Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Works-dokument till Worddokument???

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2003-10-29 23:11

Tacksam för hjälp!

Jag skriver i detta nu ett ansökningsbrev för ett kuligare arbete än mitt nuvarande. Jag skriver i senaste AppleWorksmiljön men vet dock inte vad mottagaren sitter på för plattform. Om uti fall att det är peezee - som ju ofta har Word installerat - mottagaren sitter på, ska jag då månne spara texten som Worddokument? Att Macen kan läsa de flesta standarder är ju väl känt men hur är det med peezee som ju knappast är känt för att vara någon kompatibel rese. Jag provade att spara AppleWorks-dokumentet som ett Worddokument men eftersom jag inte har Word installerat på min Ibook så såg det ju bara ut som grekiska.

Ergo: fråga: Hur går jag tillväga för att mottagaren med en antagen peezee och Word inte ska behöva emottaga en oläslig ansökan från mig?

Tacksam för ett svar allra helst för fem minuter sedan!

Glunten:confused:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-29 23:26

Några frågor:

Vilken version av AppleWorks har du?
Hur vet du att mottagaren har Word installerat?
Kan du inte skicka ansökningsbrevet via epost inklistrat som ren text?
Kan du spara brevet som ett Word-dokument?
Kan du spara det som en PDF-fil?
Vad har du för version av Mac OS?
Kan du inte skriva ut brevet och skicka det i ett s k kuvert?

Testa att spara dokumentet i RTF-format (Rich Text Format). Det brukar funka, fast ibland går å, ä och ö åt helsefyr. Annars väljer du WinWord (Word 2?) som de flesta PC-hojar med Word installerat på klarar att öppna.

Bäst är nog PDF ändå. Men du kan ju inte veta om användaren har PDF installat.

Jag skulle välja ren text inklistrat i ett epostmeddelande.

• Medlem
  • Danderyd
  • 2003-10-29 23:26

För att svara på min egen fråga.

PDF är ju väldans smidigt...mycket smidigare än att ställa frågor innan man funderar på om man vet svaren på dem.
Ja, ja! När man fyllt 30 blir man uppenbarligen för bekväm för att tänka själv...

• Medlem
  • Danderyd
  • 2003-10-29 23:29

Tack för ett fylligt svar! Sekunden efter det att jag sänt iväg frågan utropade jag "Heureka" då poletten trillade ned. Men någon Archimedes blir jag nog aldrig...ellel Evinrude, Mercury eller Yamaha...Jag har redan påbörjat min Canossavandring...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-29 23:29

Jo, PDF är nog bäst - under förutsättning att mottagaren har Acrobat Reader installerat eller använder Mac OS X.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-29 23:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av glunten
Tack för ett fylligt svar! Sekunden efter det att jag sänt iväg frågan utropade jag "Heureka" då poletten trillade ned. Men någon Archimedes blir jag nog aldrig...ellel Evinrude, Mercury eller Yamaha...Jag har redan påbörjat min Canossavandring...

Ha ha ha, skitkul! Han var väl en gammal grek va, Yamaha?

• Medlem
  • Danderyd
  • 2003-10-29 23:32

Jo, jag vill bestämt minnas det från mina latinlektioner.

1
Bevaka tråden