Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dyrt med Mac OS X enligt Computer Sweden

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I Computer Swedens teknikbilaga från fredagen den 31 oktober kan man på förstasidan läsa en artikel skriven av Anders Nordner.

Han belyser att det "kostar att hänga med i svängarna" om man vill köra Mac OS X och har räknat ut att det har kostat 4 800 kr dom senaste tre åren om man vill ha det senaste operativet. Han hänvisar till den omröstning som gjordes på MacNytt för ett antal dagar sedan och visar där ett stapeldiagram som som visar att 55% av Mac-användarna saknar ett uppgraderingspris.

Samma stapeldiagram visar att 12,1% inte bryr sig om priset eftersom dom piratkopierar. Detta kommenterar Anders Norder så här:
- Anmärkningsvärt är att mer än var tionde Mac OS X-användare piratkopierar operativet
-----

När det gäller prissättningen på Mac OS så saknar jag att han inte har gjort en jämförelse med vad det kostar att köpa exempelvis Wndows XP.
För det andra så hänvisar han till en omröstning utan att skriva hur många som deltog i omröstningen. Jag kan avslöja att det var 389 st och då undrar jag om det är rimligt att anta att 389 st röstande på MacNytt representerar hela Mac-Sverige?

Han finner det anmärkningsvärt att var tionde Mac-användare piratkopierar operativet. Även här skulle jag gärna sett en jämförelse från Windows-sidan. Personligen tycker jag med stolthet att dert är anmärkningsvärt att endast var tionde Mac-användare piratkopierar operativet.

Så vad säger ni? Är detta ytterligare ett utfall i IDG:s smutskastningskampanj mot Apple, eller har Anders Nordner belägg för sina kommentarer?

• Oregistrerad
  • 2003-10-31 10:14

Snacka om att göra en nyhetsanka av en fjädre
Äter dom knark till frukost därborta på IDG?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
När det gäller prissättningen på Mac OS så saknar jag att han inte har gjort en jämförelse med vad det kostar att köpa exempelvis Wndows XP.
För det andra så hänvisar han till en omröstning utan att skriva hur många som deltog i omröstningen. Jag kan avslöja att det var 389 st och då undrar jag om det är rimligt att anta att 389 st röstande på MacNytt representerar hela Mac-Sverige?

Han finner det anmärkningsvärt att var tionde Mac-användare piratkopierar operativet. Även här skulle jag gärna sett en jämförelse från Windows-sidan. Personligen tycker jag med stolthet att dert är anmärkningsvärt att endast var tionde Mac-användare piratkopierar operativet.

Så vad säger ni? Är detta ytterligare ett utfall i IDG:s smutskastningskampanj mot Apple, eller har Anders Nordner belägg för sina kommentarer?

Windows XP Pro kostar mellan 3-4000 sek full retail, uppgradering ung hälften, XP Home kostar 1500-2000 full retail, uppgradering ung hälften, XP släpptes sep 2001, det är 2 år sedan så priset kan nog inte MacOS X konkurrera med i det här fallet

Och nej, jag tror inte att det existerar någon ondskefull konspiration mot Mac på CS, kan du specificera exakt var han "smutskastar" Mac någonstans?

Ang piratkopiering så skulle jag gissa att siffrorna är omvända där, ca 10% köper XP, resten piratkopierar :eek:

Siffrorna och kommentarerna kommer ju ifrån Henrik Wannheden och MacNytts läsare - såg du inte det?

Jag vill inte uttrycka att det finns en ondksefull konspiration mot Apple inom IDG. Däremot så brukar artiklarna som belyser Apple eller Macintosh i 99% av fallen vara uppbyggda på dålig journalistik där man väljer att lämna ute viktig information samt vinkla artiklarna utan att ta med jämförelser från annat håll. Jag är inte helt ensam om denna uppfattning på 99mac så vitt jag kan förstå och dessutom så är det bara läsa artiklarna från IDG för att se att kritik mot Apple sällan är positiv och sällan granskas objektivt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-31 10:50

Jag förstår inte riktigt argumentet med att det skulle vara dåligt för användarna att ett operativsystem utvecklas i rask takt. Jag har med glädje betalat för varje ny version av Mac OS X då de erbjudit mängder av nya funktioner som jag verkligen haft nytta av.

