Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NeXT sida

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-15 13:46

På franska men det finns massor med fina bilder... Här

Kan vara kul för er som inte sett hur Mac OS X såg ut innan det blev Mac OS X.
Här

Edit: la till en länk

[ 15 Januari 2003, 13:51: Meddelandet ändrat av: acke ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-15 13:52

Tack! En mycket fin sida. Jag har snubblat över den tidigare men det var kul att återse den.

Det vore förresten kulk att få tag på en NeXTcube. Vem var det som hade med sig en NeXTstation på 99mac Expo i somras?

[ 15 Januari 2003, 13:58: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

För oss som inte kan fler än femton ord på franska kan Google translate tools kanske hjälpa till.

(Edit: tog bort länken till den översatta sidan, den blev lite väl lång. Klistra in urlen på googlesidan själv.)

[ 15 Januari 2003, 14:00: Meddelandet ändrat av: thevil ]

kan inte nån lägga ut korten för oss som inte vet allt..

Jag vet att apple köpte NeXT. Thats it. Men när, varför och hur? När gick systemet officiellt i graven? datorerna är ju på 25 till 33 Mhz, så det känns som 93 nångång. eller?

Såvitt jag fattar det av bildera så jobbade S.Jobs med NeXT, då han förekommer på några bilder..

Attan så mycket man känner igen sig på skrärmdumparna, och attan så mycke program det fanns till den! saknade bara safari och imovie typ.

så, någon med historiebyxorna på sig: lång resume, tack!

• Medlem
  • 2003-01-15 14:09

Testade lite OpenStep i VPC, men det gick så jäkla segt....

Citat:

quote:Jag vet att apple köpte NeXT. Thats it. Men när, varför och hur?

Apple köpte upp NeXT i slutet av 1996. Kommer ihåg rubriken på MacWorlds sida: "Hetaste hett: Apple köper NeXT!"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-15 14:33

* Steve Jobs, Bud Tribble och några andra avhoppare från Apple grundar NeXT Computer 1995 i samband med att Steve åker ut från Apple.
* NeXTcube och NeXTstep lanseras redan i november 1988. Det är den första användarvänliga Unix-baserade datorn.
* Bill Gates och Microsoft gör det kolossala misstaget att nobba NeXT: "-Develop for the NeXT? I´ll piss on the NeXT" lär BG ha sagt.
* NeXT tillverkar datorer fram till 1993. De säljer bara 50 000 datorer totalt.
* Företaget ombildas som NeXT Software och man portar NeXTstep till Intel (Openstep).

Det finns hur mycket info *som helst* om det här på webben.

[Fyllde i två ord som hade råkat falla bort trycket.)
[size="1"][ 15 Januari 2003, 14:47: Meddelandet ändrat av: mondo65 ][/size]

Citat:

quote:Det finns hur mycket info om det här på webben.

...som helst... (?)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-15 14:45

Bläcket tog slut.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: AUTOMATTI:
kan inte nån lägga ut korten för oss som inte vet allt..

Jag vet att apple köpte NeXT. Thats it. Men när, varför och hur? När gick systemet officiellt i graven? datorerna är ju på 25 till 33 Mhz, så det känns som 93 nångång. eller?

Såvitt jag fattar det av bildera så jobbade S.Jobs med NeXT, då han förekommer på några bilder..

Attan så mycket man känner igen sig på skrärmdumparna, och attan så mycke program det fanns till den! saknade bara safari och imovie typ.

så, någon med historiebyxorna på sig: lång resume, tack!

Allt ni vill veta och mer finns på min sajt, http://next.z80.org. Där finns även ett forum där ni kan ställa frågor.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Tack! En mycket fin sida. Jag har snubblat över den tidigare men det var kul att återse den.

Det vore förresten kulk att få tag på en NeXTcube. Vem var det som hade med sig en NeXTstation på 99mac Expo i somras?

Det var vi på Datormagazin som ställde ut den men det var Anders Ödlunds NeXT vi lånade. En Cube är fullständigt svindyr men på mitt NeXT-forum finns det annonser lite då och då för maskiner som dyker upp för försäljning.

next.z80.org är stället att vara för alla NeXTianer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-15 14:50

Jävlar anamma, är det din sajt?!

m(_ _)m

Citat:

Det var jag som hade med den, men nu står den hemma hos Joacim Melin, han har lite mer plats än jag har i min studentlya

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-15 18:33

Man borde skaffa sig en NeXTcube... Bara för att den är så annorlunda.

• Medlem
  • International user
  • 2003-01-15 18:48

Ser inte klockan i denna bild lite bakant ut?

http://www.levenez.com/NeXTSTEP/Preferences_Horloge.jpg

Citat:

En firma i Vasa, Finland har jag sett senast förra veckan minst 3 NeXT cubar och några Colorstations med monitorer. Här är webadressen http://www.wasaware.fi/

Rekommenderar (återigen) WindowMaker och GNUStep där NeXTStep lever och frodas än idag.

Ciryon

• Medlem
  • 2003-01-15 23:54

Fasen vad kul det vore med en cube eller en colorstation.. hellre en NeXT än en Bebox

PS. har en kompis som samlar på gamla SGI-burkar.

1
Bevaka tråden