Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Symfoniorkester i datorn?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har på senare tid blivit mer och mer sugen på att komponera musik för symfoniorkester. Så nu är jag ute efter någon form av program/ljudbibliotek som kan användas fristående eller i kombination med ProTools eller CubaseSX och som låter äkta. Några förslag?

Min tanke är att jag ska kunna kombinera det med egna inspelade gitarrer m m.

Jag är helt ny på området, så all hjälp är välkommen.

Jag kör ProTools Free under OS 9.2.nånting och CubaseSX under OS 10.2.8.
Jag är beredd att punga ut med upp mot 2000 kr.

• Oregistrerad
  • 2003-11-02 19:18

Hej
Jag tycker att du ska kolla in Reason, där får du med Ljudbibliotek och du kan ladda in så många Rexplayers och Samplers din Dator mäktar med. Och med Rewire så dyker Reasons Outputs upp som Inputs i Cubase, kan inte bli bättre

Lycka till

//Teeway

• Oregistrerad
  • 2003-11-03 00:04

äsch varför inte satsa fullt ut redan från början?=)

VSL!

http://www.vsl.co.at

förklaring:
typ väldens bästa orkester-ljudbibliotek.
sammanlagt över 238 GB!!!!!!!!!
so what att det kostar $ 3,190...
men lyssna på demona iaf.

Tack för tipsen!

Jag laddade hem en demo på Reason igår, men det verkar jäkligt krångligt. Lyckades inte styra det med midi från cubase, men det kanske går med lite mer trixande.

$ 3,190 är kanske lite väl dyrt för en fattig gymnasist.

Något som annars verkar intressant är något som heter Advanced Orchestra. Det kostar också endel, men det finns tydligen en billigare "lite" version.
Någon som vet något om detta?

//Alfred

Citat:

Skrevs ursprungligen av Allpeace
Jag har på senare tid blivit mer och mer sugen på att komponera musik för symfoniorkester. Så nu är jag ute efter någon form av program/ljudbibliotek som kan användas fristående eller i kombination med ProTools eller CubaseSX och som låter äkta. Några förslag?

Min tanke är att jag ska kunna kombinera det med egna inspelade gitarrer m m.

Jag är helt ny på området, så all hjälp är välkommen.

Jag kör ProTools Free under OS 9.2.nånting och CubaseSX under OS 10.2.8.
Jag är beredd att punga ut med upp mot 2000 kr.

Denna kanske ??

http://www.steinberg.net/en/products/vst_instruments/halion_strings/demonstrations/index.php?sid=0

Ihop med Cubase .. kostar väl runt 3.500Kr (har inte testat, men låter bra när man lyssnar på de demon som finn på sidan)

Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Denna kanske ??

http://www.steinberg.net/en/products/vst_instruments/halion_strings/demonstrations/index.php?sid=0

Ihop med Cubase .. kostar väl runt 3.500Kr (har inte testat, men låter bra när man lyssnar på de demon som finn på sidan)

Tack
Det verkar okej, lite väl dyrt kanske.
Problemet är att jag är ute efter hel symfoniorkester med blås och slagverk, inte bara stråkar.

• Oregistrerad
  • 2003-11-03 15:24

ok. mitt råd:
skippa cubase och skaffa reason. till reason får man ett 500 mb stort orkesterbibliotek som innehåller allt. det medföljer även andra bibliotek som innehåller mer en orkester ljud. iaf. du kan ju pilla med midin rakt i reason och skippa cubase..

Nu har jag tittat runt lite på nätet och varit inne på musikbörsen och rådfrågat dem.
Detta har inte gjort mig mycket klokare.
Det jag kommit fram till är endast att Halion eller Halion Stings verkar vara smått oekonomiska alternativ.

Demon av Reason som jag mixtrat lite med har givit mig intrycket av att det är lite väl komplicerat. De få ljud som följde med var heller inte så imponerande, så det alternativet ligger också på hyllan tills vidare.

Det jag hittills hittat som verkar intressant är något som kallas Advanced Orchestra (finns tydligen någon budgetvariant för runt 1400kr), men jag har inte lyckats klura ut hur man använder det än.
Det andra alternativet är Personal Orchestra som diskuteras på 99musik.com: http://www.99musik.com/showthread.php?threadid=2770

//Alfred

Till och med jag som inte gillar Reason måste säga att samplingarna man får med är grymt bra! Orkester banken man får med är riktigt bra. (Ingår inte i demon)

Reason är inte krångligt, jag gillar det inte men det är inte krångligt att använda.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Till och med jag som inte gillar Reason måste säga att samplingarna man får med är grymt bra! Orkester banken man får med är riktigt bra. (Ingår inte i demon)

Reason är inte krångligt, jag gillar det inte men det är inte krångligt att använda.