Dessutom är det sällan i praktiken som det blir så mycket pengar. I mitt fall 750 kr för Mac OS X 10.0, 200 kr för uppgradering till 10.1, gratis Jaguar iom köp av PB och sedan ytterligare 750 kr för 10.3, summa totalt 1700 kr och då har jag haft samtliga versioner av OS X! (Ja, jag har kunnat köpa till studentpris men ändå).

Vill man nyttja de senaste funktionerna som utvecklats i OS - ja då är det väl helt rimligt att betala för detta också. Är man nöjd med att uppgradera var tredje större uppgradering så kommer man betydligt billigare undan.

Nåja, IDG får gärna försöka övertyga sig själva att Mac OS X är dyrt och sämre än XP och annat krafs. Jag njuter i alla fall varje dag av OS X och alla dess funktioner.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hekr
Nåja, IDG får gärna försöka övertyga sig själva att Mac OS X är dyrt och sämre än XP och annat krafs. Jag njuter i alla fall varje dag av OS X och alla dess funktioner.

Men snälla lilla...det är ingen som har skrivit det, har du ens läst inlägget? eller artikeln som inlägget handlar om? Jag förstår inte att så många macanvändare ska känna sig trampade på tårna så fort det dyker upp en artikel som inte höjer Mac till skyarna...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Siffrorna och kommentarerna kommer ju ifrån Henrik Wannheden och MacNytts läsare - såg du inte det?

Jo, jag såg det, men det var även en av mina frågeställningar. Är det rimligt att utgå från att 389 röstande på MacNytt representerar hela Mac-Sverige? Den enda man namngav i artikeln var Henrik Wannheden. Man agav inte antalet röstande vilket innebär att CS läsare inte vet om det var 389 st eller 3000 st.

Jag vill bara skapa en diskussion kring om detta är god journalistik eller om artikeln lämnar mer att önska. Personligen anser jag ju att viss vikig information lämnats ute, men det är ju just kring detta jag vill skapa en diskusson för att se vad ni andra tycker.

• Oregistrerad
  • 2003-10-31 11:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av badanka
Windows XP Pro kostar mellan 3-4000 sek full retail, uppgradering ung hälften

Låter ju ungefär lika dyrt då i mina öron

Citat:

Ang piratkopiering så skulle jag gissa att siffrorna är omvända där, ca 10% köper XP, resten piratkopierar :eek:

Aha... det är därför så många kör auto-update på XP

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Låter ju ungefär lika dyrt då i mina öron

Möjligt att du missade något väsentligt på matten men 4000 får jag till att det skulle vara 800 sek billigare i det här fallet, dessutom är 4000 den dyra alt, runt 3500 ligger väl dom flesta butiker på nu för full retail XP Pro.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-31 11:37

Computer Sweden har kört av banan för länge sedan anser jag. De skriver ständigt ner Macen och förringar den men får formliga sprutorgasmer och skiter på sig av förtjusning så fort Microsoft släpper en liten uppdatering. CS är inte seriösa. Undrar förresten hur många Windows-installationer som är piratade där ute i stugorna.

Ja, CS har uppenbarliga problem att ta till sig annan teknik än jättarnas.

Både Linux och Mac skrivs ständigt till att mest likna sandlådeprodukter. Vad som dock är trevligt är att CS skriver mycket mer om Macen nu än för några år sedan.

• Oregistrerad
  • 2003-10-31 11:45
Citat:

Möjligt att du missade något väsentligt på matten men 4000 får jag till att det skulle vara 800 sek billigare i det här fallet, dessutom är 4000 den dyra alt, runt 3500 ligger väl dom flesta butiker på nu för full retail XP Pro.

Vet inte om du vet hur man pröjsade upp till 10.1 och sådär...
Men det är väl lika så det räcker?

Kollade på Inetdata och de tog (edit: ) 3865 kr för svensk XPpro (rent köp). Vet inte om de är löjligt dyra elelr något - men de brukar vara billiga på det mesta annat...

Ungefär likvärdiga siffror i vilket fall, och egentligen inte någon större kostnad vid professionellt bruk...

