Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.3 Panther har inbyggd fildefragmentering (optimering)

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-30 07:45

Enligt en artikel på MacSlash har Panther inbyggd optimering av filer. (Jag har för mig att det funkar på liknande sätt i Sun Solaris och förresten.)

• Oregistrerad
  • 2003-10-30 08:12

Trodde sun i sitt unix körde med motsatsen - såg till att filer var fragmenterade och spridda över disken...

Hm... Intressant - vi får se vad som flyter upp till utan de närmsta dagarna

ja - har tänkte på det. windows har det inbyggt...vet inte om/hur bra det fungerar i och för sig

jag hade tacksamt tagit emot det!

Det stämmer, ni har rätt, defragmentering finns där och ni ser filen Hotfiles (defraggen) när du t ex använder CCC.

• Medlem
  • 2003-10-30 09:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av SockerConny
Det stämmer, ni har rätt, defragmentering finns där och ni ser filen Hotfiles (defraggen) när du t ex använder CCC.

CCC?

det finns alltså inte som GUI, eller!? måste man aktivera den i terminalen, eller?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-30 10:28

Jag har en fil som heter .hotfiles.btree i roten. Man kan se den såhär:

ls -la /.hot*

Det verkar inte vara en funktion som behöver aktiveras.

Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
CCC?

CCC=Carbon Copy Cloner, ett alldeles utmärkt program för att göra en kopia av en hårddisks innehåll, där alla filrättigheter behålls. Jag använder det som backupprogram i kombination med en fw-disk. Programmet är för övrigt gratis.

cool - som en "ghost" på windows...

flyttade till allmänt - detta är ju inte en skriven nyhet utan snarare ett foruminlägg

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
flyttade till allmänt - detta är ju inte en skriven nyhet utan snarare ett foruminlägg

Nå, för mig var det en nyhet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
det finns alltså inte som GUI, eller!? måste man aktivera den i terminalen, eller?

Det sköts automatisk i bakgrunden och gäller filer < 20Mb. Aktiveringen sker när du accessar den fragmenterade filen.

Joakim

• Oregistrerad
  • 2003-10-30 13:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström

Björnström har inbyggd optimering av inlägg...

Suveränt! Jaguar var en jäkel på att fragga till det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-18 18:27

Apple har gjort det igen, för det här verkar ju klart smartare än ett defrag-program (om man nu inte har båda...)

Filer som inte används defragmenteras inte (de kan ju lika väl fylla "hålen") och de som används defragmenteras över en viss tröskel - nettohastigheten måste ju bli högre än att upprepade gånger accessa en fragmenterad fil!

Snyggare, enklare lösning. Windows, eat my shorts!

John Siracusas senaste artikeln om 10.3 på Ars Technica tar upp en del kring hur defragmenteringen fungerar. För den som vill veta mera ingående.

• Medlem
  • 2004-01-11 17:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo

upp!

Det rullar som standard vad jag vet. Inget man behöver sköta om.

• Medlem
  • 2004-01-12 22:34

jag har inget för en defragmentering med Drive10 längre alltså (om jag har panther)?

Du får alla filer defragmenterade på en gång (istället för när de accessas), men jag vet inte vad det är bra för.

Den stora skillnaden är att ett defragmenteringsprogram också hanterar filer större än 20MB vilket den automatiska funktionen inte gör.

• Medlem
  • 2004-01-12 22:59

Bra. Tack!

alltså behöver man defragga på traditionellt sätt...

Citat:

Skrevs ursprungligen av mrubenson
Du får alla filer defragmenterade på en gång (istället för när de accessas), men jag vet inte vad det är bra för.

Den stora skillnaden är att ett defragmenteringsprogram också hanterar filer större än 20MB vilket den automatiska funktionen inte gör.

1
Bevaka tråden