- Fredrik Dolk
- Medlem ●
- Ljusdal
- 2003-10-29 17:23
Här sitter man nu, nyss hemkommen från Västerås där AppleDagen - State of the art hölls på Stadshotellet. Det var Apple som i samarbete med bl.a. Macsupport och Office bjöd in till information runt Mac OS X med dess tillbehör och hur det kan kan komma till praktisk användning i den grafsika branschen, utbildningssektorn samt för små och medelstora företag.
Halv nio var jag och min kollega Hugin på plats och fick då i oss väldigt fina smörgåsar och en kopp morgonkaffe. I lokalen var hela PowerBook-familjen uppradad tillsammans med en iPod och en 17" iMac. Dessutom fanns personal från MacSupport på plats och demade Panther mm.
Första seminaret som hölls för oss i den grafiska branchen inleddes av att Apples svenska produktchef Finn Vikander pratade allmänt om Apple och deras värderingar. Det lite intressanta är att han påstod att Apple är nöjda med sina 4% marknadsandel och drog där en parallell med BMW som ses som ett stort och stabilt märke trots att deras marknadsandel också ligger runt 4%. Han trodde dessutom att iPod kommer bli årets julklapp och min personliga åsikt är ju att den knappast kommer bli det utan marknadsföring i Sverige. Kanske är reklamfilmer på gång även här?
Sedan pratade man mycket om Panther och G5, men för en som hänger med i svängarna så var det mest "gammal" skåpmat som dammades av och presenterades vilket kanske inte är fel eftersom många av besökarna kanske inte var "hardcore users" och därför inte kände till detta.
Vi fick se ett klassiskt test mellan en 1,6 Ghz G5 och en 733 Mhz G4 där diverse filter i Photoshop genomfördes och vem som vann behöver jag väl knappast nämna...
En representant från Network Innovation visade upp bl.a. Quark 6 och Suitcase mm. Då hon började fråga runt i lokalen vilken version av Quark folk använde och sedan kände sig nöjd kunde jag inte låta bli att tillägga genom att fråga hur många som hade bytt till InDesign. Inte populärt från föredragshållaren, men populärt bland publiken som det lät.
Sammanfattningsvis känns det kul att Apple satsar på att nå ut till sina profesionella kunder tillsammans med sina ÅF på detta sättet. Att ha representater från Apple framför näsan och kunna ställa frågor och ge kommentarer direkt känns givande för en krävande användare som mig själv. Beröm ska ges till ovan nämnda Finn Vikander som kom ihåg mig och min kollega från Grafex i Stockholm genom att ge oss ett varsit nyckelband med Apple-logo på, någon som han misslyckades med i Stockholm.
För er som befinner er i närheten av någon av dom orter som är kvar för detta evenemang kan jag bara tipsa om att anmäla sig och gå dit och få ett trevligt avbrott från vardagen.