Jaha. Då kanske jag ska se över det igen.
Det är förmodligen bara jag som har fördomar mot reason för att jag alltid trott det var något man gjorde uteslutande techno och liknande med...

Jag har dock inte hittat några exempellåtar i annat format än reasons egna, vilket inte är så kul när man endast kan höra någon enstaka flöjt då och då pga att man inte har ljudbiblioteken.
Tips om sidor med reasonlåtar i mp3-format mottags alltså tacksamt.

• Oregistrerad
  • 2003-11-12 14:18

Reasonstation finns ett arkiv med Reasonlåtar, både i reasons egna format och mp3. Kolla också simonandrewsmith , kille som skriver för symfoniorkester med Reason.

Senast redigerat 2003-11-12 14:34
  • Oregistrerad
  • 2003-11-15 00:27
Citat:

Jag har på senare tid blivit mer och mer sugen på att komponera musik för symfoniorkester.

På A svarar jag också Reason.
Förutom den egna orkesterbilioteket så går det att använda både AKAI och soundfont bibliotek.

Cubase + Reason:
Starta CB, öppna Rewire fönstret, se till att L och R är aktiverat.
Starta Reason. De syntar/samplers som du har inne i Reason finns i CB.
Titta där du ställer in midit per spår får du se.

Spela in midi i CB.

Om du vill separera ljuden från Reason så får du vända på Reason (TAB) och dra sladdar från ljudmodul till de andra utgångarna (3 4 5 etc).
Glöm inte att aktivera Rewire spåren i CB.

Kontakta mig om du inte förstår.

Jag skaffade SampleTank 2 XL (5.995:-).. så realistiska ljud det finns i detta paket är helt sjukt! .. Stråkar är så bra och körer, akustisk gitarr you name it!! Reason go to hell
Med detta paket följer 8st skivor med tot 4,5 GB ljud, dessutom finns ETT GIGANTISKT utbud av nya ljud att köpa till från de själva eller i formaten: AKAI, SampleCell, Waw, Aiff, SDII, NativeSound

Gå in på dena länk http://www.sampletank.com/Main.html?STInfo

Välj SampleTank 2 XL i vänsterkolumnen välj sounds och sedan välj See The Complete List Of Sound Included VÄlj SampleTank 2XL.. ther you go.. där kan man lyssna på enstaka ljud.

Aha! Tack Xis.
Du fick mig att testa lite mer, så nu har jag äntligen förstått.
Det är ju jättehäftigt. Inte alls så besvärligt som jag alltid trott.

Om nu priset på reason bara inte var så avskräckande.

Och motif, jag går på gymnasiet, vilket innebär att jag har en inkomst på 950 kr/månad... Jag kan bara drömma om sånna lyxvarianter.

Finns det verkligen inga budgetalternativ som låter okej?

Citat:

Aha! Tack Xis.

Och motif, jag går på gymnasiet, vilket innebär att jag har en inkomst på 950 kr/månad... Jag kan bara drömma om sånna lyxvarianter.

pritoritering! Jag gick i 9:an när ägde min första studio för 150.000Kr ... men fick försaka andra grejor.. extra jobb och slita för att få det man vill ha.. så kan man få allt man vill ha

MusikBörsen har t.ex 36 månaders räntefri avbetalning .. dvs 166Kr / mån det har man råd med!

Men klart skall du överväga .. allt.. behoven och vad du är beredd att betala för, Reason är ju dyrt också.. Ingenting är gratis.. jag vill ha en Ferrari 360 men har inte de pengarna nu, så därför kan jag inte heller köpa det..

• Oregistrerad
  • 2003-11-16 18:36

För musikdiskussioner: www.99musik.com

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
För musikdiskussioner: www.99musik.com

Orkar inte

• Oregistrerad
  • 2003-11-16 23:52

måste ju skapa nytt konto & allt igen måste ha mer kaffe först!

• Oregistrerad
  • 2003-11-17 23:42

Kör på samma namn å grejer vettu. Hittade du något kaffelainen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Kör på samma namn å grejer vettu. Hittade du något kaffelainen?

Om jag gör dig glad.. så ok då!

1
Bevaka tråden