- Pirre
- Avstängd ●
Enligt nicecast så skall man kunna lyssna på sin egen iTUNES på vilken dator som helst i världen.
Undrar om man behöver betala STIM om man har lösenord på streamen? Så att "bara Jag" kan lyssna på min egen sändning. I restaurangkök kan man ha en liten radio som personalen kan lyssna på men spelar jag så gästerna hör måste det betalas till STIM efter antal sittplatser på krogen.
På restaurangen räckte det att jag betalade till STIM.
Men denna text finns på SAMIs hemsida.
SAMI är artisternas och musikernas intresseorganisation, medan IFPI företräder fonogramproducenterna (skivbolagen). SAMI och IFPI samlar in ersättningen tillsammans. Stim företräder kompositörer, textförfattare och musikförlag.
Jag tror att SAMI och STIM på något sätt har delat upp exempelvis restauranger emellan sig. Jag känner en krogägare som betalar till STIM och en annan som betalar till SAMI.
Du får det att låta som den maffialiknande typen av ologisk kontroll de många gånger tycks köra med...
Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Jag tror att SAMI och STIM på något sätt har delat upp exempelvis restauranger emellan sig. Jag känner en krogägare som betalar till STIM och en annan som betalar till SAMI.
STIM o SAMI har gemensam insamling av pengar. Och det rör sig inte om så mycket pengar för det mesta, men det baseras på antalet uppskattade lyssnare.
Det räknas bara som offentligt framförande om det är allmänt tillgängligt för flera på en gång, dvs om bara du ska lyssna själv behöver du inte betala.
Däremot måste även lösenordsskyddade kanaler betala om fler än en person har tillgång till lösenordet. Slutna föreningar måste också betala STIMavgifter, eftersom det är fler än en person som lyssnar.
Var förresten glad att STIM mfl samlar in pengar till oss upphovsmän. Annars kanske det inte blev nån ny musik överhuvudtaget... Man blir ju inte direkt rik av att syssla med musik, liksom.
Ett litet lunchställe i t.ex. Tomelilla har kanske 40 lunchgäster. I slutet på 80-talet kanske de hade 120 gäster på lunchen.
Har lokalen 50 stolar så räknar STIM med att du har tre sittningar vilket gör att du skall betala för 150 lyssnande gäster per dag. De har en generell skala över hela landet vilket jag tycker är lite taskigt för de små utsocknes som försöker överleva.
Ja och Nej.
Jag håller med dig, till en viss gräns.
När det handlar om exempelvis frisörer, affärer m m som spelar musik som bakgrund, så ser jag inte någon som helst logik i att ta betalt av dom eftersom absolut ingen väljer att gå dit för att lyssna på musik, utan det får snarare ses som att det är för de anställdas skull musiken finns där.
Dessutom tycker jag det är fånigt att lägga ner tid och kraft på s k bootlegs, eftersom de endast attraherar de som redan har merparten av artistens utgivningar.
Däremot förstår jag, även om jag tycker även den överdrivs sett till hur mycket skadestånd som krävs, att de jagar de som piratkopierar redan befintliga skivor.
Skrevs ursprungligen av dynamik
Var förresten glad att STIM mfl samlar in pengar till oss upphovsmän. Annars kanske det inte blev nån ny musik överhuvudtaget... Man blir ju inte direkt rik av att syssla med musik, liksom.
[QUOTE
När det handlar om exempelvis frisörer, affärer m m som spelar musik som bakgrund, så ser jag inte någon som helst logik i att ta betalt av dom eftersom absolut ingen väljer att gå dit för att lyssna på musik, utan det får snarare ses som att det är för de anställdas skull musiken finns där.]
Oftast är det inte alls så, är min uppfattning. Affärer tex spelar enbart musik för att vi ska shoppa mer o gå igenom affären snabbare etc. Reklammakare o likn. lägger ner massor av forskning på att ta reda på vilken typ av musik som får oss att göra vad. Så inte är musiken där för de anställda, inte.
Vad gäller frisörer vet jag inte, men jag kan inte tänka mig att man spelar musik enbart för din egen skull. Musik har ju en stämningsförhöjande effekt, eller hur?
Mao handlar det inte om att man går till affärer eller frisören för att man vill lyssna på musik, men affärer o frisörer använder musik för att vi ska trivas o konsumera mera.
Enligt min psykologibok från mitten av 90-talet så överdrivs tron på att t ex musik ska spela så stor roll ens undermedvetet för våra köpvanor.
Det jämfördes med bl a 50-talets (tror jag det var) tro på att en ruta med Coca Cola-loggan som flimrar förbi i en film skapar en lust av att gå och köpa Cola efter man sett filmen. Det är dock en mycket svåravlivad myt. Det finns ingen bevisbar effekt på att någon av de skulle påverka människor åt ett visst håll generellt sett.
Människor är helt enkelt för olika för att en så vag påverkan skulle ha någon större effekt. (Det däremot lite skillnad mot reklam för en specifik vara du ser i tidningen du läser, tunnelbanan, tv och hör som radioreklam).
(Naturligtvis finns det säkert undantag, likaväl som vissa blir irriterade på dålig musik så det fungerar negativt på de, som positivt på vissa).
För egen del har jag lättare att påminna mig om att vissa affärer fått mig att gå därifrån för att jag inte stått ut med musiken, än att jag skulle reagerat med motsatsen.
