Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Android Q låter operatörerna SIM-låsa telefoner

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-24 15:44

En av de ytliga nyheterna i Android Q ska vara ett rejält mörkt läge som appliceras på hela systemet. En annan nyhet ska vara att operatörerna får större frihet att låsa telefonen till en viss operatör. Detta i sig är ingen större nyhet, svenska operatörer låser sina telefoner till de egna nätverken som kunden senare kan välja att låsa upp, men det är för telefoner med dubbla SIM-platser detta blir intressant.

Enligt 9to5google ska operatörerna med ändringarna i Android Q kunna låsa även den andra SIM-kortsplatsen till en viss operatör, och de ska också kunna sätta upp listor över vilka nätverk användaren får använda och vilka som är svartlistade. Det här gäller just nu för den amerikanska marknaden, jag skulle tro att detta inte gäller telefoner som når den svenska marknaden men det är väl inte helt omöjligt att det skulle utnyttjas även här.

Vad skulle ni tycka om det här faktiskt utnyttjades av svenska operatörer? Använder ni dubbla SIM-kort, och då med SIM-kort från olika operatörer?

Källa: 9to5google

Det är väl endast Tre som låser telefoner i Sverige?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-24 16:33
Ursprungligen av keptang:

Det är väl endast Tre som låser telefoner i Sverige?

Ja det kanske bara är Tre som gör det numera? Som Tre-kund är jag nog något isolerad i deras system, vet att Telenor och Tele2 inte gör det men det gäller kanske Telia också?

Ursprungligen av ekloev:

Ja det kanske bara är Tre som gör det numera? Som Tre-kund är jag nog något isolerad i deras system, vet att Telenor och Tele2 inte gör det men det gäller kanske Telia också?

Nope, bara Tre som sysslar med såna knasigheter nuförtiden vad jag vet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-01-24 19:30

Jag trodde t o m Tre slutat med det nu?

De andra slutade när lagen/reglerna ändrades för ett gäng år sen.

Har för mig att dom inte låser från alla tillverkare.

Ursprungligen av Json_81:

Jag trodde t o m Tre slutat med det nu?

De andra slutade när lagen/reglerna ändrades för ett gäng år sen.

Låser fortfarande. Kan tidigast låsas upp efter 12 månader från inköp.
https://www.tre.se/privat/kundservice/mobiler...

Ursprungligen av infelix:

Har för mig att dom inte låser från alla tillverkare.

Är min produkt operatörslåst?
Det flesta av våra mobiler, modem och routrar är låsta till vårt nät. (Inga surfplattor är låsta.) Om du är osäker på om just din produkt är operatörslåst kan du testa med ett simkort från en annan operatör eller kontakta vår Kundservice.

1
Bevaka tråden