Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allt är inte nytt

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lämnade idag in en kompis iBook till en auktoriserad Appleverkstad i västsverige och småpratade om diverse saker. Blev lite förvånad av att OM/NÄR en defekt hårdisk i en Appleburk kommer in för utbyte så sänds den trasiga disken till Apple som sedan sänder den tillbaka till tillverkaren. OM jag fattade rätt så får Apple tillbaka 30% av vad dom själva gett för den. Delar från dessa hårdiskar som kan återanvändas hamnar sedan i hela diskar, vilka som får dessa har jag däremot inte en aning om. Någon får uppenbart hårdiskar vars komponenter INTE är sprillans nya. Någon som vet mer om detta ? Låter bli att nämna VAR jag hörde detta, kan ju vara att detta INTE ska vara offentligt, allternativt att jag skulle missuppfattat detta. Kan ju vara att detta minskar Apples kostnader för diskar som dom ändå har garantiansvar för.

Återvinning i alla ära och en god tanke men borde inte konsumenterna få bli medvetna om detta ?

Olle

• Medlem
  • 2003-10-29 19:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Återvinning i alla ära och en god tanke men borde inte konsumenterna få bli medvetna om detta ?

Olle

Har någon informerat dig om att det du pissar idag, dricker någon i morgon? (kanske du själv)

När man kan återvinna saker, tycker jag att man ska göra det. Det är väldigt naturligt och sunt. De kvalitetstestar ju sakerna på samma vis ändå, eller hur?

Du tycks veta att man ställer samma höga krav på redan använt material, det gör inte jag. Tycker att det är fullt rimligt att man kan få välja mellan nytt och begagnat. Jag köper gärna begagnat men då till ett helt annat pris.

• Oregistrerad
  • 2003-10-29 21:59

Äh... om chipen på kretskortet har gått en timma eller tvåtusenhundratrettioåtta spelar väl ingen roll... Är väl nästan bättre om de gått ett tag om man skall vara petnoga...
Och Själva aluchassit är väl outslitligt så länge inte gängorna sabbas...
Är ju skillnad på att återvinna och att återvinna

Pär, om du köpte en *ny* Volvo som hade mätarställningen på 500 mil - skulle du då betala fullt pris, den är ju trots allt bara *inkörd* ? Jag tycker att det borde vara rent spel OM man fick veta detta i förväg och sedan bedömma hur man vill göra.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-10-29 22:16

Det handlar ju inte om att hela disken är beg. Du försöker jämställa det med att köpa en bil som gått 500mil?

Skulle gissa på att mycket av det gummi som går till slangar med mera i bilar är återvunnet. Eller järn/aluminum för den delen...
Det är ju faktiskt så att du inte kommer någon vart med din bil utan återvunnen biomassa!

Hade hela disken varit "återvunnen" efter att nån tekniker pillat i den hade jag förstått dig, men nu får du ju lugna dig lite.
Du får ju dessutom full garanti på den, så det är ju inte riktigt ditt problem i alla fall.

Citat:

Pär, om du köpte en *ny* Volvo som hade mätarställningen på 500 mil - skulle du då betala fullt pris, den är ju trots allt bara *inkörd* ? Jag tycker att det borde vara rent spel OM man fick veta detta i förväg och sedan bedömma hur man vill göra.

Halvledare slits ju inte. Rent statistiskt så är sannolikheten för att en ny komponent ska gå sönder lika stor som för en likadan komponent som är använd ett antal timmar.

• Oregistrerad
  • 2003-10-29 22:27
Citat:

Eftersom det är slitdeölar som inte är nya så givetvis inte - men jag bryr mig inte om att plåt, däck, gjutgods m.m. består av återvunnet material.
Vore det inte så att modeller skiljer sig åt så mycket och så fort så skulle man nog se mer återanvända komponenter oxå...
Men du tror väl inte de kastar bort hela bilar som inte passerar slutkontroll eller som återkallas som "akuta måndagsex."?

• Oregistrerad
  • 2003-10-29 22:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alf Nilsson
Halvledare slits ju inte. Rent statistiskt så är sannolikheten för att en ny komponent ska gå sönder lika stor som för en likadan komponent som är använd ett antal timmar.

Tror till och med att halvledare har en "error rate" som är hög initialt och planar ut när de blir äldre... Så en som gått har ju i vart fall visat att den funkat - och det har inte en ny...

• Medlem
  • 2003-10-29 22:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alf Nilsson

Inte?

Hur som helst så använder de säkert bara chassi, eller möjligtvis ett kretskort, men mekaniken, som ALLTID är det som går sönder på en hårddisk, utgår jag från att de kasserar.

Hmmm... de kanske har satt det i system? Alla reklamerade produkter skickas direkt tillbaka till butik, så att man har ett antal produkter som går i varv. Kanske någon inte reklamerar? Då har man tjänat en liten slant!

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-29 23:57

De hårddiskar som man som butik får tillbaka efter att ha skickat in trasiga är oftast återanvända/reparerade när det gäller IBM/Hitachi (märkta med små orangea klisterlappar) och Western Digital (blå text REFURBISHED över hela etiketten).

Av Seagate har vi hittils endast fått helt nya. De ser åtminstone helt nya ut, inte minsta lilla repa eller slitage i skruvhålen. Liten text på etiketten säger "Factory Repaired".

IBM/Hitachidiskarna ser ut som om nån har skruvat i och ur sin dator några gånger och kanske kasat runt i en väska så den har fått en hel del repor. Stora flottiga fingeravtryck är inte ovanligt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
De hårddiskar som man som butik får tillbaka efter att ha skickat in trasiga är oftast återanvända/reparerade

Åtmindstone en som har kurage nog att berätta hur det verkligen går till, tack! Så då återstår frågan - i vems ficka hamnar pengarna och är det samma pris på återvunna diskar som det är på nya för oss konsumenter ?

Olle - ovanligt envis i detta ämne, Smålänska generna säger mig att det borde vara 2 olika pris för konsumenten.

• Medlem
  • 2003-10-30 00:12
Citat:

Olle - ovanligt envis i detta ämne, Smålänska generna säger mig att det borde vara 2 olika pris för konsumenten.

Lägg din kraft på att vi ska få rabatt på pixel-fel istället. Där är det ju bevisligen fel på produkten. Men visst, jag håller med dig om att en ny pryl bör vara just ny. Helst både ny och hel.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Lägg din kraft på att vi ska få rabatt på pixel-fel istället.

Varför gör du inte det själv medans jag gör mitt val - varför får jag vibbar som påminner om när man försöker hävda att wintelfolket borde konvertera till Mac - jag står fast vid min åsikt så kan den som vill driva sina teser om vad som känns rimligt driva sina.

Mvh - Olle

1
Bevaka tråden