Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips om bra Powerbank?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-01 20:31

Jag behöver tips om en bra Powerbank till iPhone. Den bör även fungera med vanliga iPad.

Vet att märkena Anker och Mophie är populära, men det finns väldigt många på marknaden.
Har även hört att vissa är godkända/certifierade för flyg. Hur vet man att en modell är det? Finns det en gemensam standard för flygbolag?

Hur många mAh behöver man under normala förhållanden på resa?

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-09-01 20:41
Ursprungligen av iSweden:

Jag behöver tips om en bra Powerbank till iPhone. Den bör även fungera med vanliga iPad.

Vet att märkena Anker och Mophie är populära, men det finns väldigt många på marknaden.
Har även hört att vissa är godkända/certifierade för flyg. Hur vet man att en modell är det? Finns det en gemensam standard för flygbolag?

Hur många mAh behöver man under normala förhållanden på resa?

Det som är viktigt är att den har PD (Power Delivery) om du vill att det skall gå snabbt utöver det är det en fråga om fysisk storlek - ju större ju mer styrka har det.

Du får inte komma över 100 wH (wattimme) för att flyga över dem men det är i normalfall över 26 000 mAh. För att nyttja PD måste du använda USB-C till Lightning.

Här finns en bra lista på riktigt kraftfulla powerbanks.

Annars så rekommenderar jag dessa två som är på fin rabatt just nu:

Mophie Powerstation Plus 12000 mAh USB-C PD för 399 kronor i stället för 1000 kr
Mophie Powerstation Plus 6000 mAh USB-C PD för 299 kronor i stället för 800 kr.

Tex en iPhone 8 har 1821 mAh och iPhone XS Max har 3174mAh så det är bara räkna på hur många gånger du behöver ladda den.

vänligen
/Peter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-09-01 21:04
Ursprungligen av iSweden:

Jag behöver tips om en bra Powerbank till iPhone. Den bör även fungera med vanliga iPad.

Vet att märkena Anker och Mophie är populära, men det finns väldigt många på marknaden.
Har även hört att vissa är godkända/certifierade för flyg. Hur vet man att en modell är det? Finns det en gemensam standard för flygbolag?

Hur många mAh behöver man under normala förhållanden på resa?

Jag är ingen expert, men vi har flera mophie och de håller kraften länge. Även vår äldsta är som ny vad gäller kapacitet. Dessutom verkar de kunna ligga hur länge som helst utan att tappa laddning.

Hur stor du behöver beror ju helt på om du räknar med att kunna ladda på kvällen eller inte och hur tung du tycker den får vara. Jag gillar små och lätta då jag alltid kan ladda på natten. Jag har dem alltså som arbetsinstrument, inte nödverktyg typ strömavbrott i tre dygn.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-09-01 22:01
Ursprungligen av xms67:

Jag är ingen expert, men vi har flera mophie och de håller kraften länge. Även vår äldsta är som ny vad gäller kapacitet. Dessutom verkar de kunna ligga hur länge som helst utan att tappa laddning.

Hur stor du behöver beror ju helt på om du räknar med att kunna ladda på kvällen eller inte och hur tung du tycker den får vara. Jag gillar små och lätta då jag alltid kan ladda på natten. Jag har dem alltså som arbetsinstrument, inte nödverktyg typ strömavbrott i tre dygn.

Här har du för strömavbrottet

Ursprungligen av Esse:

Här har du för strömavbrottet

Kapaciteten är högre än 100 Wh!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-09-01 22:58
Ursprungligen av Esse:

Här har du för strömavbrottet

Prepperbubblan..?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-09-01 23:13
Ursprungligen av iSweden:

Jag behöver tips om en bra Powerbank till iPhone. Den bör även fungera med vanliga iPad.

Vet att märkena Anker och Mophie är populära, men det finns väldigt många på marknaden.
Har även hört att vissa är godkända/certifierade för flyg. Hur vet man att en modell är det? Finns det en gemensam standard för flygbolag?

Hur många mAh behöver man under normala förhållanden på resa?

Se bara till att de kan fixa >2A. Själv kör jag fler men mindre batterier, bla 2st på 6,7Ah från Classe.
Funktioner som jag gillar är att man kan se hur laddat ett batteri är.

Sen sätter jag fast en kabelpiska med gummiband och slänger ner den i jackfickan.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-09-02 01:32
Ursprungligen av Saffran:

Kapaciteten är högre än 100 Wh!

Nej den är på 99,9 Wh.

Se inlägg 588: HÄR

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-02 10:50

Tackar för info.
Jag ser två tydliga linjer för val av PowerBank:
1. Stor och avancerad.
2. Billig och mycket portabel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-02 10:55
Ursprungligen av Esse:

Det som är viktigt är att den har PD (Power Delivery) om du vill att det skall gå snabbt utöver det är det en fråga om fysisk storlek - ju större ju mer styrka har det.

