Jag tänkte kolla om det finns några erfarenheter kring reklamation, alltså att "häva köpet" och få pengarna tillbaka med hänvisning till konsumentköpslagen, från Apple. Bakgrunden är att jag i januari 2017 köpte en MacBook Pro som har gått sönder upprepade gånger, både under garantitid och under den treåriga konsumentköpslagen.
Det har varit fel på tangentbordet en gång; två gånger har en högtalare lagt av; samt att skärmens gångjärn knäppte högt och ljudligt med några minuters mellanrum.
Två gånger har de redan bytt ut top case för att åtgärda fel med högtalare som har lagt av och (det ökända) fjärilstangentbordet. De har bytt skärm och upphängning. Häromdagen gick ena högtalaren sönder igen – för tredje gången och efter två tidigare försök till avhjälpning av samma fel, alltså.
Jag ska inte bli långvarig över min besvikelse med kvalitén. Ni fattar säkert. Det är otroligt att en dator för nästan 30 000 kr, som väl ändå får anses vara en premiumprodukt, ska vara så här dålig. Mitt tålamod har börjat tryta.
Istället för att kräva reparation så funderar jag på att kräva att få häva köpet i enighet med konsumentköplagen. Läser man lite hur praxis verkar tillämpas så anses konsumenten gett säljaren en skälig chans att åtgärda felet efter två försök.
Nu undrar jag, som sagt, om det finns lite erfarenheter kring Apples hantering av såna här ärenden? Datorn är köpt direkt från Apple Store (online) och service har gjorts av auktoriserad Apple-återförsäljare (Digital Inn, som alltid har varit hjälpsamma och proffsiga). Jag tänkte börja med att prata med Digital Inn igen, men jag antar att jag förr eller senare måste börja snacka med Apple?