Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panther vs XP

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-10-30 16:46

Sajten xvsxp har jämfört de båda systemen.Panther vann.

Läste först på Macworld

Jag tycker han ger för lite poäng åt Panther, speciellt då det kommer till Exposé.

• Oregistrerad
  • 2003-10-30 17:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Jag tycker han ger för lite poäng åt Panther, speciellt då det kommer till Exposé.

Hey...
Den sidan är avsedd att bli tagen på allvar och då kan man ju inte vara ärlig
För vem som är fast i XP tror på någon som ger så stor övervikt för OSX

Fönsterhanteringen gav lika många poäng åt båda

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Fönsterhanteringen gav lika många poäng åt båda

hmm, personligen tycker jag att det är smidigt att ha samtliga fönster längst ner som i windows. Får väll se om jag tycker att expose är bättre. Dags att uppdatera till trean snart...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ariel
Sajten xvsxp har jämfört de båda systemen.Panther vann.

den siten är mycket bra, första testet jag sett som är så objektiv som det går att bli i det här fallet

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-30 21:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
hmm, personligen tycker jag att det är smidigt att ha samtliga fönster längst ner som i windows. Får väll se om jag tycker att expose är bättre. Dags att uppdatera till trean snart...

Har man ett gäng fönster öppna i Windows så ser man ju till slut bara första bokstaven i fönstrets namn nere i aktivitetsfältet.
Med Exposé däremot får man ju en miniatyr av fönstret, klart mycket smidigare tycker jag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-30 21:51

Exposé är oöverträffat! Den tid man spar och överblick det ger hela tiden. Troligtvis bara en fråga om tid innan MS härmar en exellent idé.... igen!

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-30 21:56

Microsoft säger: "Det här var ju en .EXE-llent idé!"
Kvällens sämsta? :rolleyes:

Jag måste säga att ju mer jag använder Exposé desto mera gillar jag det. Men man måste tvinga sig att använda det först, eftersom det inte sitter i ryggmärgen.

Häromdagen så sparade jag en jpeg i ett program och ville sen öppna den i Safari. Då klickade jag F9, valde det Finder-fönster där filen låg, klickade och höll nere musknappen på filen samtidigt som jag tryckte F9 igen och valde ett Safari-fönster som hoppade fram (det hoppar fram när man håller en fil över miniatyren en liten stund) och släppte filen där. Min beskrivning är lång och omständlig, men förfarandet är otroligt smidigt och snabbt.

Jag har förövrigt ställt in det så att när jag klickar med scrollhjulet får jag samma effekt som F9.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-30 22:13

Ja det är effektivt när det börjar sitta. Scrollknappen står kvar på default = som command+shift med ikoner, himla smidigt. Använder mest hörnorna till de andra funktionerna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
hmm, personligen tycker jag att det är smidigt att ha samtliga fönster längst ner som i windows.

Det är precis det jag önskar fanns i OSX! En utrymmessnål presentation av samtliga öppna fönster men på ett betydligt bättre och snyggare sätt än i windows.
Jag har inte provat Panther med Exposé ännu men tror att jag skulle uppskatta att, som i windows, kunna välja ett fönster med enbart ett musklick.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Har man ett gäng fönster öppna i Windows så ser man ju till slut bara första bokstaven i fönstrets namn nere i aktivitetsfältet.
Med Exposé däremot får man ju en miniatyr av fönstret, klart mycket smidigare tycker jag.

Nja, jag kör dubbla rader nertill på 2000 burken.
En för alla genvägar till program och en för fönster, åtminstonde kan man ha tio fönster uppe och man kan läsa vad det är.
Men visst det blir lite drygt om man har fler.
Gillar det dock. Men som sagt jag får se vad expose går för. (märkligt att det inte funnits något bra allternativ hos mac os tidigare)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Macaddict
Jag har inte provat Panther med Exposé ännu men tror att jag skulle uppskatta att, som i windows, kunna välja ett fönster med enbart ett musklick.

Det är precis ett klick det blir om man använder hörnen istället för tangenbordet i Exposé. Kör själv på min bärbara och det funkar minst lika bra på trackpaden. En musrörelse och ett klick.

Men det går inte att förklara, det måste upplevas. Och som sagt kommer man in i det efter ett tag (fast förvånansvärt fort!)

1
Bevaka tråden