Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Jag sitter och ska rippa ett gäng stora filer till vår Inca Digital Eagle 44, men ripprogrammet Wasatch SoftRIP öppnar inte PDF´er från InDesign - oavsett om det är fån version 1.0, 1.5 eller 2.x. PDF skapade från andra program går utmärkt, så varför inte från InDesign? Nu är jag tvungen att jobba med *stora* EPS filer som dessutom tar evigheter att rippa.
Någon som stött på samma problem, även med andra program/sammanhang? Hur löste ni detta i så fall?
quote:Skapades ursprungligen av: Slave: Ah, bra fråga, var ser jag detta? Rippservern är snart full p.g.a. alla EPS som ligger där nu... Vill.. ha... PDF!
Hur byter jag till en "äldre" version?
När du exporterar PDF från InDesign 2 så kan du exportera med kompabilitet för antingen Acrobat 4 eller Acrobat 5.
Acrobat 4 innebär PDF 1.3 och Acrobat 5 innebär PDF 1.4.
Du säger att PDF filer skapade i andra program funkar. Vilken version är dessa PDF filer? Öppna en som går att rippa i Acrobat, tryck Cmd+D (Dokumentinformation) och kolla vilken PDF version det är.
Är det 1.3 så testa att spara med Acrobat 4 kompabilitet. Är det version 1.2 så får du skapa PDF genom att printa till postscript från InD och Distilla denna i en Distiller 4.05 med 1.2 kompabilitet (minns i skrivande stund inte om detta går i Distiller 5).
quote:Skapades ursprungligen av: Slave: OK, v 1.4 från Illustrator fungerar fint. Varken 1.3 eller 1.4 från InDesign fungerar. Får nog snacka med Adobe.
Ahh, intressant.
Bara en fundering. I InD, använder du nån "ny" funktion som t.ex transparens eller så? I så fall, gjorde du det i Illu PDFen också?
InD:s PDFer har ju varit lite knackiga. Trodde att dom fixat det iom. InD 2 men det verkar ju inte så...
Föresten, det kan inte ha något med "tagged PDF" att göra?
Det bästa är att skippa att göra pdf:en i Indesig och använda dig av Distiller eller Agfa Normailzer för att göra det. Kodningen i filerna blir mycket bättre och lättare att tolka för rippen. PDF 1.3 klarar de flesta rippar.
quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik: Det bästa är att skippa att göra pdf:en i Indesig och använda dig av Distiller eller Agfa Normailzer för att göra det. Kodningen i filerna blir mycket bättre och lättare att tolka för rippen. PDF 1.3 klarar de flesta rippar.
Det är inte bara det bästa. Det är dömt att misslyckas att göra en PDF direkt från Indesign. Möjligen har man fixat det i 2.0 eller 2.0.1 men rutinmässigt gör jag numera postscriptfiler och kör i Distiller.
quote:Skapades ursprungligen av: Ulf A: Det är inte bara det bästa. Det är dömt att misslyckas att göra en PDF direkt från Indesign. Möjligen har man fixat det i 2.0 eller 2.0.1 men rutinmässigt gör jag numera postscriptfiler och kör i Distiller.
Det finns ju andra sätt. Sitter man i nätverk och många vill skapa pdf:er, finns det serverbaserade lösningar. En lösning vi har tagit fram här på vår arbetsplats är att använda en produkt som heter Jaws PDF server . Med den kan skrivarköer både för Mac, Windows och Linux skapas. Jaws installeras förvisso på en Windows 2000 Server, men det är en bra lösning för macanvändare. Då kan man skriva ut från InDesign till Jaws och skapa pdf:er utan problem.
Jaws PDF server låter intressant, är det en stabil produkt? Jag har en W2K-burk bakom mig som agerar mjukvaruripp och den vill jag inte ha kraschad oftare än kan undvikas.