Jag har ett antal domäner för personligt, icke-seriöst, bruk och för en av dessa önskade jag hitta en lösning för att kunna ansluta in mot olika tjänster på valfri dator i mitt nät hemma genom att bara ange domän-adressen, där jag skapar en lämpligt namngiven subdomän per tjänst jag har tänkt ansluta mot. T ex skulle det kunna vara webbgränssnittet för NAS:en, där jag använder något obskyrt portnummer som jag aldrig kommer ihåg mellan gångerna.
Efter lite läsande hit och dit så trillade jag över de olika DNS-records som finns att använda och då just SRV-record. Det verkade vara exakt det jag behövde, att kunna lägga upp ett sådant i DNS-inställningarna för domänen och med det kunna få till en subdomän som inte enbart pekade på en viss target (i form av en domänadress) utan även med ett angivet portnummer. Jag skulle då alltså kunna få nas.domain.se att peka mot domain.se:4532 som exempel.
Jag lyckades sätta upp ett SRV-record som enligt både en nslookup och test med MXToolbox skulle vara fungerande. Men, vid test i browser så kan den inte namnupplösa adressen. Efter ytterligare googling så visar det sig att ingen browser idag har ännu stöd för SRV-records. Inte heller lyckades jag använda SSH i sammanhanget, efter att i testsyfte ha pekat domänen mot port 22 som jag annars enkelt SSH:ar mot.
Jag är alltså tillbaka på ruta ett. Har ni någon kunskap om SRV-record och när man egentligen kan använda detta, förutom för autodiscover och ip-telefoni?
Har ni något annat tips på smart lösning som gör att jag kan använda subdomäner och slippa komma ihåg portnummer för alla olika tjänster?