Utrustning enligt följande:
Mac Mini 2018. MacOS 10.14.3
Magic Keyboard
Problem: När jag försöker starta från en extern SSD (AFPS, GUID-partitionerad) med High Sierra så dyker inte disken upp trots att jag håller ned Alt-tangenten. (Vet att den fungerade på min MBA tidigare)
Inställningarna för "säker start" (eller vad det kallas) är inställd på "ingen säkerhet". Jag kan inte heller göra reset av NV-RAM. (alt+ kringla+p+r) Det enda kommandot som fungerar är Recoverymode (kringla+r) samt hårdvarutestet. (D)
Jag har även provat med ett äldre tangentbord (det tidigare trådlösa innan MK, Apple Wireless Keyboard?) med samma resultat. Väl inne i MacOS upplever jag inga problem alls.
Apples support kliade sig I huvudet innan dom skickade mig till senioravdelningen. Senioren kliade sig i huvudet och konstaterade att han inte hört talas om problemet tidigare. Case closed.
Två snabba frågor:
#1 Är det någon som har något förslag på lösning? Jag vill ju minst kunna göra reset av NV-RAM.
#2 Kan jag sätta den externa SSDn som startskiva och sedan dra ur USB-sladden när jag ska borta från den interna disken?
Rent teoretiskt så borde Minin känna av att startdisk #1 inte finns tillgänglig och då booa från #2 på listan? (Detta borde fungera, men vet inte om jag vågar testa)
Jag har tyvärr inte kunnat prova med ett trådat tangentbord. En del säger att man kan köra Magic Keyboard trådat med lightningsladden, men jag har inte lyckats.
Tips och trix mottages tacksamt!