(Fotnot: Film visas vanligtvis med 24 rutor per sekund, varav en av de byts ut mot en bild på Cola-loggan)
Vad det gäller vissa affärer och kanske mer frisörsalonger (i allafall det fåtal jag varit hos senaste åren) så handlar det om radioskval. Där betalar radiostationen avgifter och sen betalar även frisörsalongen avgifter, vilket jag tycker är överdrivet, då det inte borde behöva betalas två gånger.
Oftast är det inte alls så, är min uppfattning. Affärer tex spelar enbart musik för att vi ska shoppa mer o gå igenom affären snabbare etc. Reklammakare o likn. lägger ner massor av forskning på att ta reda på vilken typ av musik som får oss att göra vad. Så inte är musiken där för de anställda, inte.
Vad gäller frisörer vet jag inte, men jag kan inte tänka mig att man spelar musik enbart för din egen skull. Musik har ju en stämningsförhöjande effekt, eller hur?
Mao handlar det inte om att man går till affärer eller frisören för att man vill lyssna på musik, men affärer o frisörer använder musik för att vi ska trivas o konsumera mera.
Jag kan bara säga att STIM är det närmaste man kan komma maffian i Sverige, efter HA och LO.
Brorsan var vd för ett stort köpcentrum och dom hade installerat ett gemensamt stereosystem för alla lokaler. Då stod köpcentrumet för avgiften och inte varje enskild butik. Ändå gick representanter för STIM och krävde enskilda butiksinnehavare på deg och vissa blev övertygade om att dom borde betala. När brorsan fick reda på vad som skett kontaktade han STIM men dom vägrade betala tillbaka. Men efter att företaget dragit in sina advokater kom tillslut pengarna tillbaka till butiksinnehavarna.
Man ska akta sig för STIM i varje fall om man inte har fett med deg i bakfickan.
Daniel
[QUOTE
men affärer o frisörer använder musik för att vi ska trivas o konsumera mera.
Konstigt, min frisör spelar ingen musik och jag trivs ändå. Det är förmodligen därför som jag inte konsumerar mer utan bara klipper mig en gång vid varje besök.:D
Skrevs ursprungligen av mdlarsson
[B]Jag kan bara säga att STIM är det närmaste man kan komma maffian i Sverige, efter HA och LO.
Fast man ska inte glömma att STIM och liknande organisationer faktiskt är vinstdrivande företag som arbetar (som andra företag) åt sina uppdragsgivare (dvs upphovsmän). Ingen har ju vanligen några synpunkter på att vi betalar skatt för att kunna köra på vägnätet? STIM är upphovsmännens enda möjlighet att få kontinueliga inkomster, även om man inte ligger hos förlag eller skivbolag.
I slutändan handlar det alltså om min lön...
Är det inte relativt dyrt att "stimma" sina utgivningar? Har något vagt minne av att jag hört mindre artister klaga på att de inte tycker sig ha någon nytta av STIM eftersom man bl a får betalt per spelad minut när det gäller t ex radion. Det ger ju inte mycket pengar om man inte får mycket "airplay".
Fast man ska inte glömma att STIM och liknande organisationer faktiskt är vinstdrivande företag som arbetar (som andra företag) åt sina uppdragsgivare (dvs upphovsmän). Ingen har ju vanligen några synpunkter på att vi betalar skatt för att kunna köra på vägnätet? STIM är upphovsmännens enda möjlighet att få kontinueliga inkomster, även om man inte ligger hos förlag eller skivbolag.
I slutändan handlar det alltså om min lön...
Men ibland handlar det kanske om hur man kräver in sina pengar och hur många gånger man tar betalt för samma sak.
Kanske skulle även andra branscher kunna ta betalt på samma premisser t.ex. konstnärer kan ju ta betalt för hur många som tittar eller ev kommer att titta på en tavla?
Naturligtvis ska du ha betalt. Men ibland kan det vara bra att ha konsumenten med sig inte mot sig.
Skrevs ursprungligen av iggy
Är det inte relativt dyrt att "stimma" sina utgivningar?
Dyrt? Att få pengar? Nej, STIM tar visserligen nån procent av intäkterna till administration osv, men det innebär ju inga avgifter för mig som ansluten. Pengarna går ju direkt från dig som konsument till mig som ansluten medlem. Men visst får man rel. lite per minut. Det gäller att bli spelad så mycket som möjligt.
Och visst, man ska såklart ha en sjysst relation till sina kunder. Att dubbelbetala verkar ju lite skumt (som exemplet med affärscentret), faktiskt. STIM är ju ibland lite aggressivt men brukar vanligen ha en bra inställning till det hela.
Ska tipsa Konstnärsförbundet om att ta betalt för tavel- och skulpturbeskådning också...
OK, förstod det som att man inte bara betalade procent på hur mycket man fick utan även betalade någon form av grund- eller medelmsavgift.
F ö känns det konstigt att det inte existerar alternativ till STIM när det är som du säger ett vinstdrivande företag. Det är dock den ideala situationen för ett vinstdrivande företag, att ha ett monopol på sitt område )
Dyrt? Att få pengar? Nej, STIM tar visserligen nån procent av intäkterna till administration osv, men det innebär ju inga avgifter för mig som ansluten. Pengarna går ju direkt från dig som konsument till mig som ansluten medlem. Men visst får man rel. lite per minut. Det gäller att bli spelad så mycket som möjligt.
F ö rekommendrar jag hela forumet. Det fanns gott om kritik. Det enda som hedrar STIM är att de faktist släpper fram så många kritiska röster. Fast hade de inte gjort det hade å andra sidan forumet varit tomt ;o)