Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple-dagen - State of the art i Västerås

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här sitter man nu, nyss hemkommen från Västerås där AppleDagen - State of the art hölls på Stadshotellet. Det var Apple som i samarbete med bl.a. Macsupport och Office bjöd in till information runt Mac OS X med dess tillbehör och hur det kan kan komma till praktisk användning i den grafsika branschen, utbildningssektorn samt för små och medelstora företag.

Halv nio var jag och min kollega Hugin på plats och fick då i oss väldigt fina smörgåsar och en kopp morgonkaffe. I lokalen var hela PowerBook-familjen uppradad tillsammans med en iPod och en 17" iMac. Dessutom fanns personal från MacSupport på plats och demade Panther mm.

Första seminaret som hölls för oss i den grafiska branchen inleddes av att Apples svenska produktchef Finn Vikander pratade allmänt om Apple och deras värderingar. Det lite intressanta är att han påstod att Apple är nöjda med sina 4% marknadsandel och drog där en parallell med BMW som ses som ett stort och stabilt märke trots att deras marknadsandel också ligger runt 4%. Han trodde dessutom att iPod kommer bli årets julklapp och min personliga åsikt är ju att den knappast kommer bli det utan marknadsföring i Sverige. Kanske är reklamfilmer på gång även här?

Sedan pratade man mycket om Panther och G5, men för en som hänger med i svängarna så var det mest "gammal" skåpmat som dammades av och presenterades vilket kanske inte är fel eftersom många av besökarna kanske inte var "hardcore users" och därför inte kände till detta.
Vi fick se ett klassiskt test mellan en 1,6 Ghz G5 och en 733 Mhz G4 där diverse filter i Photoshop genomfördes och vem som vann behöver jag väl knappast nämna...
En representant från Network Innovation visade upp bl.a. Quark 6 och Suitcase mm. Då hon började fråga runt i lokalen vilken version av Quark folk använde och sedan kände sig nöjd kunde jag inte låta bli att tillägga genom att fråga hur många som hade bytt till InDesign. Inte populärt från föredragshållaren, men populärt bland publiken som det lät.

Sammanfattningsvis känns det kul att Apple satsar på att nå ut till sina profesionella kunder tillsammans med sina ÅF på detta sättet. Att ha representater från Apple framför näsan och kunna ställa frågor och ge kommentarer direkt känns givande för en krävande användare som mig själv. Beröm ska ges till ovan nämnda Finn Vikander som kom ihåg mig och min kollega från Grafex i Stockholm genom att ge oss ett varsit nyckelband med Apple-logo på, någon som han misslyckades med i Stockholm.

För er som befinner er i närheten av någon av dom orter som är kvar för detta evenemang kan jag bara tipsa om att anmäla sig och gå dit och få ett trevligt avbrott från vardagen.

• Medlem
  • Oslo
  • 2003-10-29 17:38

Har anmält mig här i Skellefteå! Men fortfarande inte fått någon bekräftelse på det, vet heller inte var Apple-dagen kommer att hållas men det är ju nästan 2 veckor kvar, så jag håller mig lugn några dar till!

Jag var också i Västerås. Visst var det trevligt men alldeles för mycket säljsnack med tillhörande presentation. Mera demo av programmen ville jag se. Tips & Trix osv.

Satt på andra sidan gången, en eller två rader framför er tror jag, Fredrik. (Kommer ihåg var frågan om InDesign kom ifrån).

Också lite trist att Finn inledde seminarie nr.2 på samma sätt som det första. Det var nog inte många som kom bara till det andra.

Med risk för att jag lät lite negativ är det naturligtvis jättebra att man får komma på dessa events och att Apple m.fl. verkligen försöker visa sig ute bland kunderna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
Jag var också i Västerås. Visst var det trevligt men alldeles för mycket säljsnack med tillhörande presentation. Mera demo av programmen ville jag se. Tips & Trix osv.

Satt på andra sidan gången, en eller två rader framför er tror jag, Fredrik. (Kommer ihåg var frågan om InDesign kom ifrån).

Också lite trist att Finn inledde seminarie nr.2 på samma sätt som det första. Det var nog inte många som kom bara till det andra.

Med risk för att jag lät lite negativ är det naturligtvis jättebra att man får komma på dessa events och att Apple m.fl. verkligen försöker visa sig ute bland kunderna.

Kan bara hålla med om allt du säger. Just att det blir för mycket detta tycker vi är bäst i världen istället för att visa exakt vad det är som är bäst. Jag belyste det inte så bra själv bara...

Men visst är det så att det är kul att Apple ändå bryr sig att komma ut och träffa oss användare. Frågan är ju bara när dom ska börja visa sig för vanliga hemanvändare också...:rolleyes:

1
Bevaka tråden