Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Så lägger du till widgets på hemskärmen i iOS 14

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-09-22 12:30
Ursprungligen av N_Micke:

Kan man hämta widgets nånstans? Saknar att kunna se när alarmet ringer utan att gå in i Klocka appen. Hade passat fint med en sån mindre fyrkant.

Gammal o vilsen, vill dubbelkolla att jag faktiskt ställt larmet.

Är försiktigt optimistisk till widgets men tycker inte apples egna tillför särskilt mycket. Har någon kommit på någon smart kombo som underlättar vardagen? Känns som alla kör väder och kalendern, men det är egentligen inget nytt. Bara ny plats för de som vill.

Vad som stör mig är att de mini-widgetar man kom åt tidigare genom 3d-touch/långt tryck nu är borta. Brukade komma åt favoritkontakter genom att hålla på telefon-appen och senaste filer genom att hålla på Filer-appen.

Hade föredragit att de gamla funktionerna behölls. Och inte byttes ut rakt av.

Tycker också, som flera varit inne på, att hanteringen är lite bökig. Att man inte kan slå ihop widgetar i olika storlekar osv. Också störande att jag inte kan svajpa mellan hemskärmarna om tummen råkar vara på prickarna som visar antal hemskärmar. Frustrerande nog är det främst där, mitt på skärmen längst ner, som jag svajpat sedan 2008. Och trodde att Apple äntligen löst att Mail visar fel antal olästa mail. Men iOS 14 återinförde felet.

Hade nog förväntar mig att iOS 14 skulle vara mer polerat. Det är något som inte känns helt bra med den här versionen, och dessutom har batteritiden blivit sämre.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-09-22 14:02

Gillar att vi äntligen fått widgetar på hemskärmen! Gott steg i rätt riktning av Apple.

Kan självklart bli mycket bättre som folk kommenterat här i tråden. Är inte i närheten av den finess och funktionalitet som fanns hos Windows Phone för 10 år sedan, men jag är ändå mycket glad för ett bra steg i rätt riktning.

Ser fram emot mer uppdateringar från Apple kring detta.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-09-22 14:03
Ursprungligen av timofej:

Ja, naturligtvis ska man låsa upp telefonen när man väl vill komma in i apparna som widgetarna presenterar! Problemet är att widgetarna är helt döda på min låsskärm, ingenting händer när jag klickar på dem. Innan iOS 14 installerades blev man utmanad att låsa upp telefonen när man klickade på en widget. Vilket jag gjorde genom att hålla fingret på hemknappen och man hamnade i den önskade appen utan fördröjning. Nu händer det ingenting - widgetarna är bara dumma bilder.

Så var min 11Pro efter uppdateringen. Gick till widgetarna och skrollade längst ner, la' till en widget, och nästa gång så funkade alla.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-09-22 14:03

Så här ser min hemskärm ut numera:

Hur ser era ut?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-09-22 15:01
Ursprungligen av omartint:

Så här ser min hemskärm ut numera:

https://i.imgur.com/wY2u416.png

90,6 k olästa meddelanden! Kan någon slå det??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-09-22 15:04
Ursprungligen av kenjon:

Så var min 11Pro efter uppdateringen. Gick till widgetarna och skrollade längst ner, la' till en widget, och nästa gång så funkade alla.

Jag har stuvat om widgetarna i all oändlighet men det funkar ändå inte. Har bara vädret och aktierna kvar. Tillsammans med aktierna ligger även kalender men den blir blank när jag försöker byta mot det. Och även vädret blir blankt när jag försöker återvända till det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-22 15:49
Ursprungligen av ibish:

Har någon kommit på någon smart kombo som underlättar vardagen?

Testar mig fram med att skapa egna Widgets, likt de jag har på bilden nedan :

Ursprungligen av omartint:

Så här ser min hemskärm ut numera:

Hur ser era ut?

Så här :

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-09-22 17:16
Ursprungligen av timofej:

90,6 k olästa meddelanden! Kan någon slå det??

Ha, ha, sorry! Har flera mailboxar jag inte hinner med, inklusive ett gmail-konto som är mest epostlistor, föreningsbrev, reklam, etc.

Min normala personliga mail, och företagsmail brukar jag läsa (det mesta) i.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-22 23:29

Update :

Ursprungligen av zinned:

Update :

Rent och snyggt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-09-27 20:30

Om någon som undrar har jag just uppdaterat till 14.0.1 och widgetarna fungerar som de ska.

Bevaka tråden