(edit: dustin 3437.50kr en smula billigare)

Varför är Computer Sweden så stort då dom knappt enligt er har utbildade journalister? Jag bara undrar...

Så... Vem här har på tanken att bilda en egen konkurrerande tidning till Computer Sweden?

• Avstängd
  • 2003-10-31 11:57

För några år sedan lämnade jag in min dator för att få en ny hårddisk och det jag hade på den gamla hårddisken överflyttat.
Jag hade W95 När jag hämtade datorn så låg W98 på hårddisken.
Undrar hur många "databutiker" som gör så i Sverige.
Kollade runt på Österlen och det visade sig att alla butiker kunde ställa upp med en "uppgradering" om man köpte lite prylar av dem. ??

Jag fick hjälp med att plocka ur mina bilder från den trasiga PCn. Dessutom fixade han så att den funkar igen och ungarna kan ha den till spel.
Kollade i burken om det var något mer som jag kunde flytta till min Mac. Gamla dokument m.m.
Nu är det Windows ME i burken ?

Utan att jag beställt uppgradering.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre

Jag hade W95 När jag hämtade datorn så låg W98 på hårddisken.
Undrar hur många "databutiker" som gör så i Sverige.

Nu är det Windows ME i burken ?

Utan att jag beställt uppgradering.

Dom flesta PC-butiker gör så, det kostar nämligen inte dom ett skit, däremot ger det dom mycket goodwill

Rent allmänt så har internet inneburit stora problem för journalistikens trovärdighet. Nu för tiden baser väldigt många artiklar och påståenden på just sådana här internetomröstningar, vilka inte ger något som helst statistiskt underlag. De som röstar har gjort ett aktivt val att rösta, vilket ger att de ej är en represantiv grupp för en befolkning, i det här fallet macanvändare. I detta fallet är det kanske inte så farligt, så länge man tar efterföljande analyser med en nypa salt. Dock kan det bli extremt farligt då tidningar som aftonbladet, DN osv. baserar artiklar på dessa fjantiga omröstningar.
De ska användas som en kul grej, inget annat, vilket alla seriösa journalister med någon sorts utbildning vet.

Jag säger så här... Dreamhack måste vara en av dom mest konstigaste och mest puckade ställen då det kommer till sånt här... På ena sidan har vi Microsoft som ständigt propagerar för att köpa deras Xbox, på andra sidan har vi 5000+ personer som inte spenderat en enda krona på sitt Microsoft Windows. Två meter ifrån varrandra sitter dom som närmast också.

Citat:

[BJag förstår inte att så många macanvändare ska känna sig trampade på tårna så fort det dyker upp en artikel som inte höjer Mac till skyarna... [/B]

Innbär det att vi inte har rätt att klaga när man använder sig av undermålig journalistik? En oberoende jämförelse mellan olika system som är uppbyggd på relevant fakta kan jag godta, även om det innebär att man kritiserar Apple. Jag tycker inte att allt är bra som Apple hittar på.

Men nu är det så att IDG främst gång på gång blandar ihop begreppen runt Apple och Macintosh genom att inte kunna skilja på dom olika versionerna av operativet eller programmen och dessutom, som det verkar, leva i gamla myter kring Mac:en. DET tänker jag aldrig acceptera även om det får mig att framstå som en Apple-taliban. Det är detta jag menar med smutskastningskampanj eftersom dom inte ens tar sig tid att läsa på om alla fakta innan dom skriver.

"Anmärkningsvärt är att mer än var tionde Mac OS X-användare piratkopierar operativet" skriver CS i sin artikel. Det är anmärkningsvärt att de inte har mer distans till undersökningen än så. Jag skulle definitivt inte se Macnytts besökare som en representativ grupp.

Annars måste jag hålla med om att det klagas lite för mycket här på 99mac angående hur CS skriver om Apple. Den bild jag hade fått av CS härifrån har jag reviderat grundligt sedan jag började läsa tidningen. Den som tycker att CS konsekvent är ute efter att såga vår plattform måste anse att man endast får skriva sådant om Apple som ställer företaget i en positiv dager. Allt annat måste sopas under mattan. Det är paradoxalt, eftersom det i övrigt finns mycket av befogad kritik mot Apple här på forumet.

