Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har tappat allt (lampor, kontroller, inställningar...) i IKEA Trådfri Gateway

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som varit med om detta, att Trådfri-gatewayen efter omstart beter sig som den har blivit fabriksåterställd?

När jag försöker nå den via IKEA's egna Home Smart-app, är det helt tomt på lampor, kontroller, rum och timers. Appen undrar om jag inte vill lägga till några enheter...

Appen Hem kan förstås inte heller nå IKEA-lamporna.

Senast redigerat 2020-01-25 09:36

Lite mer bakgrund:

Använder sedan ett par år Hem/HomeKIt som samling för ett minst sagt brokigt system (Trådfri, Hue, Lifx, Fibaro, Koogeek). De senaste månaderna har det mesta funkat fint. Trådfri-gatewayen är det som oftast behöver startas om, när IKEA-lamporna inte svarar i Hem-appen. Någon gång i veckan ungefär, numera (ett tag var det dagligen).

Men så i går kväll hjälpte inte en omstart. Jag gjorde några till, med allt längre tid utan ström emellan. No go. Jag öppnade IKEA's egna Home Smart-app. Där hade jag, av "säkerhetsskäl", loggats ut och behövde scanna gatewaykoden för att anslutas igen. Men när jag kommer in är gatewayen helt tom på lampor, kontroller, rum och timers. Appen föreslår klämkäckt att jag ska lägga till mina första enheter. Det är som om den blivit fabriksåterställd (vilket jag garanterat inte gjort). Startade om gatewayen, Apple TV:n och nätverket några gånger till. Resultatlöst.

Gatewayens LED-symboler för ström och nätverk lyser med fast sken, medan den för enheter (eller vad det står för) blinkar. Problemet är alltså inte bara att IKEA-lamporna inte svarar i Hem-appen - de är som bortblåsta från Trådfri-gatewayen.

Jag har (hade?) rätt många IKEA-lampor och kontroller anslutna, så att behöva göra om den installationen, initiera varje lampa och kontroll, lägga till dem först i Trådfri-appen och sedan i Hem, med alla automatiseringar som påverkas – det har jag inte lust med.

Har insett att det inte finns något sätt att få tillbaka datan och bytt till en ny gateway. Om det här händer en gång till får IKEA ta tillbaka varenda Trådfri-grej.

Senast redigerat 2020-01-07 22:04
Ursprungligen av Fikonhjul:

Lite mer bakgrund:

Använder sedan ett par år Hem/HomeKIt som samling för ett minst sagt brokigt system (Trådfri, Hue, Lifx, Fibaro, Koogeek). De senaste månaderna har det mesta funkat fint. Trådfri-gatewayen är det som oftast behöver startas om, när IKEA-lamporna inte svarar i Hem-appen. Någon gång i veckan ungefär, numera (ett tag var det dagligen).

Men så i går kväll hjälpte inte en omstart. Jag gjorde några till, med allt längre tid utan ström emellan. No go. Jag öppnade IKEA's egna Home Smart-app. Där hade jag, av "säkerhetsskäl", loggats ut och behövde scanna gatewaykoden för att anslutas igen. Men när jag kommer in är gatewayen helt tom på lampor, kontroller, rum och timers. Appen föreslår klämkäckt att jag ska lägga till mina första enheter. Det är som om den blivit fabriksåterställd (vilket jag garanterat inte gjort). Startade om gatewayen, Apple TV:n och nätverket några gånger till. Resultatlöst.

Gatewayens LED-symboler för ström och nätverk lyser med fast sken, medan den för enheter (eller vad det står för) blinkar. Problemet är alltså inte bara att IKEA-lamporna inte svarar i Hem-appen - de är som bortblåsta från Trådfri-gatewayen.

Jag har (hade?) rätt många IKEA-lampor och kontroller anslutna, så att behöva göra om den installationen, initiera varje lampa och kontroll, lägga till dem först i Trådfri-appen och sedan i Hem, med alla automatiseringar som påverkas – det har jag inte lust med.