Du får inte komma över 100 wH (wattimme) för att flyga över dem men det är i normalfall över 26 000 mAh. För att nyttja PD måste du använda USB-C till Lightning.

Här finns en bra lista på riktigt kraftfulla powerbanks.

Annars så rekommenderar jag dessa två som är på fin rabatt just nu:

Mophie Powerstation Plus 12000 mAh USB-C PD för 399 kronor i stället för 1000 kr
Mophie Powerstation Plus 6000 mAh USB-C PD för 299 kronor i stället för 800 kr.

Tex en iPhone 8 har 1821 mAh och iPhone XS Max har 3174mAh så det är bara räkna på hur många gånger du behöver ladda den.

vänligen
/Peter

Tack för utförligt svar. Ok, så det är Wh man ska kolla, så att det värdet inte överskrider 100.

Helt klart vettiga priser.

Affiliate länkar?? Blev det något fel?

Senast redigerat 2019-09-02 11:49
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-02 11:03
Ursprungligen av reboot81:

Se bara till att de kan fixa >2A. Själv kör jag fler men mindre batterier, bla 2st på 6,7Ah från Classe.
Funktioner som jag gillar är att man kan se hur laddat ett batteri är.

Sen sätter jag fast en kabelpiska med gummiband och slänger ner den i jackfickan.

https://www.netonnet.se/GetFile/ProductImagePrimary/ljud-och-bild/kablar/micro-usb-kabel/on-3-in-1-usb-cable-0-2m-1a(1004677)_1_Normal_Extra.webp

Kanske räcker. Får fundera på hur portabelt det måste vara.
Jag har haft kabelpiskor förut, men de förstörde sig själva. Dålig kvalitet, billiga från Fyndiq.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-09-02 11:37
Ursprungligen av iSweden:

Kanske räcker. Får fundera på hur portabelt det måste vara.
Jag har haft kabelpiskor förut, men de förstörde sig själva. Dålig kvalitet, billiga från Fyndiq.

Framförallt så är det ingen PD på USB-A.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-09-02 11:37
Ursprungligen av iSweden:

Tack för utförligt svar. Ok så det är wH man ska kolla, så att det värdet inte överskrider 100.

Helt klart vettiga priser.

Affiliate länkar?? Blev det något fel?

Alltid affiliatelänkar om det går - pengarna går till att hålla forumet vid liv.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-09-02 11:45
Ursprungligen av iSweden:

Tack för utförligt svar. Ok så det är wH man ska kolla, så att det värdet inte överskrider 100.

Just precis men det skall till mycket, denna ligger på 27000 mAh och landar som nämnt ovan på 99,9 wA. (27000 mAh/1000 x 3,7v =99.9Wh). Har inte stött på en Powerbank som inte kör med 3,7v.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-02 11:50
Ursprungligen av Esse:

Alltid affiliatelänkar om det går - pengarna går till att hålla forumet vid liv.

Ok. Jag har aldrig sett det tidigare i seriösa forum. Ingen dum idé om det kan hålla forumet uppe.

Senast redigerat 2019-09-02 12:08
Ursprungligen av Esse:

Alltid affiliatelänkar om det går - pengarna går till att hålla forumet vid liv.

På tal om det, när man tipsar om en produkt har jag inga problem med att göra länken som en affiliatelänk om det går. Kan ni lägga till ett par knappar/lista i toolbaren när man svarar med tips på en produkt så man kan försöka att indirekt stödja forumet på det viset också?

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-09-02 16:25
Ursprungligen av iSweden:

Ok. Jag har aldrig sett det tidigare i seriösa forum. Ingen dum idé om det kan hålla forumet uppe.

Planen är att alla länkar automatiskt skall bli affiliatelänkar när de postas där det går - om det går vägen kanske vi kan skippa banners helt!

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-09-02 16:26
Ursprungligen av suddgummi:

På tal om det, när man tipsar om en produkt har jag inga problem med att göra länken som en affiliatelänk om det går. Kan ni lägga till ett par knappar/lista i toolbaren när man svarar med tips på en produkt så man kan försöka att indirekt stödja forumet på det viset också?

Det är en bra idé - den tar vi med oss!

Ursprungligen av iSweden:

Tackar för info.
Jag ser två tydliga linjer för val av PowerBank:
1. Stor och avancerad.
2. Billig och mycket portabel.

Jo, det är ju så, lite tvärtom som processorer kan man säga , man kan ju bara får en viss kapacitet från en viss fysisk batteristorlek. Nya tekniker och material krymper dom lite men det är rätt marginellt än så länge.

1
Bevaka tråden