Framför allt är det positivt att CS har skrivit så pass mycket om Apple den senaste tiden. Kanske beror det på att det händer mycket med Macens utveckling nu. Företaget är på g, och det speglas även i CS. Det vore tråkigt om alla ilskna inlägg från nitiska macanvändare skulle göra journalister rädda att skriva om Apple.

I dagens CS tror jag man slog ett rekord genom att ha med 6-7 artiklar/notiser om Macintosh

Sedan är det ju alltid viktigt att granska journalistiken och kräva att den håller sig till fakta. De nådde nog även ett lågvattenmärke idag, när de skriver följande i en liten notis om iTMS för Windows: "Hittills har Apples Mac-användare gynnats av laglig musik via nätet. Tio miljoner titlar har sålts på fyra månader. Nu ska det också komma en Windowsversion av Itunes mp3-mjukvara."

Hoppsan! Om jag inte minns fel så har CS redan haft minst 3-4 artiklar om iTMS för Windows, så de borde veta att det här inte ska talas om i futurum. Jag är dock övertygad om att detta inte beror på någon illvilja mot Apple, utan på att man har lite för dålig koll på hur man hanterar nyheter och vad man publicerar.

Att CS har blivit Sveriges mest etablerade och lästa(?) tidning på sitt område har nog att göra med att de speglar branschen på ett sätt som svarar mot marknaden. Med tanke på hur Windows dominerar är det inte så underligt att tidningen till största delen bevakar den plattformen. Ändå känns det som om många av journalisterna på CS har en stor nyfikenhet på alternativen, och det har lett till att det skrivs väldigt mycket även om Linux. Att påstå att CS skulle hylla Microsoft på bekostnad av andra plattformar är befängt. Windows står i centrum för deras journalistik, men jag kan inte se att det skulle vara en spegling av deras journalisters "datorpolitiska" ställningstaganden. Det är inte CS det är fel på. Det är MS och deras dominans det är fel på.

Fredrik Dolk, du är en Apple-talliban!:D

Nej, men allvarligt talat så tror jag inte Apple framstår som ett sämre alternativ därför att CS får fel på ett versionsnummer eller något annat sådant lite för ofta. Det gör deras bevakning till sämre journalistik, allra helst för den som behöver korrekta fakta om sådana detaljer. Men att därifrån dra slutsatsen att de skulle motarbeta Apple av ren illvilja håller inte. För att var tydlig menar jag att man inte ska lasta dem för att vara illvilliga när de bara är slarviga. Om de däremot förmedlar gamla fördomar om att Macen skulle vara undermålig, krånglig i nätverk eller något annat sådant, så är det en annan sak. Men gör de det?

• Oregistrerad
  • 2003-10-31 14:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Men att därifrån dra slutsatsen att de skulle motarbeta Apple av ren illvilja håller inte. För att var tydlig menar jag att man inte ska lasta dem för att vara illvilliga när de bara är slarviga.

Fast visst var skillnaden i tolkning - framför allt rubriken - lite skoj mellan macworld/idg och CS/idg - ang. FW800 idag...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Innbär det att vi inte har rätt att klaga när man använder sig av undermålig journalistik?

Det är skillnad på saklig kritik och kverulerande, dessutom har du inte kunnat leda i bevis att CS har använt sig av "undermålig journalistik" i det här fallet, såvida du inte anser att alla artiklar som inte höjer mac till skyarna är "undermålig journalistik"? ja isåf är du en mac-taliban

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Fast visst var skillnaden i tolkning - framför allt rubriken - lite skoj mellan macworld/idg och CS/idg - ang. FW800 idag...

Skillnader finns säkerligen, men jag tror inte att man ska lägga för stor vikt vid dem. Taskigt om det förmedlar en dålig bild av Apple utåt, men uppenbarligen så förstörs ju hårddiskar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-31 14:34

Computer Sweden präglas av lättja och inkompetens. Deras serversystem är under all kritik. Sidorna laddas extremt långsamt och ibland inte alls. Så har det varit i flera år nu. Artiklarna bortser ofta från fakta. Tycker jag. Att sedan CS är Sveriges största it-tidning säger absolut ingenting om dess eventuella läsvärde.