Har insett att det inte finns något sätt att få tillbaka datan och bytt till en ny gateway. Om det här händer en gång till får IKEA ta tillbaka varenda Trådfri-grej.

Samma sak hände hos oss igår. Inget verkar hjälpa för att få tillbaka enheterna. Har du hittat en lösning?

Har över 40 enheter, att traska runt i huset för att länka in dem igen, ja det känns ju kul..... suck IKEA....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-25 11:36
Ursprungligen av Firenox:

Samma sak hände hos oss igår. Inget verkar hjälpa för att få tillbaka enheterna. Har du hittat en lösning?

Har över 40 enheter, att traska runt i huset för att länka in dem igen, ja det känns ju kul..... suck IKEA....

Om du befinner dig i USA, eller om du via VPN laddat ner amerikansk version 1.10.28 av uppdatering till gatewayen (den buggiga som bara släpptes i USA) så är det förväntat beteende nu när 1.10.29 släpptes från igår eftermiddag. Se tredje stycket i detta meddelande:
https://www.reddit.com/r/tradfri/comments/epk...

Men det var som sagt var bara OM, eftersom det hände dig just igår. För mig funkade 1.10.29-uppdateringen utan problem.

Oklart varför vissa får problem med att Trådfri/Homekit tappar minnet.

Ursprungligen av Firenox:

Samma sak hände hos oss igår. Inget verkar hjälpa för att få tillbaka enheterna. Har du hittat en lösning?

Nej, ingen egentlig lösning. Bytte gateway och gjorde om det aptråkiga grundjobbet och alla automationer etc. Så IKEA får den här chansen också, men inte fler.

Ursprungligen av IngoX:

Om du befinner dig i USA, eller om du via VPN laddat ner amerikansk version 1.10.28 av uppdatering till gatewayen (den buggiga som bara släpptes i USA) så är det förväntat beteende nu när 1.10.29 släpptes från igår eftermiddag. Se tredje stycket i detta meddelande:
https://www.reddit.com/r/tradfri/comments/epk...

Som jag fattar den tråden innebar buggen att kopplingen mellan Trådfri och HomeKit försvann (med tråkiga konsekvenser). Min gateway tappade mer än så: alla sina egna konfigurationer, anslutna lampor, kontroller etc. När jag fick kontakt med den via appen IKEA Home smart konstaterade den käckt att "här var det tomt" och undrade om jag ville ansluta några lampor. Det har aldrig hänt tidigare, trots många firmware-uppdateringar och otaliga omstarter.

Ursprungligen av IngoX:

Om du befinner dig i USA, eller om du via VPN laddat ner amerikansk version 1.10.28 av uppdatering till gatewayen (den buggiga som bara släpptes i USA) så är det förväntat beteende nu när 1.10.29 släpptes från igår eftermiddag. Se tredje stycket i detta meddelande:
https://www.reddit.com/r/tradfri/comments/epk...

Men det var som sagt var bara OM, eftersom det hände dig just igår. För mig funkade 1.10.29-uppdateringen utan problem.

Oklart varför vissa får problem med att Trådfri/Homekit tappar minnet.

Ingen VPN mot USA, däremot används Homekit, även fast jag misstänker att det är helt en IKEA Orsakad bug, med gateway som ballat ur med ny firmware (ej sett nån Release note).
Hata slumpen, med tanke på reddittråden, nya firmwaren verkar i vissa fall helt enkelt wipa minnet på gateway.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-01-27 13:36

Föga tröst till er som drabbas as detta men tips för framtiden - Håll er ifrån Ikea Trådfri.

Ikea ska inte hålla på med smarta hem-produkter utan hålla sig till vanliga möbler och ting. Inget på området "home automation" så länge det inte är i samarbete med en legitim och professionell aktör (Fibaro, Hue, Elgato m.fl.).

1
Bevaka tråden