• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-07-31 23:26

Frugan och jag har fått nog med ChromeCast-strul. Kul när det fungerar, men när man vill sätta på musik när man ska laga mat till en hungrig familj finns inte tid att gå in i Google Home appen och starta om enheter genom norsk reset. Det ska bara funga.
Boomblastern i matsalen med ChromeCast audio ersattes av två IKEA Symfonisk. Visserligen inte samma tryck, men vi har nått åldern att vi hellre har mindre bas men mer tillförlitligt.
I badrummet var det lite knepigare, då jag monterat ett par Bose multimedia companion 2 i IKEA kommoden. Så jag googlade runt på alternativa AirPlay-mottagare och fann att man lätt kunde få till det med en Raspberry Pi. Och såna växer ju på träd, nästan.

Den här guiden fungerade direkt. Fick dock välja hörlursuttgången i raspi-config men när jag kopplade ur HDMI-sladden vägrade den att spela ur hörlursuttaget.
Ett steg frammåt, två steg bakåt alltså.

Så det jag hittade den här som går igenom hur man korrekt fixar själva shairport-delen. Och visst fungerade den.

Upp tv Rpi3B, ormbo (är ju ändå ingen som ser...), två nedåtriktade Bose högtalare. Gäster brukar fråga "var 17 kommer ljudet ifrån? Kommoden från IKEA är öppen i bakkant så jag slapp såga.

Det skall nämnas att det är "gamla" AirPlay och inte AirPlay 2. Så jag går miste om multiroom. Men ljudet spelar max 2 sekunder efter att jag valt "Badrum" i kontrollpanelen på mobilen.