Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

macOS Catalina gör sig fri från Dashboard

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I OS X Tiger så kom Dashboard. En hemskärm i operativsystemet till macen som visade widgets.

Läs hela artikeln här

  • Administratör
  • Lund
  • 2019-06-06 14:17

Jag hoppas att macOS får en liknande lösning med widgets så som iPadOS har.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-06-06 17:54

Hade ingen aning om att det var kvar - har försökt hitta det

Jag använder notes och valutaräknare i stort sett dagligen. Finns det några alternativ nu för att hålla en del notes tillgängliga snabbt och smidigt?

Ursprungligen av Esse:

Hade ingen aning om att det var kvar - har försökt hitta det

Inställningar/Mission Control och knappen "Aktiva hörn..." nere till vänster

Det vore synd om det försvann, har en del användbara widgets där, tex en som visar pappersstorlekar med namn, i mm eller tum och andra nyttiga.

Ursprungligen av CekariYH:

Inställningar/Mission Control och knappen "Aktiva hörn..." nere till vänster

Det vore synd om det försvann, har en del användbara widgets där, tex en som visar pappersstorlekar med namn, i mm eller tum och andra nyttiga.

Det kommer ryka, Apple har inte brytt sig om Dashboard och widgets på många år tyvärr.

Ursprungligen av Andorr:

Det kommer ryka, Apple har inte brytt sig om Dashboard och widgets på många år tyvärr.

Ja, tyvärr men men...

Kan låta meddela att jag idag påbörjar testmigrering till apples vanliga notes. Har alltid gillat att använda Apples egna lösningar så som mail, kalender osv då allt är kopplat med iCloud. Borde kunna lösa detta med notes också även om det tar emot att lära nytt (vilket dock är bra för hjärnan).

Själv kommer jag att sakna iStat Pro.

Ursprungligen av Cigarr:

Själv kommer jag att sakna iStat Pro.

Men den finns ju för menybaren också

Ursprungligen av CekariYH:

Men den finns ju för menybaren också

iStat Menus 6, menar du? Det finns en massa sådana program, men jag vill ha widgeten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-07 20:31
Ursprungligen av biffenrydberg:

Jag använder notes och valutaräknare i stort sett dagligen. Finns det några alternativ nu för att hålla en del notes tillgängliga snabbt och smidigt?
...
Kan låta meddela att jag idag påbörjar testmigrering till apples vanliga notes.

Tror du blir nöjd med Anteckningar (Notes). Se bara till att du i inställningar angett att iCloud ska vara förvalt konto, så att du inte börjar spara anteckningar enbart lokalt på någon enhet.

Du kan nåla fast anteckningar du alltid vill ska ligga överst. Du kan sortera i mappar. Du kommer åt dem från vilken dator som helst via icloud.com. Du kan diktera en tanke i farten på iphonen, funkar riktigt bra efter lite tillvänjning. Du kan lägga till bilder, rita och formatera text. Du kan låsa en anteckning med lösenord.

Så mycket mer än vad jag minns att antecknings-widgeten kunde (inte använt den på många år, den var väl MacOS 9 - style?) Och mitt gamla Evernote-konto ligger numera oanvänt, behöver inte deras extrafunktioner.

Antekningar Användarhandbok
Använd din röst för att ange text (kolla in orden för skiljetecken och formatering)
Diktera text på iPhone

Skittrist!

Använder iStat ibland, men framförallt valutaomvandlare.

Widgets är supersmart, och det är ledsamt att de tar bort en sån här funktion! Ser inte riktigt hur man ska ersätta det heller? F12 och du har igång några snabba, enkla funktioner utan massa krångel.

Bajs.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-07 21:15

Jag använder också Dashboard för att konvertera valutor. Det är den absolut snabbaste vägen.
Noterade även att det blivit lite svårare att byta knappen för (numera förvalda) programgenvägarna som liknar iOS till att styra Dashboard.

Jag använder Quaerosoft Currency Converter. Med inverterade uppslag för att få alla kurser samtidigt. För den som inte känner till det: testa att skriva *1 i rutan för SEK.

Jag använder även några andra händiga widgets för att snabba på arbetsflödet ex:
http://www.palple.net/widgets/proporzioni/ind...
Och iStat, övervakning av min NAS och världsklockor för att snabbt se när vänner är uppe.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-08 17:29

Ni har ju valuta konverterare i spotlight ?

Ursprungligen av kladda:

Ni har ju valuta konverterare i spotlight ?

Ok hur fungerar den och vart hämtas kurserna? Lärde mig för några veckor sedan att siri är rätt vass på uträkningar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-08 19:58

Elegant med alla utvalda kurserna samtidigt i Dashboard. Och inverterade kurser gör det ännu bättre.

Jag har inte hittat något snabbare arbetsflöde.

Senast redigerat 2019-06-09 11:17
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-06-08 20:03
Ursprungligen av biffenrydberg:

Ok hur fungerar den och vart hämtas kurserna? Lärde mig för några veckor sedan att siri är rätt vass på uträkningar.

Data kommer från Yahoo

Ursprungligen av Esse:

Hade ingen aning om att det var kvar - har försökt hitta det

Det går att aktivera Dashboard i Mission Control-inställningarna, fram till och med Mojave alltså.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2019-06-10 12:26

Mycket, mycket, mycket surt

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2019-06-13 10:57

Blir mer och mer irriterad på utvecklingen... Har Apple presenterat någon form av alternativ till denna suveräna, men till synes döende feature?

1
Bevaka tråden