Jag tror inte att kritiken mot CS har den allra minsta effekt eller betydelse eftersom CS skiter i vad läsarna tycker så länge det går att kränga prenumerationer och annonser. Det enda som skulle kunna förändra situationen är om CS fick en ny chefredaktör och några smarta reportrar.

• Oregistrerad
  • 2003-10-31 14:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
men uppenbarligen så förstörs ju hårddiskar.

Förvisso - men i ena fallet får man intrycket av att alla gör det (utan källhänvisningar) [CS] och i andra fallet får man reda på lite under vilka omständigheter som skall råda (och med hänvisningar) [MW]
Sen är ju frågan om hårddiskar förstörs eller om vad som mankemerar

• Oregistrerad
  • 2003-10-31 14:39
Citat:

dessutom har du inte kunnat leda i bevis att CS har använt sig av "undermålig journalistik" i det här fallet

Jodå... han talade ju om varifrån de fått siffrorna
Kolla in omröstningen och läs kommentarerna där så ger det kanske en taljdank ...

Jag kanske var lite för hastig med mitt senaste inlägg, för ordet "förstöra" var nog lite tveksamt i det här fallet. Någon HD verkar ju inte "förstöras" så länge man inte trycker på "formatera", och då vet man förhoppningsvis vad som händer.

Kan hålla med Mondo om att journalistiken är dålig på CS i många fall. En stor del av deras bevakning handlar också om marknad, ekonomi och annat, som jag själv har lite dålig koll på - så den biten kan jag inte riktigt bedöma.

Hmm, jag håller nog med om att bygga en artikel på en Internetomröstning är fel. Speciellt om man inte skriver ut förutsättningarna (antal röstande etc).

Jag anser inte att 400 personer kan anses som representativt för alla Macanvändare. Det krävs betydligt bättre och kontrollerat urval än så för att ens komma i närheten av ett trovärdigt resultat. Det gäller ALLA internetomröstningar.
Sådana frågor som finns på 99mac, Macnytt, DN, Aftonbladet, M3 med mera kan bara användas som kuriosa.
Om CS använder sådana resultat som "fakta" så är de sannerligen ute och cyklar och riskerar sin journalistiska trovärdighet.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-31 15:04
Citat:

Dom flesta PC-butiker gör så, det kostar nämligen inte dom ett skit, däremot ger det dom mycket goodwill

Det har gått så långt att folk kräver en Windows installerat på sin dator utan extra kostnad när de beställer en ny här i butiken.

Ibland har de listor med program som de visar som de får installerat hos de andra butikerna här i stan om de köper sin dator där, och frågar vilka de får här. Ingenting säger vi, de mumlar lite och går sin väg.

Jag bryr mig inte om vad folk gör hemma med sina kompisar och grannar, men att fråga efter kopierade program i butik är lite väl odiskret.

• Oregistrerad
  • 2003-10-31 16:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leftrustle
Rent allmänt så har internet inneburit stora problem för journalistikens trovärdighet. Nu för tiden baser väldigt många artiklar och påståenden på just sådana här internetomröstningar, vilka inte ger något som helst statistiskt underlag. De som röstar har gjort ett aktivt val att rösta, vilket ger att de ej är en represantiv grupp för en befolkning, i det här fallet macanvändare. I detta fallet är det kanske inte så farligt, så länge man tar efterföljande analyser med en nypa salt. Dock kan det bli extremt farligt då tidningar som aftonbladet, DN osv. baserar artiklar på dessa fjantiga omröstningar.
De ska användas som en kul grej, inget annat, vilket alla seriösa journalister med någon sorts utbildning vet.

Håller helt med. Nu var det en undersökning som gav negativt resultat för oss. Nästa är tvärtom. Beror mycket på målgrupp och metod. Samma visa med att Apple är bäst på kundservice. Detta kom på första sidan över hela världen men det nämndes bara om man läser grundmaterialet att detta gällde endast USA och företag ej privatpersoner. Förvånande undersökningar för oss svenska macanvändare.

Bevaka tråden