Nu har jag testat och allt verkar funka även på macOS 10.15.1 Catalina, från att hämta skivavbild för Home Assistant för RPi till att klona den till en usb-sticka. Bliv nästan sugen på att skaffa en RPi själv nu. Men - nej, jag behöver det inte, mitt enkla smarta hem med bara lite belysning funkar tillfredställande med enbart inbyggt Home Kit.
Men du behöver kanske göra lite annorlunda än du gjort förut. Vet inte din vana så jag tar det steg för steg med några kommentarer:
1) Hämta önskad img-fil för Home Assistant.
De har ändelsen .img. Om du inte ser filändelser, kolla att du kryssat i inställning för det i menyn Finder > Inställningar > Avancerat > Visa alla filnamnstillägg.
Filen rapporteras av Finders visa info (cmd+I) och av Skivverktyg vara av typen NDIF-skivavbild och kan inte öppnas av Skivverktyg i Catalina.
2) Du ska inte använda Skivavbild för att klona till SSD-disken utan enligt instruktionerna hämta programmet balenaEtcher för att flasha en disk med formatering som Skivverktyg inte stöder.
Se till att du installerar (dra över appen) till din Program-mapp (viktigt för nästa steg)
Du kommer stöta på ett generellt hinder i nyare macOS när du försöker öppna en app som inte hämtats från App Store. Du kommer runt det genom att högerklicka på appen, då får du samma ruta om att appen inte kan verifieras av apple, men det finns också en knapp med "Öppna" så att du kan starta appen.
3) Här kommer ett problem där balenaEtcher inte fungerar med nya säkerhetsfunktioner i Catalina. Utvecklarna vet om det och jobbar på lösning, det nämns i deras forum. Man kan komma runt det på två olika sätt, men det enklaste nämns i denna tråd i forumet för Home Assistant: BalenaEtcher won’t flash/authorize on Mac Catalina Beta
Lösningen är helt enkelt att köra balenaEtcher med superuser rättigheter genom att starta appen från Terminal. Normalt ska man vara försiktig med sudo-kommando, men just detta är säkert.
Starta Terminal (finns i mappen Program > Verktygsprogram)
Kopiera och klistra in följande text
sudo /Applications/balenaEtcher.app/Contents/MacOS/balenaEtcher
Du behöver knappa in ditt lösenord i Terminal. Du ser inte lösenordet, tryck bara enter.
4) Välj din .img-fil och din SSD-disk, tryck Flash
5) Resultatet: En startskiva formaterad i flera partitioner för din RPi