Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia abonnemang Storbritanien, smart sätt att behålla svenskt!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-28 14:25

Hej!

Har en ung bekant som pluggar i London och har Telia abonnemang och vill ha kvar det för sommar lov etc.
Hen kommer att vara i London mer än 4 månader nonstop utan besök i Sverige.

Någon smart lösning?

Lösning på vad?

Det är väl bara att ha kvar och pröjsa varje månad? Vill man inte pröjsa fast avgift varje månad får man väl göra om till ett kontantkort utan abonnemang. Just Telia är dock snikna jävlar och ett ganska kasst val i detta scenario eftersom de numera drar 15 kr/månad oavsett om kortet används eller ej.

Själv har jag haft Comviq kontant vid utlandsboende tidigare. Så länge man fyller på minst en gång/12 mån (minimum 100 kr), så har det funkat finemang när man är tillbaka i Sverige - om så bara en gång om året.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-28 15:05

Efter fyra månader kan man inte längre ringa och surfa till sverige/EU-taxa utan då höjs priserna
Idén just nu är att skaffa ett andra engelskt abonnemang/kontantkort

1. Finns det någon lösning att bara använda Telia under hela tiden. Typ nollställa de fyra månaderna via någon VPN eller vad vet jag vad man kan hitta på nu för tiden.

2. Bra lösning med två abonnemang/kontantkort. Hen vill behålla sitt Sverigenummer/abonnemang.
Kan man välja mobilnummer i England?

Andra tips tas gärna emot om från er som har erfarenhet att studera/jobba längre tider utomlands. Både eu och utanför.

PS!
Någon som har koll på hur det kommer att bli med mobilabonnemang efter Brexit?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-28 15:15

Telefoni har egna nätverk. Troligen svårt att hitta på en lösning för telefoni som liknar datanät med VPN.
Enklast är väl att skicka hem SIM-kortet minst en gång inom varje 4 månadersperiod och be en bekant använda kortet några gånger och sedan skicka tillbaka kortet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Caller_ID_spoof...

Ursprungligen av ne100:

1. Finns det någon lösning att bara använda Telia under hela tiden. Typ nollställa de fyra månaderna via någon VPN eller vad vet jag vad man kan hitta på nu för tiden.

Ja. Ett alternativ är att sätta mobilen i flygläge, slå på wifi och anslut med en svensk VPN. Förutsätter att du har wifisamtal på abonnemanget. Dumpa Telia för en annan operatör är ett hett tips också.

Ursprungligen av ne100:

2. Bra lösning med två abonnemang/kontantkort. Hen vill behålla sitt Sverigenummer/abonnemang.
Kan man välja mobilnummer i England?

Byt till en svensk operatör med esim. Stoppa i ett engelskt kontantkort i SIM-kortsplatsen.
Ja man kan välja mobilnummer i England. Det finns viss möjlighet att välja nummer på kontantkort men det är inte lika enkelt som för abonnemang. Tror det var three.co.uk där man kan beställa ett kort och man får se vilket nummer det är innan man beställer. Bara att ladda om sidan för att generera ett nytt. Alternativt tar man och kollar igenom högen med kontantkort i sin lokala stormarknad/telefonbutik tills man hittar ett nummer som man gillar.

Ursprungligen av ne100:

Någon som har koll på hur det kommer att bli med mobilabonnemang efter Brexit?

Jag tror att det kommer bli ungefär som det är nu. Britterna vill gärna äta kakan och ha den kvar så det blir en bra konkurrensfördel för de företag som behåller det som det är. Troligen blir det mer restriktioner på data och annat. Men det är bara gissningar. Med en bra VPN och wifi så spelar det ju ingen större roll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-29 10:55

Bästa tipset hittills är nog att någon här hemma byter ut sin gamla iPhone mot en ny XR (e-sim Telia och engelsk kontantkort ) och switchar sedan mot iPhone X:en i England.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-29 14:11
Ursprungligen av suddgummi:

… Ett alternativ är att sätta mobilen i flygläge, slå på wifi och anslut med en svensk VPN. Förutsätter att du har wifisamtal på abonnemanget. Dumpa Telia för en annan operatör är ett hett tips också.

Mycket listig metod som utnyttjar wifi-samtal och som därmed även kan använda alla finesser med routing över internet. Dock vanskligt. Hur kan man vara säker på att Telia räknar dessa samtal utan vanlig positionering. Den förlitar sig på att Telia använder IP-positionering.

Ursprungligen av iSweden:

Mycket listig metod som utnyttjar wifi-samtal och som därmed även kan använda alla finesser med routing över internet. Dock vanskligt. Hur kan man vara säker på att Telia räknar dessa samtal utan vanlig positionering. Den förlitar sig på att Telia använder IP-positionering.

Jag ska villigt erkänna att jag inte vet hur positionering fungerar i mobilnätet. Det jag kan säga är att det fungerar med min engelska operatör de gånger vi har varit utomlands och jag har behövt ringa ett specialnummer (de som är kortare än ett normalt nummer t.ex). Det kan ta en liten stund innan wifisamtal kommer fram på telefonen men när det gör det är det bara att ringa som vanligt.

1
Bevaka tråden