Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PantherFax

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har som flera andra jag talat med problem att ta emot fax i Panther. Vad är problemet, jag och kollegan har kollat Permissions, slängt inställningar, gjort nya, kryssat för Ta emot fax på denna dator.
Vi kan båda skicka, men alltså inte ta emot. Mycket tacksam för tips.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-30 17:20

Kan bara säga att det funkar för mig. Men kolla för all del rättigheterna på den mapp där faxen sparas (om du kryssat i att de ska sparas).

  • Oregistrerad
  • 2003-12-14 19:42

Går det att välja att ta emot fax, enbart när någon faxar så att modemet inte börjar pipa någon i örat när vanliga telefonsamtal rings?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-14 19:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gislaved.net
Går det att välja att ta emot fax, enbart när någon faxar så att modemet inte börjar pipa någon i örat när vanliga telefonsamtal rings?

Så länge du har en analog telefonlinje, kan man inte skicka subinformation om vad som skall svara. Det gäller alltså att en av "svararna" lyfter på klykan. Med ISDN kan man subadressera och på så sätt låta faxen svara endast om man har ringt tex 012-34 56 78-2. Det är alltså tvåan som är subadressen till huvudnumret. Några sådana möjligheter finns inte med vanliga analoga samtal.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-14 21:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olav Rust
Jag har som flera andra jag talat med problem att ta emot fax i Panther. Vad är problemet, jag och kollegan har kollat Permissions, slängt inställningar, gjort nya, kryssat för Ta emot fax på denna dator.
Vi kan båda skicka, men alltså inte ta emot. Mycket tacksam för tips.

Jag har också problem att få fax att ta emot.
Datorn svarar, men det bli inget handskakning och därmed kopplas ner.
Jag ska kolla upp med rättigheter på Faxes mapp.

Jag hade också lite problem med att få det att funka, men det gick efter ett par försök utan att jag gjort något annorlunda, så tyvärr kan jag inte hjälpa dig.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-12-14 22:41

Enligt David Pouge när jag var på MacExpo i London så är det en känd bugg i Panthers fax att det inte funkar ta emot.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-08 13:25
Ursprungligen av MikaelF:

Enligt David Pouge när jag var på MacExpo i London så är det en känd bugg i Panthers fax att det inte funkar ta emot.

Jag har fortfarande problem att ta emot fax.
Jag har provat olika tips, inget hjälper.
Tydlingen är det en bugg.
Varför har det inte kommit buggfix från Apple ??
Nu när Panther har funnit i halvår....

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-12-14 22:57

Vilket jag tror det går att läsa om på macintouch.com. Det är något om att /var/spool/lock saknas. Det refereras till AppleCare Knowledge Base, men artikeln som man hittar i sökmotorn, 25676, finns dock inte i verklighetern. Suck...

Jo det fungerar här hos mig, ibland. Min ena dator svarar men bara ibland men min andra svarar alltid. Datorn får nog inte ligga i djupvila. När jag testar och faxar från mitt arbete till mitt hem så ligger det en utskrift hos min skrivare, ganska festligt, men det fungerar inte hos mig att få min dator att skicka faxet vidare som ett mail.

Har du provat att surfa via ditt modem? Det kan ju hända att det är fel modem som är valt osv om du använder bredband normalt. Kan vara bra att "rensa röret".

  • Medlem
  • Enköping
  • 2004-02-09 12:05

Vi har också problem - men bara från vissa faxar. En person som inte kunde faxa till oss gick till en annan fax, och därifrån funkade det. Verkar inte vara kompatibelt med alla faxar, alltså.

Det jag kan säga är kolla i mappen /var/spool/ finns mappen Lock där? Om inte skapa den via terminalen:
cd /var/spool/
sudo mkdir lock
Klart, stäng Terminalen och testa om det fungerar nu.
Efter det fugnerar det för mig, å andra sidan faxas det extremt sällan till mig...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-09 16:21
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det jag kan säga är kolla i mappen /var/spool/ finns mappen Lock där? Om inte skapa den via terminalen:
cd /var/spool/
sudo mkdir lock
Klart, stäng Terminalen och testa om det fungerar nu.
Efter det fugnerar det för mig, å andra sidan faxas det extremt sällan till mig...

Jag har kontrollerat /var/spool/ mapp Lock finns där. Ser helt ok ut.
Jag har kollat upp alla tips.
Det är en bugg, tyvärr.....

1
Bevaka tråden