Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor får Apple Watch Series 4 den 30 november

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Klockan kan förhandsbeställas den 30 november med stöd för LTE via e-SIM, och enligt källor ska detta finnas tillgängligt när klockan skickas ut till kunderna.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-11-20 12:55

Herregud.

Det. Går. Så. Långsamt.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-20 13:02
Ursprungligen av jonasn:

Herregud.

Det. Går. Så. Långsamt.

Sannerligen, och för företag som inte heter Apple känns det nog också ganska frustrerande.

Jag kontaktade Telenor för att höra om detta... Hej, ser att ni kommer sälja Apple Watch med start den 30 nov. Hur kommer det att fungera med e-sim, räcker det att jag har ett abonnemang hos er sedan tidigare och det bara kopplas på mitt befintliga nr eller kommer jag behöva teckna ett till abonnemang med ytterligare kostnader? Kommer jag kunna använda en klocka som inte är inköpt via Telenor? ...och deras icke svar var följande... Hejsan! Ja det stämmer att det kommer vara möjligt att förköpa Apple Watch från och med den 30 november. Vi har däremot ingen information kring eSIM och när vi lanserar det eller hur det kommer fungera. Det du kan göra är att hålla ett öga på vår hemsida för vidare information.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-20 13:47
Ursprungligen av Dangar14:

Jag kontaktade Telenor för att höra om detta... Hej, ser att ni kommer sälja Apple Watch med start den 30 nov. Hur kommer det att fungera med e-sim, räcker det att jag har ett abonnemang hos er sedan tidigare och det bara kopplas på mitt befintliga nr eller kommer jag behöva teckna ett till abonnemang med ytterligare kostnader? Kommer jag kunna använda en klocka som inte är inköpt via Telenor? ...och deras icke svar var följande... Hejsan! Ja det stämmer att det kommer vara möjligt att förköpa Apple Watch från och med den 30 november. Vi har däremot ingen information kring eSIM och när vi lanserar det eller hur det kommer fungera. Det du kan göra är att hålla ett öga på vår hemsida för vidare information.

Hmm, det låter onekligen formulerat som om det inte finns tillgängligt från start. Har kontaktat deras pressavdelning, får se hur de svarar men misstänker att nyheten får uppdateras efter deras svar. Bra initiativ där!

Attans. Bra med uppmärksamma personer. Det står inte ett ljud om eSim stöd utan jag läste rejält mellan raderna där...

Telia ska vara sist på bollen förståss. Suck

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-20 14:21

Hoppas e-sim till telefonen kommer samtidigt

  • Medlem
  • 2018-11-20 16:44
Ursprungligen av Dangar14:

Jag kontaktade Telenor för att höra om detta... Hej, ser att ni kommer sälja Apple Watch med start den 30 nov. Hur kommer det att fungera med e-sim, räcker det att jag har ett abonnemang hos er sedan tidigare och det bara kopplas på mitt befintliga nr eller kommer jag behöva teckna ett till abonnemang med ytterligare kostnader? Kommer jag kunna använda en klocka som inte är inköpt via Telenor? ...och deras icke svar var följande... Hejsan! Ja det stämmer att det kommer vara möjligt att förköpa Apple Watch från och med den 30 november. Vi har däremot ingen information kring eSIM och när vi lanserar det eller hur det kommer fungera. Det du kan göra är att hålla ett öga på vår hemsida för vidare information.

De skriver (min fetning):

"Snart startar förköp för Apple Watch Series 4 med 4G. Skriv upp 30 november i kalendern, eller signa upp dig för att få senaste nytt från Apple."

Såklart att de kommer att erbjuda eSIM från början. Varför skulle de annars sälja Apple Watch? Sedan är det ju förstås förköp som gäller den 30 november. När man får klockan och eSIM står skrivet i stjärnorna.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-20 17:11

Har fått svar från deras pressavdelning nu:
"Telenor kommer att erbjuda Apple Watch Series 4 med mobiluppkoppling/inbyggt e-sim. Förbeställningar går att göra från och med den 30 november. Vi återkommer med mer information om lanseringen vid senare tillfälle."

De skriver alltså inte att LTE-uppkoppling kommer finnas tillgängligt när klockan skickas ut till kunder, men spontant tror jag inte att de kommer skickas till kunder utan att eSIM går att använda. Om det dröjer lär det hur som helst inte dröja länge.

Men vaddå förköp? Klockan finns att köpa överallt sedan länge och e-sim är inte en fysisk produkt så där borde dom kunna leverera hur många som helst från start. Menar dom förköp om man vill köpa klockan just av Telenor? Verkar ändå märkligt varför man skulle ställa sig i eventuell kö hos Telenor när den går att klicka hem idag på andra ställen?

Abonnemang...

