Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2 users?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-11-01 22:40

När jag öppnar terminalen för att kolla min uptime så står det "2 users"? Varför det,jag har bara en användare inställt på datorn?

• Medlem
  • Tjörn
  • 2003-11-01 22:42

Har med att göra hur många gånger du har loggat in sen senast du startade om datorn...

Nej, den visar antalet användare inloggade just nu. Att det står "2 users" har att göra med att datorn anser dig vara inloggad två gånger.

Dels via Aqua, och dels via den terminal du har startat. Prova att skriva who så ser du vilka som är inloggade, startar du ett terminalfönster till kommer det vara en användare till inloggad.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ricky
Har med att göra hur många gånger du har loggat in sen senast du startade om datorn...

testa skriva "who" i terminalen så ser du att du är "inloggat" under console och tty

//edit: oops, lite sen där...

• Oregistrerad
  • 2003-11-02 10:49

Du kan även nöja dig med att skriva w, eller whoami för att få reda på vem just du är inloggad som.

• Oregistrerad
  • 2003-11-02 10:56

Kör man sedan 'login' i teminalen och loggar på som en anna user så är man inloggad som 2 - men olika
Men fönsterhanteraren i 10.2 klarar inte av att hantera applikationer för 2 olika samtidigt...
Menlös kuriosa

• Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-11-02 11:01

Tack för alla svar, lika bra som vanligt:)

Ytterligare onödigt vetande:

Om man i ett terminalfönster loggar in och sedan loggar ut igen försvinner den användaren, trots att jag uppenbart fortfarande är inloggad i terminalen.

Ska nog rapportera det som en bug.

• Oregistrerad
  • 2003-11-02 16:39

Oj

[Process completed]

får jag... Men jag har ju '%' och inte '$'

• Medlem
  • Tjörn
  • 2003-11-02 17:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Ödlund
Nej, den visar antalet användare inloggade just nu. Att det står "2 users" har att göra med att datorn anser dig vara inloggad två gånger.

Dels via Aqua, och dels via den terminal du har startat. Prova att skriva who så ser du vilka som är inloggade, startar du ett terminalfönster till kommer det vara en användare till inloggad.

hmm sen när då? på alla mina Linux maskiner så vill den det till en runt 50 Users när jag inte stängt av datorn på ett tag? kanske fel på mina maskiner:rolleyes:

Citat:

hmm sen när då? på alla mina Linux maskiner så vill den det till en runt 50 Users när jag inte stängt av datorn på ett tag? kanske fel på mina maskiner:rolleyes:

Låter väldigt, väldigt skumt. Vilka användarkonton är det som är inne? Och vilka terminaler tar de upp?

• Medlem
  • Tjörn
  • 2003-11-02 18:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Låter väldigt, väldigt skumt. Vilka användarkonton är det som är inne? Och vilka terminaler tar de upp?

bara en användare inne... och en terminal uppe så det borde bara bli 2 isf

• Oregistrerad
  • 2003-11-02 18:33
Citat:

bara en användare inne... och en terminal uppe så det borde bara bli 2 isf

Det är inte så att du inte loggar ut innan terminalen stängs på linux-burkarna?
Låter ju så

• Medlem
  • Tjörn
  • 2003-11-02 20:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Det är inte så att du inte loggar ut innan terminalen stängs på linux-burkarna?
Låter ju så

Klart jag gör

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Oj

[Process completed]

får jag... Men jag har ju '%' och inte '$'

Läs nogrannare vad jag gjorde:
1. Öppna terminalen - nu finns 2 användare
2. Logga in som mikael igen - nu finns 2 användare
3. Logga ut den jag loggade in sist - nu finns inte den användare som är inloggad först på terminalen med, men jag kan fortfarande använda terminalen.

Förklaring, någon??:confused:

• Oregistrerad
  • 2003-11-03 00:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av mrubenson
Läs nogrannare vad jag gjorde:
1. Öppna terminalen - nu finns 2 användare
2. Logga in som mikael igen - nu finns 2 användare
3. Logga ut den jag loggade in sist - nu finns inte den användare som är inloggad först på terminalen med, men jag kan fortfarande använda terminalen.

Förklaring, någon??:confused:

Det var precis så jag gjorde
Så fort jag kör logout så blir det "process completed"...
Undrar vad som skiljer...
('% vs. $' var skämt )

Bli det så även om du väljer ngn annan användare att logga in som när du gör den andra inloggningen? Annars vet jag inte vad det är. Panther och bash, mer ska väl inte göra skillnad?

Jag kan göra en hel serie med inloggningar i varandra, trodde det var det normala.

• Oregistrerad
  • 2003-11-03 01:19

Det blir så oavsett om jag loggar in som mig igen eller om jag loggar in som någon annan en bit ner i min...
Men du
Så klantigt av mig - jag kör tcsh *rodna*

I vilket fall så vore ju ett mellanting det man förväntar sig - att om man loggar in som någon anna och sedan loggar ut - då hamnar man hos sig : men jag får alltid "process completed"

Då löste vi det!

Men att min funkar som den gör, d.v.s. inte listar min användare fast jag är inloggad känns som en bug.

• Oregistrerad
  • 2003-11-03 01:28
Citat:

Då löste vi det!

Men att min funkar som den gör, d.v.s. inte listar min användare fast jag är inloggad känns som en bug.

Hur blir det om du provar tcsh i 10.3?

Med tcsh får jag samma resultat som du. Kör du 10.2 eller .3?
Vad får du i bash?

• Oregistrerad
  • 2003-11-03 01:45
Citat:

[B]Med tcsh får jag samma resultat som du. Kör du 10.2 eller .3?
Vad får du i bash?

10.2
tcsh - who = 2
bash - who = 2
login - ramlar ut i tcsh
tcsh - who = 2
logout
bash - who = 1 (console)
exit
tcsh - who = 1 (console)
logout
[process completed]

Precis samma som jag då. Om man loggar ut TILL ett tcsh får man [process completed], men om man loggar ut TILL ett bash försvinner man bara från who.:rolleyes:

Intressant, men alltså inte ngt nytt för Panther då. Jag vidhåller ändå att det är en bug, men det är väl knappast Apple som ska ha den rapporten, eller?:confused:

Skulle vara skönt med en UNIX-tråd här på 99mac, absolut.:)

• Oregistrerad
  • 2003-11-03 02:00

Skicka du det till apple
Dom får väl ha lite koll på vad dom lägger in i systemet
(eh... bash var "konstigt" )

1
Bevaka tråden