Intressant frågeställning, kan Logitech Rally fungera som en budget PTZ-kamera för livestreaming? Ungefär halva priset jmft med de allra billigaste ”riktiga”. Har ingen erfarenhet, men rapportera gärna vad ni kommer fram till!
Stream Deck XL kände jag inte till tidigare, och den är ju överkomlig i pris. Men vinner man verkligen så mycket med den, jämfört med fjärrkontrollen till kameran? Kameran ska väl ha tre förinställda lägen som kan väljas via fjärrkontrollen. Men jag antar att en Stream Deck kan underlätta för ”vemsomhelst” att sköta sändningen, utan att behöva lära sig OBS, är det er tanke?
Jag försökte googla fram svar på frågeställningen men nådde inte till ett definitivt svar. För att den setupen ska fungera krävs väl en av två förutsättningar:
1. Att OBS kan kontrollera PTZ-funktionerna i Logitech-kameran. För det krävs troligen en plugin från Logitech till OBS. Det finns t.ex sådan plugin för kameror från PTZ Optics. Alternativt om Logitechs PTZ-komeror kan styras via HTTP så skulle de fungera direkt med t.ex vMix. Men OBS verkar inte ha den möjligheten (än), även om jag blev lite konfunderad av förslaget i detta foruminlägg eller om denna betalplugin eventuellt har någon generisk HTTP-support för PTZ-styrning (förutsatt att Logitech också har det, vilket de knappast har till en USB-kamera)
2. Alternativa förutsättningen är väl om Strem Deck XL kan programmeras med kortkommando direkt för Logitechs Capture-app. Och samtidigt växla scen i OBS. Orkade inte söka på det.