Du har några HomeKit pluggar att välja från men alla fungerar på samma sätt. Pluggen måste ha ström (standby läge) sen kan Du skapa olika regler som slår på pluggen och den anslutna enheten får ström. Beroende vilken plug Du väljer då finns det förutom på/av olika parametrar som Du kan använda som villkor i dina automatiseringar som spänning, förbrukning etc. Till exempel Du kan skapa en automatisering som slår av laddaren (sätter pluggen i villoläge) när den går under 2W (bättre än en timmer).
Var bara noggrann när Du väljer vilken plugg ska Du ha eftersom det inte alla som har dem parametrar tillgängliga för HomeKit och även när dem har det då är det inte alla pluggar som uppdaterar alla värde i real-time.
Jag kan rekommendera några som jag vet att dem kommer fungera som Du vill och som jag använder själv:
1. Fibaro Wall Plug (Wifi, minsta och snyggaste)
2. Eve Energy (Bluetooth, den har flest parametrar och snygg historik)
3. WeMo Insight Switch (Wifi, men den kräver en extra brygga för att fungera med HomeKit)
4. Koogeek (Wifi men den uppdaterar inte alla parametrar tillräckligt ofta)
Förutom att alla dem finns i HomeKit då har alla dem egna olika extra funktioner som timers, påminnelse, historik etc..
och så klart det finns 100 andra lösningar om man vill leka med HomeBridge eller Hassio, men inget som stöds officiellt.
Sist men inte minst om Du vill göra denna typen av automatiseringar använd inte Apples Hem app eftersom den visar inte dem parametrar du behöver när du skapar automatiseringar. Det finnas massa tredjeparts appar som gör det istället som Eve, HomeDash, Controller etc....