Jag följer det mesta när det gäller Apple och deras produkter, jag är inne på min tredje MBP 13 och andra Ipad mini (nu 5). Och jag vill och försöker lära mig IOS för jag är väldigt imponerad av vad en så tunn skiva kan göra.
Det finns oändligt antal Youtube filmer om hur iPad kommer att ersätta laptop,en snart. Det skryts om hur lättanvändligt en padda är, men jag lyckas fastna gång på gång i små problem. Ex så skulle jag lägga till adresser i en mail som kom till mig med flera, tryckte och fick upp ”lägg till i kontakter” inte f_n hamnade något i kontakter. Skulle ladda upp en bild som jag hade i filsystemet, och när jag skulle ladda in bilden i FB så öppnar den bara Photo,s bibliotek, och jag kom inte runt det.
Visst, det är säkert jag men det skryts om hur intuitivt och användarvänligt det är, men jag håller inte med så det får bli en ny Macbook istället.
Något frustrerad
Jag tror att din frustration kommer från att du förväntar dig samma arbetsflöden som när du sitter vid en pc/mac. Helt säker kan jag då inte vara eftersom det låter ju skumt att inget hamnade i kontakter.
Hur är det med ditt appleid/icloud är du up to date där, och har du gjort alla inställningar vad gäller iCloud samt hur det ska synka?
Själv använder jag inte FB, men jag antar att man där kan enkelt kopiera och klistra in som i många andra applikationer. Det borde fungera såväl from files som från photos. (Heter files faktiskt filsystem på svenska iOS, isåfall är det ju en grav översättningsmiss?)
I övrigt är min rekommendation att annamma de nya och glömma det gamla. Det händer att det ibland blir krångligare men ofta så är det omvänt, enklare och effektivare.
Frustration kommer som sagt oftast från att man försöker göra på samma sätt som man lärt sig göra vid en dator med koncept som härstammar från 70 och 80 talet, som bygger på filsystem från 60 talet.
Tyvärr har ju alla modernare sätt dött ut, t.o.m. sättet hur macen hanterar filer idag är ju konceptuellt flera steg bakåt jämfört med hur det var innan MacOSX. (Ja det gamla hade tekniska problem, men konceptet överlägset vad vi har idag)