någon annan vet

I artikeln här så går dom själva inte ut med det än. https://macworld.idg.se/2.1038/1.709986/brydg...

Ursprungligen av BlackSmp:

Det kan vara läge att komma ihåg ett av Steve Jobs sista råd till Tim Cook

Det är helt ok att inte gilla en utstickande kamera men stå för åsikten utan att försöka gissa vad Steve Jobs skulle ha gjort eller inte.

I praktiken så är inte utskicket ett problem, det beror troligen att vinkeln mellan hörnen blir så pass liten att glappet inte märks. Jag gillar tunnheten och tar en kamera som sticker ut så pass lite som den gör. Jag skulle kanske (troligen) köpt Ipaden även om den varit tjockare men jag skulle definitivt inte köpt den utan en kamera. Det finns för många funktioner utöver ren fotografering som kräver kamera numera.

Men jag har troligen redan knäckt toppen på pennan genom att den lossnade från Ipaden och ramlade ner på golvet. Spetsen blev troligen tillplattad. Tur att spetsen är den del som återanvänds mellan den gamla pennan och den nya så jag har monterat min reservspets som följde med den gamla pennan.

Tappa inte plattan bara, den nya verkar ha folietunn baksida, hoppa till 4.17:

Ursprungligen av MultiMan:

Tappa inte plattan bara, den nya verkar ha folietunn baksida, hoppa till 4.17:

Jag vägrar bidra till klicken för sådana där *typer”

Lite synd på formatet på min nya iPad Pro 11", passar bara till bilhållaren om man pressar lite, Bookbook är 3mm för liten på höjden och Hower-hållaren för liten åt alla håll...

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag vägrar bidra till klicken för sådana där *typer”

"Typen" älskar Apple och är en gammal fan av dem. Härlig stämning här numera när man bara vill förmedla hur tålig den nya plattan är.

Tur att du hade din gamla penna med extra spets eftersom gen 2 tydligen inte skickar med några extra (trots prishöjningen (typ dubbelt så dyr på Dustin) utan måste köpas separat i fyrpack: https://forums.macrumors.com/threads/three-th...

Ursprungligen av MultiMan:

"Typen" älskar Apple och är en gammal fan av dem. Härlig stämning här numera när man bara vill förmedla hur tålig den nya plattan är.

Tur att du hade din gamla penna med extra spets eftersom gen 2 tydligen inte skickar med några extra (trots prishöjningen (typ dubbelt så dyr på Dustin) utan måste köpas separat i fyrpack: https://forums.macrumors.com/threads/three-th...

Jag erkänner att jag reagerade med ryggmärgen och buntade ihop länken utan att titta närmare på den. Jag är ganska trött på alla "youtubare" som tar en ny produkt och det första de gör är att förstöra den. Och eftersom de tjänar pengar på klick så klickar jag inte på sådant.

Det är trots allt väldigt få som tar en laptop och tappar den i golvet för att se vad som ska hända. Det går ganska lätt att räkna ut.

Det finns annat vettigare att göra.

Spetsen blev lite tillplattad men fungerade så det var inte katastrof. Det är sådant som händer när pennor faller med spetsen ner på golvet.

Senast redigerat 2018-11-09 07:08
Ursprungligen av MultiMan:

"Typen" älskar Apple och är en gammal fan av dem. Härlig stämning här numera när man bara vill förmedla hur tålig den nya plattan är.

Tur att du hade din gamla penna med extra spets eftersom gen 2 tydligen inte skickar med några extra (trots prishöjningen (typ dubbelt så dyr på Dustin) utan måste köpas separat i fyrpack: https://forums.macrumors.com/threads/three-th...

Det var lite surrealistiskt att se han prata om drömmar om att vinna på lotto när han uppenbart har råd att köpa alla iPhones, i alla färger, med Apple care, allt annat i pryl-väg, äger en bil för 3 mille, crossar, vapen osv...

Även om han har karisman att vara framför kameran lägger han minst energi på sina videos, jämför bara med Jonathan morrison.

Ursprungligen av Mackan1984:

Det var lite surrealistiskt att se han prata om drömmar om att vinna på lotto när han uppenbart har råd att köpa alla iPhones, i alla färger, med Apple care, allt annat i pryl-väg, äger en bil för 3 mille, crossar, vapen osv...

Även om han har karisman att vara framför kameran lägger han minst energi på sina videos, jämför bara med Jonathan morrison.

Apple Care? Hade han Apple Care på sin Ipad också? Betyder det att han medvetet slår sönder en Ipad eftersom han kan ersätta den via Appel Care?

I sådana fall så klassar han definitivt in i kategorin "typer"

Men nu drar jag mitt streck i den diskussionen och återgår till själva Ipad Pro

Ursprungligen av BlackSmp:

Apple Care? Hade han Apple Care på sin Ipad också? Betyder det att han medvetet slår sönder en Ipad eftersom han kan ersätta den via Appel Care?

I sådana fall så klassar han definitivt in i kategorin "typer"

Ja han gjorde det med alla iPhone xr han köpte, till just färgen gul glömde han Apple care och det var den som blev utsatt för tappande i betonggolv.
Så den fick bli en gåva till en lycklig kommenterare som gav en shout.
Trasig och utan Apple care men ett byte av skärm/baksida så är den som ny sen.
Det slutar i en kostnad på 80% av nypris eller? ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-09 10:41
Ursprungligen av MultiMan:

Tappa inte plattan bara, den nya verkar ha folietunn baksida, hoppa till 4.17:

Något sådant visas inte vid 4.17...

iOS iOS iOS...

Nej men eftersom de är briljanta på hårdvara så måste det suga att inte få blomma ut iOS för iPad..

Bevaka tråden