Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är detta en bra A3 skrivare?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-10-29 21:16

Har skrivit lite om detta tidigare men är nu på vippen att beställa.

Behöver en A3 skriva att skriva ut relativt bra arbetsprover och grejer. Jag faller för priset på Epson 1160 på macoteket. Det skiljer tusen kronor till nästa A3 skrivare och 1160 verkar billig i drift (för att upplösningen är rätt låg) vilket gillas. Frågan är om den är för billig i drift, med andra ord är upplösningen väldigt dålig? Är väldigt kass på skrivare så behöver lite köpråd...3500 är typ min smärtgräns...

här är spec för 1160:

A3+ för hemma- och kontorsbruk
1440 dpi Micro Piezo fyrfärgshuvud för superb utskriftskvalitet
Ultra Micro Dot - ger bläckdroppar på 4 pikoliter: stor detaljrikedom och mjuka övertoningar
Utskriftshastigheter på 9,5 sid/min text i mono och 9,2 sid/min färgutkast med god kvalitet
Photo Enhance 4 för automatisk bildoptimering
Förbättrad stegmotor ger tystare utskrifter
Nytt lättanvänt drivrutinsgränssnitt
Parallell- och USB-gränssnitt ger större flexibilitet mellan operativsystemen
Drivrutiner för Win 3.1, 95, 98, NT 4.0 och Mac
1440 dpi på vanligt papper minskar totalkostnaderna
1 års garanti är standard med möjlighet att förlänga till 3 års Cover Plus

• Medlem
  • San Francisco
  • 2003-10-29 21:17

en annan fråga...A3+ är lika med utfallande A3 va? (efter att man beskurit pappret)

Har haft min i två år och jag har inte haft anledning att ångra mitt köp. Den blir fina utskrifter om man använder glossypapper eller annat papper av bra kvalité. Skriver utfallande A3. Patronerna är rätt små så det blir till att byta ofta. Har inte haft några problem med igensatta skrivarmunstycken som vilket jag har med Epsons senare modeller, där får jag starta var och varannan utskrift med en rengöring.
Bra skrivare för pengarna.

• Medlem
  • San Francisco
  • 2003-10-29 21:40

Köper direkt. Tack för rådet!

• Avstängd
  • 2003-10-29 21:53

har du kollat Epson 2100 ?

Snacka med Figge på FireFoto Han kan ge dig tips.
Han har haft sin minst ett halvår.

http://fire.se

• Medlem
  • San Francisco
  • 2003-10-29 21:54

...det blev för 20 sek sen en 1160 så vill inte veta om jag har missat nåt. tack ändå!

Har du kollat driftskostnaden?
Det är inte gratis att skriva på Epson.

• Medlem
  • San Francisco
  • 2003-10-29 22:01

nä men den är väl i billigaste laget när det gäller epson.........säger dom själva iaf...

Sedan kan man få ner driftskostnaderna, kolla http://www.refill.nu/ skall vara mycket bra, har inte testat själv dock...

• Medlem
  • San Francisco
  • 2003-10-30 18:50

skeptisk till detdära refillgrejset...SKEPTISK!

• Avstängd
  • 2003-10-30 19:30

Jag höll på att förstöra min Epson Photo 895 med inkclubs piratfärger. Plus rengöring stup i kvarten.
Nu är det åter balans men det har gått åt färg innan jag fick ordning på det.
Klagade fick originalpatroner för mellanskillnaden och en gratis svart.

När det gäller papper så verkar www.photax.se vettiga. Men man bör nog testa papperet först ( köpa testpaket )

Deras canvas är halva priset mot andra.

Jag köpte Kodakpapper på SIBA.
Men med Epsons färger blev det bubblor , någon slags kemisk reaktion.

Citat:

Skrevs ursprungligen av carpark
skeptisk till detdära refillgrejset...SKEPTISK!

Har jag också alltid varit. Dock har jag fått höra att det finns flera fotografer, med stor bläckåtgång som använder detta företag med mycket bra resultat.

• Medlem
  • San Francisco
  • 2003-10-30 22:57

hmm..men sen ser man pirres inlägg. vågar inte ta chansen...

Men Pirre har inte handlat från Refill. Det är säkert stor skillnad på bläck och bläck. Man skall definitivt vara försiktig. Att jag vågar nämna detta företag är efter många långa diskussioner med folk som använder det.
Jag kan också säga att det är skillnad på Epson bäck tillverkat i Japan och på det som är tillverkat i Kina. Om inte i kvalitet så i alla fall i färgåtergivning.
Jag misstänker stark att det finns refill företag som säljer exakt samma bläck som det som skrivartillverkarna säljer. Inga skrivartillverkare tillverkar sitt eget bläck.
Jag har beställt en Epson 2100 och jag tänker prova Refill.

Jag har haft min 1160 i ca 2 år. Utfallande A3 (A3+) fungerade bara några gånger. Efter ca 1 veckas användning var det slut på det nöjet. Jag kör A3 utan problem dock! (A3+ ger konstiga färgstörningar över hela pappret, ungefär som myrornas krig på tv, fast i färg!)

Kan vara så att det fungerade bra i 10.2.6 men att det är något fel i 10.2.8
Detta är fallet med Epson 2100...
Vet inte ännu hur det ser ut i 10.3
Epson kommer säkert snart med uppdaterade drivisar.

• Medlem
  • San Francisco
  • 2003-10-31 13:11

oh helvete. men det är då löst i 10.3!!

1
Bevaka tråden