Ursprungligen av Sperious:

Men vaddå förköp? Klockan finns att köpa överallt sedan länge och e-sim är inte en fysisk produkt så där borde dom kunna leverera hur många som helst från start. Menar dom förköp om man vill köpa klockan just av Telenor? Verkar ändå märkligt varför man skulle ställa sig i eventuell kö hos Telenor när den går att klicka hem idag på andra ställen?

Du måste ha abonnemang för det ska funka..och Telenor erbjuder såklart sitt abonnemang till ”sin” klocka. Dessutom måste din mobil även ha Telenor som abonnemang. Det är inte bara en vanlig klocka...

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-20 19:32
Ursprungligen av Sperious:

Men vaddå förköp? Klockan finns att köpa överallt sedan länge och e-sim är inte en fysisk produkt så där borde dom kunna leverera hur många som helst från start. Menar dom förköp om man vill köpa klockan just av Telenor? Verkar ändå märkligt varför man skulle ställa sig i eventuell kö hos Telenor när den går att klicka hem idag på andra ställen?

Precis som E-Sim Fighter skriver ovan handlar det om att Telenor ska börja sälja Apple Watch Series 4 med stöd för LTE, vilket det bara varit Tre som erbjudit tidigare. Du har kunnat köpa klockan länge, men då utan LTE-uppkoppling. Det är lite lustigt att de inte anger när esim kommer finnas tillgängligt, men å andra sidan öppnar bara förhandsköpen den 30 november, de skriver inte när de börjar säljas. Lär sannolikt bli så att esim är igång på den faktiska säljstarten.

Jodå, jag har full koll på att det finns två modeller av klockan. En med stöd för e-sim och en utan. Vad jag menar är att klockan med stöd för e-sim finns att köpa var som helst. Jag köpte min på releasedagen på Apple Store i Täby. Sedan dess har jag gått och väntat på att Tele2 ska lansera e-sim för Apple Watch.

Så jag förstår fortfarande inte varför man nödvändigtvis måste köpa själva klockan hos Telenor?

Menar ni att Telenor kommer sälja en exklusiv variant av Apple Watch som enbart kommer fungera i deras nät och att vi som köpt våra klockor någon annanstans inte kommer kunna använda Telenors e-sim (i kombination med ett av deras mobilabonnemangg)? Det har jag mycket svårt att tro.

  • Medlem
  • 2018-11-20 22:03
Ursprungligen av Sperious:

Menar ni att Telenor kommer sälja en exklusiv variant av Apple Watch som enbart kommer fungera i deras nät och att vi som köpt våra klockor någon annanstans inte kommer kunna använda Telenors e-sim (i kombination med ett av deras mobilabonnemangg)? Det har jag mycket svårt att tro.

Jag också. Telenor är en teleoperatör. De tjänar pengar på abonnemang, inte på klockor och telefoner. Självklart kan man köpa en klocka någon annanstans och ett eSIM hos Telenor som komplement till sitt vanliga abonnemang där.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-11-20 22:34

Ja, det där med förköp känns ju ordentligt krystat.

Ursprungligen av E-Sim fighter:

Du måste ha abonnemang för det ska funka..och Telenor erbjuder såklart sitt abonnemang till ”sin” klocka. Dessutom måste din mobil även ha Telenor som abonnemang. Det är inte bara en vanlig klocka...

Det känns lite som ”mansplaining”. Jag är helt övertygade om att alla (åtminstone alla stammisar) är fullt medvetna om hur Apple Watch med LTE fungerar (eller inte fungerar)

Samt att Apple Watch med LTE har gått att köpa sedan dag ett här i Sverige.

Telenors text känns som en övning i reklamspråk och lyckas eftersom vi diskuterar det.

Sälj...

Ursprungligen av Ljung:

Jag också. Telenor är en teleoperatör. De tjänar pengar på abonnemang, inte på klockor och telefoner. Självklart kan man köpa en klocka någon annanstans och ett eSIM hos Telenor som komplement till sitt vanliga abonnemang där.

Så är det. De vill ju binda dig till dem med köpa klockan (och använda fullt ut) så måste du även byta till deras abonnemang för telefonen. Vet inte om de vill locka med att hjälpa nya användare med para klockan till Telefonen när den kommit i butik. Många (inte här dock) har forfarande inte koll och blir sura när de köper klockan så funkar det inte fullt ut.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-11-21 07:23

About f..ing time! Trodde det skulle bli samma väntan som Visuell röstbrevlåda har blivit. Någon som kommer ihåg den tjänsten som släpptes för typ 3000 år sedan men som bara Tre och Tele2 erbjuder?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-11-21 13:40
Ursprungligen av Jedih:

About f..ing time! Trodde det skulle bli samma väntan som Visuell röstbrevlåda har blivit. Någon som kommer ihåg den tjänsten som släpptes för typ 3000 år sedan men som bara Tre och Tele2 erbjuder?

Ofan, det finns alltså? Jag trodde aldrig att det lanserades på riktigt. Generellt är tjänster som kräver operatörsstöd otroligt dåliga. Typ 2003 eller så presenterade tex mobiltillverkarna "Presence" men det lanserades ju aldrig skarpt eftersom operatörerna inte kunde tjäna skottkärror med pengar på det.

