Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail.app normalformatterad text? (Twisted Sisters)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur tusan kan man klistra in text i mail.app och sedan formatera den i samma som den text man redan skrivit?

Så här: jag sitter och skriver ett mail, går in i Safari och kopierar en teknisk harang ur en text som jag inte orkar skriva av och fortsätter skriva.
Problemet: Den inklistrade texten blir mindre än default-storleken i mail.app. Att få all text att ha samma storlek är jättekrångligt... Det här har jag stött på många gånger, men den här gången säger jag som Twisted Sisters: we're not gonna take it...

Nu drar jag mig alltid för att klistra in text i mail.app. Man måstei så fall skriva mailet separat i Textredigeraren först och sedan klistra in allt i mail.app efter det... Eller joxa i en massa undermenyer med typsnitt och storlek för hela mailet...

Ska det vara så här? hur gör ni andra?

(Tillägg: Nej, jag kör inte Panther... utan Jaguar)

Jag brukar klistra in allt och sedan markera det jag vill formatera om och klicka på "det stora A.et" i verktygsfältet. Då får man upp typsnittslistan och kan sedmera redigera efter behov.

Ja, det är det jag tycker är lite dumt, att man ska behöva formattera allt... Men då är det alltså så... *snyft*

Apple borde ha en inställning i systemet som säger: kopiera INTE textformatering. Eller att det alltid skulle finnas "Kopiera som ren text" som alternativ. Det är väldigt irriterande när man kopierar lite text från Safari t.ex. och får med textformatering som man inte alls vill ha.

Ett omständligt sätt att lösa det är att klistra in allting i BBEdit och sen klippa ut det. Då försvinner textformateringen.

Adrian: jag kunde inte sagt det bättre själv. Mig händer det en gång av hundra att jag vill ha formattering när jag kopierar text. 99 gånger vill jag det inte.

Precis. Jag har hade samma problem när jag jobbade med FileMaker Pro. Har man en layout där man ställt in typsnitt och storlek så måste man klistra in oformaterad text, annars tar den inklistrade textens formatering över och den fina layouten man gjort går åt skogen. Hyfsat irriterande.

Eudora har förövrigt en "Ta bort all formatering"-knapp som jag använder flitigt...

jag klistrar in allt, sen trycker jag shift-kringla-T, då blir hela mailet plain-text, osså är allt fint.

Jo, fast du blir det lite för enkelt för min smak... I outlook fanns det"formattera som normal text" eller något liknande osm jag ofta använde... Allt var bättre förr

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan S
jag klistrar in allt, sen trycker jag shift-kringla-T, då blir hela mailet plain-text, osså är allt fint.

Wow....skönt tips! Man lär sig något nytt varje dag!

1
Bevaka tråden