Ursprungligen av jonasn:

Ofan, det finns alltså? Jag trodde aldrig att det lanserades på riktigt. Generellt är tjänster som kräver operatörsstöd otroligt dåliga. Typ 2003 eller så presenterade tex mobiltillverkarna "Presence" men det lanserades ju aldrig skarpt eftersom operatörerna inte kunde tjäna skottkärror med pengar på det.

Jag visste inte heller att det fanns så jag kollade med Tele2 och visst finns det. Dock vill dom ha en tia i månaden för besväret att aktivera det. Med tanke på det minimala antalet röstmeddelanden jag tar emot så är tjänsten faktiskt inte värd tio kronor i månaden för mig.

edit: vad var Presence för något? Var inte helt lätt-Googlat.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-11-21 17:45
Ursprungligen av Sperious:

Jag visste inte heller att det fanns så jag kollade med Tele2 och visst finns det. Dock vill dom ha en tia i månaden för besväret att aktivera det. Med tanke på det minimala antalet röstmeddelanden jag tar emot så är tjänsten faktiskt inte värd tio kronor i månaden för mig.

edit: vad var Presence för något? Var inte helt lätt-Googlat.

Presence var (tänkt att bli) en slags tillgänglighetshantering i stil med hur IM fungerar. Tänk statusmeddelanden på ICQ (tidskorrekt exempel). Så när man aktiverade tex den ljudlösa profilen i sin Nokia inkluderade det en presence-status som en eventuell uppringare automatiskt skulle kunna se i sin display. Typ så vill jag minnas att det var. Eventuellt kunde uppringaren även bli uppmanad att tala in ett meddelande eller skicka ett textmeddelande beroende på vilken status man hade. Och om jag inte minns helt galet skulle man såklart även kunna se om mottagaren var tillgänglig när man skickade sms.

Detta skulle kunna vara ett relaterat patent: https://patents.google.com/patent/US9848305B2.... Registrerat på Nokia, men jag vill minnas att flera tillverkare var på det tåget.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-22 00:20

Yes - äntligen!

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-22 00:25
Ursprungligen av Sperious:

Jag visste inte heller att det fanns så jag kollade med Tele2 och visst finns det. Dock vill dom ha en tia i månaden för besväret att aktivera det. Med tanke på det minimala antalet röstmeddelanden jag tar emot så är tjänsten faktiskt inte värd tio kronor i månaden för mig.

edit: vad var Presence för något? Var inte helt lätt-Googlat.

Var tusan är "visuell brevlåda"?

Har aldrig hört talas om det (och inte hunnit att söka på det än).

Ursprungligen av omartint:

Var tusan är "visuell brevlåda"?

Har aldrig hört talas om det (och inte hunnit att söka på det än).

https://youtu.be/G7PqOzByiNQ

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-11-22 08:41
Ursprungligen av jonasn:

Ofan, det finns alltså? Jag trodde aldrig att det lanserades på riktigt. Generellt är tjänster som kräver operatörsstöd otroligt dåliga. Typ 2003 eller så presenterade tex mobiltillverkarna "Presence" men det lanserades ju aldrig skarpt eftersom operatörerna inte kunde tjäna skottkärror med pengar på det.

Jo det finns faktiskt ? Jag har det på min företagsmobil som kör Tre och saknar det varje gång jag ska lyssna av min röstbrevlåda på Telenor. Känns som om jag åker tillbaka till stenåldern varje gång!

(Jag har Telenor pga Tre's usla täckning där jag bor btw!)

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-11-22 08:43
Ursprungligen av Sperious:

Jag visste inte heller att det fanns så jag kollade med Tele2 och visst finns det. Dock vill dom ha en tia i månaden för besväret att aktivera det. Med tanke på det minimala antalet röstmeddelanden jag tar emot så är tjänsten faktiskt inte värd tio kronor i månaden för mig.

edit: vad var Presence för något? Var inte helt lätt-Googlat.

Jag lovar dig - när du väl har testat det så är det värt varenda krona!

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-22 08:51
Ursprungligen av Jedih:

Jag lovar dig - när du väl har testat det så är det värt varenda krona!

Skall kolla in vad det är!

Kommer däremot inte att betala extra för det (folk skickar oftast SMS när jag inte kan nås, och använder normalt inte mobilens telefonsvarare).

Telenor planerar att lansera eSIM i december. Exakt vilka enheter som kommer stödjas från start är inte klart än. Men december är i alla fall planen för stunden.

Ursprungligen av Jedih:

Jag lovar dig - när du väl har testat det så är det värt varenda krona!

Jag kanske har 1-2 intalade röstmeddelanden i månaden. Alla andra skickar ett textmeddelande. Så nej, har svårt att se att det är värt en endaste krona mer. ?

Bevaka tråden